0  |  2

مزایا و معایب استفاده از کلاب هاوس (Clubhouse) چیست؟

مزایا و معایب استفاده از کلاب هاوس (Clubhouse) چیست؟

دو ماه پس از راه اندازی کلاب هاوس در مه سال 2020، این شبکه اجتماعی تنها ۱۵۰۰ کاربر داشت. در دسامبر سال ۲۰۲۰، این تعداد به ۶۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت. تا فوریه سال ۲۰۲۱، ده میلیون نفر به صورت هفتگی از کلاب هاوس استفاده می کردند.

سال گذشته در حالی که اخبار کلاب هاوس را دنبال می کردم، کنجکاو شده بودم که آیا تبلیغاتی که درباره این اپلیکیشن می شود با انتظارات و اهداف کسب و کار من مطابقت دارد یا خیر؟

اوایل ماه ژانویه یکی از دوستان برای من دعوت نامه ای از سمت کلاب هاوس ارسال کرد. من بررسی کردم که کلاب هاوس چه پتانسیل هایی برای استراتژی بازاریابی کسب و کار من که از جنس مربیگری است، دارد.

متوجه برخی از مزایا و معایب این اپلیکیشن شدم و می توانم به شما بگویم که چگونه همزمان با مشارکت و حضور در اتاق های میزبان "Co-hosting room" بیشترین بهره را بدون فاصله گرفتن از اهداف واقعی کسب و کارتان بدست آورید. ‌

مزایای فعالیت در کلاب هاوس:

در بهترین حالت، کلاب هاوس یک روش جذاب، آموزنده و سرگرم کننده برای یادگیری، آموزش و برقراری ارتباط است. برخی از بزرگترین مزایای آن عبارتند از:

تعامل و برقراری ارتباط

این برنامه دارای اتاق گفتگوی صوتی است که می توانید به صورت آزادانه به آنها بپیوندید و میزبان آنها باشید. هر اتاق مانند پادکست زنده، تعاملی و فیلتر نشده است.

به عنوان یک شرکت کننده، می توانید دست خود را برای پرسیدن سوال از یک مجری بلند کنید. به عنوان میزبان، می توانید با سخنرانان و میزبانان میهمان صحبت کنید یا از مخاطبان بخواهید که روی صحنه بروند. اتاق های کوچک این شبکه اجتماعی احساسی صمیمی ایجاد می کنند و شما این امکان را دارید که با افراد باهوشی که کارهای جالب انجام می دهند ارتباط برقرار کنید.

شبکه سازی با افراد متخصص

اتاق های گفتگو طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به اهداف کسب و کار شما را پوشش می دهند و شما می توانید با افرادی که با علایق شما مشترک هستند ارتباط دوستانه ایی برقرار کنید. اگر به دنبال کمک در یک زمینه خاص هستید، مانند امور مالی، برنامه ریزی یا توسعه استراتژیک می توانید به سرعت فردی را پیدا کنید که مهارت و دانش لازم را داشته باشد.

دسترسی بیشتر به محتوای آموزشی و تخصصی

کلاب هاوس امکان دسترسی به مطالب آموزشی کارشناسان و متخصصانی را برای شما فراهم می کند که معمولا از دسترس شما دور هستند. ممکن است خودتان را در اتاقی ببینید که افرادی مانند «ایلان ماسک» بینش و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند، یا رهبرانی که در مهارت مورد نظر شما آموزش های بنیادی را ارایه می دهند که مستقیماً به کسب و کار شما مربوط می شود. می توانید به تجربه افرادی که دستاوردهای خارق العاده ای داشتند گوش دهید و اگر خوش شانس باشید از آنها سوالات خاصی بپرسید.

مزایا و معایب استفاده از کلاب هاوس چیست؟معایب فعالیت در کلاب هاوس:

کلاب هاوس مانند تمام رسانه های اجتماعی می تواند برهم زننده تمرکز و ذهن شما باشد و اگر مراقب نباشید، مانعی برای رسیدن شما به اهداف تان بشود. برخی از این معایب مهم عبارتند از:

سر و صدای بیش از حد اتاق ها:

با محبوبیت بیشتر این شبکه اجتماعی، شما مجبورید بیشتر کار کنید تا اتاق های گفتگوی ارزشمندی پیدا کنید. وقتی اتاق ها کوچک و تعاملی باشند، می توانند ارزش زیادی را برای میزبان و شرکت کننده فراهم کنند. اما وقتی تعداد افراد اتاق ها به صدها یا هزاران نفر گسترش می یابد، توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهید. اگر بخواهید سوالی بپرسید، ممکن است مجبور شوید دو ساعت روی خط منتظر بمانید، تا این فرصت را پیدا کنید. در این صورت، بهتر است پاسخ را در پادکست ها یا یوتیوب جستجو کنید.

هدر دادن زمان:

من مدام می شنوم که افراد درباره اعتیاد و وابستگی بیش از حدشان به کلاب هاوس می گویند که یک زنگ خطر جدی است. گذراندن ساعات طولانی در اپ به شما کمک نمی کند کسب و کار خود را رونق بخشید یا مشتریان خود را خوشحال کنید. شما باید برای وقت خود ارزش قائل شوید و از آن برای فعالیت های بی نتیجه سرمایه گذاری نکنید.

عدم اطمینان:

همانطور که در اتاق های گفتگوی کلاب هاوس کاوش می کنید و به سخنرانان مختلف گوش می دهید، باید در مورد کسی که به آن اعتماد می کنید و از او مشاوره می گیرید تامل کنید.  بسیاری از مربیان و سخنرانان ادعا می کنند که رهبران ثروتمند موفقی هستند، اما وقتی کمی در مورد تجربه آنها و شرکت های شان تحقیق کردم، متوجه شدم که واقعی نیستند. شخصیتی که آنها بصورت آنلاین ارائه می دهند با واقعیت مطابقت ندارد. بسیار مهم است که بررسی کافی  داشته باشید و صرفا به عناوین «متخصص» آنها اتکا نکنید، زیرا در نهایت شما را به یک مسیر خطرناک هدایت می کنند.

  «قبل از اینکه در کلاب هاوس از توصیه دیگران استفاده کنید، کمی دیرباوری سالم را در خود پرورش دهید. گاهی شخصیتی که افراد به ظاهر متخصص از خود نشان می دهند با واقعیت مطابقت ندارد.»  

همچنین افرادی را دیدم که به طور همزمان در دو اتاق هستند که به نظر من درست نیست. تمام هدف از بودن در اتاق این است که شما حضور داشته باشید، به مکالمات آنها گوش بدهید و برای وقتی که گذاشته اند ارزش قائل شوید. انگیزه واقعی برای بودن همزمان در دو اتاق چیست؟ شما نمی توانید به هر دو مکالمه گوش دهید، ارزش گذاشتن وقت برای هر دو را ندارد.

آیا می خواهید از وقت خود در کلاب هاوس نهایت استفاده را ببرید؟

 با این مراحل شروع کنید:

۱. اهداف خود را مشخص کنید:

اهداف خود را برای استفاده از این اپ کاملا روشن و مشخص کنید. کدام مباحث بیشتر برای کسب و کار شما مفید است؟ می خواهید در کدام اتاق ها وقت بگذرانید و امیدوارید از هر کدام چه چیزهایی را بدست آورید؟ اگر می خواهید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید، وقت خود را در اتاق های کوچکتر بگذرانید.

مزایا و معایب استفاده از کلاب هاوس چیست؟

۲. یک محدودیت زمانی تعیین کنید:

 سعی کنید برای «کار مهم بعدی» خیلی هیجان زده نشوید و اهداف استراتژیک واقعی خود را در معرض ریسک نگذارید. زمان کلاب هاوس را مانند سایر قرارهای قبلی در تقویم خود بنویسید و با تمام شدن وقت از سیستم خارج شوید.

۳. با احتیاط فعالیت کنید:

برای تنظیم استراتژی بازاریابی زمان بگذارید. به عنوان مثال من یک خط مشی کلیدی دارم که در استراتژی خود، حرکت و تغییری را غیر منطقی انجام نمی دهم. دوست دارم روی یک طرح کار کنم و ببینم که بدرستی پیش می رود و اگر لازم باشد مجدد آن را بهینه سازی و برنامه ریزی کنم. با توجه به اینکه هنوز شناخت دقیقی نسبت به نقاط ضعف این اپلیکیشن وجود ندارد، نمی خواهم استراتژی خودم را وارد یک پلتفرم رسانه اجتماعی کنم، تا حداقل شش ماه از آن استفاده کنم و مطمئن شوم که ارزش آوردن آن در کسب و کار خودم را دارد.

۴. یک گرداننده برنامه داشته باشید:

اگر میزبان یک اتاق هستید، از یک ناظر خوب کمک بگیرید تا اتاق را برای شما اداره کند. سپس در حالی که شخص دیگری مسئولیت آوردن افراد را روی صحنه برای پرسیدن سوال انجام می دهد، می توانید برروی مکالمات تمرکز کنید.

۵. درباره هویت و سوابق متخصصان تحقیق کنید:

قبل از اینکه در فضای این اپ از توصیه دیگران استفاده کنید، کمی دیرباوری سالم را در خود پرورش دهید. بررسی های خود را درباره سوابق توصیه کنندگان و متخصصان انجام دهید تا مطمئن شوید آنها کسانی هستند که ادعا می کنند «هستند» و می دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنند.

بیشتر بخوانید: درآمدزایی و توسعه کسب‌و‌کار از طریق کلاب هاوس (Clubhouse)

من فکر می کنم کلاب هاوس یک پلتفرم با قابلیت های بالا است. از آن بدرستی استفاده کنید. آن می تواند به شما در اشتراک گذاشتن مهارت، یادگیری از دیگران، و برقراری ارتباطات جدید کمک کند.

نویسنده: Peter Boolkah  

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت www.forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com