0  |  2

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ Retargeting و Remarketing

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ Retargeting و Remarketing

اگر نگوییم دیجیتال مارکتینگ ضروری ترین جزء کسب و کارهای این روزهاست بی شک یکی از مهم ترین ابزارهای کمک به موفقیت در کسب و کار است.

دیجیتال مارکتینگ با  شیوه ها و ابزارهای مختلفی انجام می شود یکی از این شیوه ها، Retargeting یا Remarketing  است.

ریمارکتینگ همانطور که از نامش پیداست به معنی «بازاریابی مجدد» است و ریتارگتینگ به معنی «هدف گذاری مجدد» است. معنی این کلمه گویای روش کار این ابزار است.

هدف ریتارگتینگ تبدیل مشتریان بالقوه ای که به سایت شما وارد شده اما خرید نکرده اند به مشتریان نهایی است. اگر یکی از مطالب پیشین ما با موضوع«قیف فروش یا قیف بازاریابی» را به خاطر داشته باشید درآن مطلب بیان کردیم همه مشتریان، به مشتریان نهایی تبدیل نمی شوند. به عنوان مثال طبق آمارها تنها یک الی چهار درصد از کسانی که وارد وبسایت شما می شوند از محصولات و خدمات شما خرید می کنند. اما آیا 99 درصدی که از وبسایت بازدید کرده اما خرید نکرده اند را باید نادیده بگیریم؟ قطعا افرادی که کلیدواژه های مربوط به کسب و کار شما را سرچ کرده اند و به وب سایت شما رسیده اند بسیار به مرحله خرید کردن نزدیک تر هستند نسبت به کسانی که تاکنون وارد سایت شما نشده اند. بنابراین ریتارگتینگ اینجا به کمک کسب و کار شما می آید. بسیاری از کسب و کارها با این شیوه توانسته اند تا بیش از 30 درصد نرخ تبدیل مشتریان سرنخ یا  "lead"به مشتریان نهایی را افزایش دهند که این رقم قابل توجهی است.

تا اینجا هدف ریتارگتینگ را گفتیم  اما یکی از دلایل اثرگذاری ریتارگتینگ بار روانی این کار است. اما چگونه؟

از نظر روانی شما بین برندهای مختلف، محصول یا خدمتی را انتخاب می کنید که برای شما نام آشناتر است. یکی از دلایل اولیه هر تبلیغ هم همین است. ریتارگتینگ هم دقیقا همین اثر را دارد و باعث می شود نام تجاری کسب و کار ، نام وبسایت یا تصویر محصول یا خدمت مورد نظر از طریق یادآوری های مختلف در بازدیدهای شما در سایتهای دیگر در ذهن باقی بماند و آشناتر به نظر برسد. بدین ترتیب احتمال خرید بالا می رود.

شیوه  اجرای ریتارگتینگ یا ریمارکتینگ چیست؟شیوه اجرای Retargeting یا Remarketing چیست؟

حالتی را تصور کنید که برای خرید یک محصول کلید واژه مورد نظر را در گوگل سرچ کرده اید، محصول مورد نظر را پیدا می کنید وارد سایت می شوید و گزینه ها را بالا پایین می کنید اما قبل از انجام خرید کلاس شما شروع می شود بنابراین سایت مورد نظر را می بندید و عملا خرید شما کنسل می شود. بعد از اتمام کلاس فراموش می کنید خرید خود را انجام دهید اما روزهای بعد که وارد سایت های دیگر می شوید گوگل از طریق سرویس ریتارگتینگ عکس و لینک خرید محصول مورد نظر شما را در گوشه ای از صفحه کامپیوتر به صورت یک تبلیغ به شما نشان می دهد. بنابراین به شما یادآوری می شود که این محصول را نیاز داشتید و این سایت می تواند در فروش محصول مورد نظر به شما کمک کند.  

  «اگر نگوییم دیجیتال مارکتینگ ضروری ترین جزء کسب و کارهای این روزهاست بی شک یکی از مهم ترین ابزارهای کمک به موفقیت در کسب و کار است»  

ریتارگتینگ تنها از این طریق انجام نمی شود بلکه پیامک یادآوری تکمیل فرایند خرید روش دیگری برای ریمارکتینگ است به این صورت که سایت مورد نظر در بازه های زمانی مختلف از طریق شماره تماس شما که در فرم عضویت سایت وارد کرده اید پیامک پیشنهاد تکمیل فرایند خرید را به شما  ارسال می کند و معمولا برای اینکه احتمال خرید شما را بالا ببرند از پیشنهاد درصد تخفیف هم استفاده می کنند. نمونه این روش را سایت دیجی کالا انجام می دهد، پیامکی حاوی لینک خرید شما می فرستد و به شما یادآوری می کند که فرایند خرید شما کامل نشده و در صورت تکمیل آن تا فلان بازه زمانی از مبلغی تخفیف برخوردار خواهید شد. این حالتی بود که شما محصول یا خدمت مورد نظر را می خواستید اما به دلایل مختلف، تکمیل فرایند خرید را فراموش کردید.

کاربرد دیگر این روش زمانی است که شما در خرید محصول یا خدمت مورد نظر به دلایل مختلف تردید دارید یا آن را نپسندیدید.  برای بسیاری از شما پیش آمده که روی تبلیغی کلیک کرده و وارد صفحه مورد نظر شده اید. شرایط، قیمت و ... را خوانده اید و خلاصه زمانی را در آن سایت سپری کرده اید اما در نهایت محصول یا خدمت مورد نظر، نظر شما را جلب نمی کند و خرید نمی کنید. در این حالت هم باز شما جزء 99 درصد مخاطبی هستید که وارد سایت شده اید اما خرید نکرده اید. بنابراین ریمارکتینگ در سایت های بعدی که شما مراجعه می کنید لینک سایت مورد نظر را در قالب تبلیغ برای شما می فرستد و ممکن است در بازدید مجدد شما نظرتان عوض شود و خرید کنید. این نمونه ای از همان فرایندی است که در مطلب قیف فروش گفتیم صاحبان کسب و کار باید طی کنند تا مشتری بالقوه خرید کند و به مشتری نهایی ما تبدیل شود.

در مطلب بعدی با ابزار سئو آشنا می شویم.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com