0  |  0

کارآفرینی بانوی کرمانشاهی با ایده‌ای ساده و پول‌ساز

کارآفرینی بانوی کرمانشاهی با ایده‌ای ساده و پول‌ساز

خانم «صوفی» کارآفرینی کرمانشاهی است که توانسته با کمترین امکانات برای چندین نفر اشتغال زایی کند. کار اصلی او بسته بندی حبوبات و ارسال آن به استان‌ها مختلف است، ایده‌ای ساده که باعث شده از سراسر کشور خواهان محصولات او باشند، اما این کارآفرین از مسئولان گلایه مند است و می‌گوید حمایتی برای توسعه کارش صورت نگرفته است.
استان کرمانشاه در زمینه تولید حبوبات در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که می‌توان با تلفیق تولید با کشاورزی قراردادی، اصلاح الگوی کشت و در امتداد آن ورود به عرصه فرآوری، بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و تکمیلی با نگاه به بازارهای فروش گام‌ها را محکم‌تر برداشت، این در حالی است که امروز شاهدیم که واحد بسته‌بندی حبوبات کرمانشاه چشم‌انتظار مانع‌زدایی‌ها و حمایت است.
استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشت حبوبات در کشور می‌باشد. کشاورزان کرمانشاهی به سبب شرایط اقلیمی بسیار خوب کرمانشاه از گذشته به کشت انواع حبوبات به‌خصوص نخود پرداخته‌اند. این استان قطب تولید نخود در ایران است. محصولات این استان به دو صورت دیم و آبی در کرمانشاه مورد کشت قرار می‌گیرد. شرایط مناسب آب‌وهوایی سبب مرغوبیت بی‌مانند و مناسب حبوبات استان کرمانشاه شده است.
کرمانشاه یکی از مناطق معتدل و چهارفصل ایران بوده که انواع آب‌وهوا را در نقاط مختلف خود جای داده، استانی که قابلیت کشت انواع گیاهان را در شرایط مختلف آب‌وهوایی از سرد و مرطوب گرفته تا گرم و خشک، دارا است. درواقع این قابلیت و ظرفیت در کشاورزی و کشت محصولات مختلف برای هر استانی یک نقطه مثبت و مسیر روبه‌رشد بوده و به‌نوعی کرمانشاه را به‌عنوان یک قطب کشاورزی زبانزد کرده است.
اما به‌راستی در این مسیر، چه‌قدر توانسته‌ایم از ظرفیت‌های استان کرمانشاه و تولیدات محصولات کشاورزی‌مان استفاده کنیم و در مسیر اشتغالزایی، به دست گرفتن بازارهای داخلی و خارجی، درآمدزایی، ارزآوری و مواردی ازاین‌دست گام برداریم؟
تولید محصولات کشاورزی در سایه کشاورزی قراردادی، اصلاح الگوی کشت و در امتداد آن ورود به عرصه فرآوری، بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و تکمیلی با نگاه به بازارهای فروش است که می‌تواند با برنامه‌ریزی پیش رود و در آن شاهد خالی ماندن دستان کشاورزان نباشیم و این امر نیازمند سیاست‌گذاری‌های درست، برنامه‌ریزی، پهن کردن فرش‌های قرمز پیش‌پای سرمایه‌گذاران، حمایت از سرمایه‌گذاران و دلگرم کردن آن‌ها به تولید و فعالیت است.
در ادامه پای صحبت‌های ستاره صوفی؛ کارآفرین و مدیر تولید و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه می نشینیم و ماجرای ورود و فعالیت این بانوی کرمانشاهی را در این عرصه می خوانیم
خانم صوفی، چه شد که در عرصه بسته‌بندی حبوبات وارد کار شدید و جرقه اولیه از کجا زده شد؟
خانم صوفی: از سال‌ها قبل در حوزه کشاورزی فعالیت داشتیم به‌نوعی که پدر و پدربزرگم در کشت محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه فعال بودند. من نیز بارها شاهد این موضوع بودم که مواد اولیه از ما توسط واسطه‌ها و دلالان خریداری می‌شود و آن را با قیمت‌های دو تا سه برابری به فروش می‌رسانند.
کشاورزان پس از برداشت محصول به پول نقد نیاز دارند بدین ترتیب، افرادی که واسطه یا دلال هستند با قیمت‌هایی این حبوبات را خریداری می‌کنند که عملاً چیزی به کشاورزان نمی‌رسد. بدین ترتیب، برآن شدم تا با بسته‌بندی خاص وارد این عرصه شوم تا نه‌تنها حبوبات را بسته‌بندی‌شده به فروش برسانم بلکه به فکر بحث ارزش افزوده نیز در این مسیر باشم.
فعالیت خود را با چه سرمایه‌ای و از چه سالی آغاز کردید؟
خانم صوفی: سال ۱۳۹۵ بود که فعالیت اصلی‌مان را آغاز کردیم که در حال حاضر، حدود یک سال و نیم است که مجوزهای مربوطه را اخذ کرده‌ایم و فعالیت داریم.
 هم‌اکنون چه حبوبات، خشکبار و غلاتی را بسته‌بندی می‌کنید و میزان تولیدتان به چه میزان است؟
خانم صوفی: مجوز اخذ شده ما در حوزه بسته‌بندی تمامی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی است اما از آن جا که هزینه‌هایمان بالا است، در حال حاضر تنها در عرصه حبوبات فعالیت داریم.کارمان را با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی در کارگاهی در روستای صفرآباد و در کوزران سنجابی کرمانشاه شروع کردیم.
از هزینه‌ها صحبت کردید، آیا تاکنون حمایتی برای این موضوع داشته‌اید؟
خانم صوفی: با توجه به اینکه هزینه‌ها بالا است، نیاز به این داریم که بتوانیم از تسهیلات و حمایت‌ها استفاده کنیم تا با سرمایه در گردش مناسب وارد کار شویم، بدین سبب برای صندوق کارآفرینی امید اقدام کردم اما شرایط خاصی برای اعطای وام دارند که به درد تولیدکنندگان نمی‌خورد و برای ساخت کارخانه و خرید دستگاه‌ها خوب است.
اما ما، کارآفرین هستیم و نیاز به این داریم که مقداری پول داشته باشیم تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را تهیه کنیم. نیاز به وامی داریم که سود زیادی نداشته باشد و به‌نوعی آن را سرمایه اولیه‌مان کنیم.
با توجه به حضورتان در برنامه میدون، نحوه حمایت‌های مسئولین استانی در این زمینه چگونه بوده است؟
از ما حمایتی نشده است، پس از حضور و پخش این برنامه تلویزیونی از همه استان‌ها با ما تماس گرفتند اما از کرمانشاه هیچ خبری نشد و کسی صدای ما را نشنید.
این در حالی است که بسته‌بندی‌های محصولات کشاورزی و طرح ما می‌تواند کشاورزی را در استان کرمانشاه متحول کند. اما هم‌اکنون ما نیاز به سرمایه یک میلیارد تومانی داریم اما خبری از حمایت‌های مسئولین نیست.
نه‌تنها حمایتی نمی‌شویم بلکه حتی یک تماس هم با بنده نگرفته‌اند و جویای کارمان شوند. حتی به استاندار کرمانشاه پیامک داده و موارد را مطرح کردم اما موفق به گفتگو با وی نشده‌ام.
 هم‌اکنون وضعیت تولید شرکت ستاره خورشید چگونه است و مواد اولیه‌تان را از کجا تهیه می‌کنید؟
خانم صوفی: تولیدمان چشم‌انتظار حمایت برای داشتن سرمایه اولیه مناسب است. تا زمانی که این سرمایه را نداشته باشیم مجبوریم تا خریداران محصولاتمان را همچنان نگه داریم تا بتوانیم میزان تولیدمان را بالا برده و جوابگوی بازارهای فروشمان باشیم.
از سویی، علی‌رغم تمایلمان برای ورود به عرصه بسته‌بندی خشکبار و گیاهان دارویی و البته غلات به سبب نداشتن همین سرمایه یک میلیارد تومانی، تنها در عرصه بسته‌بندی حبوبات فعالیت داریم و مواد اولیه‌مان را به تناسب آن‌ها از استان‌های مختلف خریداری می‌کنیم اما با توجه به اینکه استان کرمانشاه در زمینه نخود و عدس فعالیت‌های چشم‌گیری دارد، این دو محصول را از داخل استان تهیه می‌کنیم.
با توجه به اینکه شما یک جوان کرمانشاهی هستید، برای جوانان استانمان چه میزان شغل ایجاد کرده‌اید؟
خانم صوفی: در طول این یک سال و نیم موفق شده‌ام برای ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کنم و در استان‌های دیگر نیز ۱۰ نفر با ما در ارتباط هستند. یک گروه از معلولان نیز در زمینه بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) با ما همکاری دارند.
به‌عنوان بحث پایانی اگر ممکن است در خصوص وضعیت فروش و بازارهای صادراتی‌تان صحبت کنید
خانم صوفی: تا پنج یا ۶ ماه پیش به همه استان‌های کشور ارسال محصول داشتیم و حال نیز برای صادرات محصولاتمان از استان‌های مختلف پیشنهاد داریم اما از آن جا که ورود به این عرصه نیاز به وجه نقد دارد، مجبور هستم تا این صادرکننده‌ها را به‌نوعی در آب‌نمک بگذارم تا زمانی که پول داشته باشم و بتوانم وارد چرخه فروش مناسب و در امتداد آن صادرات محصولاتمان شوم.
استان کرمانشاه در زمینه تولید حبوبات در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که می‌توان با تلفیق تولید با کشاورزی قراردادی، اصلاح الگوی کشت و در امتداد آن ورود به عرصه فرآوری، بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و تکمیلی با نگاه به بازارهای فروش گام‌ها را محکم‌تر برداشت، این در حالی است که امروز شاهدیم که واحد بسته‌بندی حبوبات کرمانشاه چشم‌انتظار مانع‌زدایی‌ها و حمایت است.
به‌راستی که راه تولید از مانع‌زدایی‌ها می‌گذرد، موضوعی که در سال جاری شاهد آمیخته شدن با این شعار یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و تأکیدات رهبری بر این مقوله‌ها هستیم بدین‌سان، امید است تا مسئولین مربوطه در استان کرمانشاه به‌عنوان استانی که همواره با غول تورم و بیکاری روبرو است از پتانسیل‌های حوزه کشاورزی استان کرمانشاه کمال بهره‌برداری را به نفع مردم داشته باشند و بتوان شاهد پیشروی در مسیر بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب در حوزه محصولات کشاورزی در استان بود. تا در سایه این مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها چرخ اقتصاد کشاورزی و تولید در استان به حرکت درآید.
کرمانشاه قطب تولید نخود کشور و سومین تولیدکننده این محصول در جهان بوده و به‌راستی که شایسته تبدیل شدن به شهر جهانی نخود است؛ اما این روند نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و ایجاد زیرساخت‌هایی برای توسعه و ورود این محصول به صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری بوده تا ارمغان اشتغال پایدار، ورود به عرصه گردشگری کشاورزی و صادرات را به همراه داشته باشد.
بدین‌سان باید دانست که پیشروی به سمت زنجیره تولید در قطب تولید «نخود» کشور می‌تواند گامی بلند در مسیر یکنواختی محصول، ارتقای سطح کیفی و بازارپسندی آن و در نهایت، ورود این محصول به چرخه بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی با نگاه به بازارهای صادراتی است بدین‌سان، می‌توان این مسیر را دریچه‌ای برای اشتغال‌زایی، ارزآوری، گردشگری کشاورزی و روستایی و در نهایت، به دست گرفتن بازارهای داخلی و خارجی در این حوزه برشمرد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com