0  |  4

برندسازی: 7 اشتباه رایج در انتخاب اسم برند کسب‌وکار

برندسازی: 7 اشتباه رایج در انتخاب اسم برند کسب‌وکار

در این مطلب می خواهیم به آنچه که کارشناسان و کارآفرینان به عنوان اشتباهات معمول در نامگذاری مشاغل، از آن یاد می کنند، بپردازیم.

تصور کنید؛ اگر بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نام مستعار خود را برای تجارت‌شان انتخاب کنند و شرکت خود را به نام خود بخوانند، آیا گوگل هم چنان گوگل خواهد بود؟ آیا سونی اگر نام اصلی خود، توکیو تسوشین کوگیو را حفظ می کرد، به یک قدرت جهانی تبدیل می شد؟

اگر دقت کرده باشید، وسواس مادران برای انتخاب نام فرزندشان، آن هم زمانی که موعد به دنیا آمدنش نزدیک است، گاهی خنده دار می شود! این مساله برای بنیان‌گذاران کسب‌وکارها هم صدق می‌کند و نشان می دهد که انتخاب نام مناسب برای کسب و کار شما چقدر مهم است. این امر برای کارآفرینان باهوش هم، گاهی در عین سادگی، بسیار چالش برانگیز می‌شود چون می‌تواند اشتباه پیش برود.

در ادامه تجربه‌هایی از کارآفرینان گردآوری شده تا رایج‌ترین مشکلاتی را که بنیانگذاران در هنگام انتخاب نام برای شرکت تازه تاسیس خود، با آن مواجه می‌شوند را بیان کنیم تا بتوانید از این اشتباهات جلوگیری کنید.

1-بی‌توجهی به الزامات قانونی هنگام انتخاب اسم برند

از اساس و پایه شروع کنید. این مسئله تقریبا در مورد هر کارآفرین و مالک کسب‌وکاری که فکرش را بکنید، اتفاق افتاده است. باید مطمئن شوید نام تجاری که انتخاب کردید  قبلا توسط فرد حقیقی یا حقوقی دیگری انتخاب نشده باشد.

تیم کالینز به عنوان یک تیم متخصص در زمینه برند سازی می گوید: «بزرگترین مشکلی که بسیاری از شرکت ها با آن روبرو هستند، تلاش برای یافتن نامی است که به طور قانونی بتوانند از آن استفاده کنند. جهان کسب و کار مملو از علائم تجاری است و همین باعث می‌شود یافتن علامت تجاری قابل استفاده برای شما کار چندان ساده ای نباشد». بیشتر پروژه های نامگذاری شده فقط در فهرست کوتاه موارد دلخواه قرار گرفتند تا هیچ یک ایده های مشابه توسط افراد دیگر، نتوانند آن نام را به ثبت برسانند.

تیم کالینز می گوید: «مسلما شما می خواهید که این مشکل را خیلی سریع بر طرف کنید! هیچ چیز ناامیدکننده تر از این نیست که نامی را سریع و بی فکر انتخاب کنید و بعدا برگردید و بخواهید آن را تغییر دهید! زیرا این کار علاوه بر سردرگم شدن مشتریان شما، بسیار پر هزینه خواهد بود».

2- بررسی نکردن حضور دیجیتالی اسم برند انتخابی

آیا می‌توانید مطمئن باشید که بهترین نام دامنه وب را برای نام انتخابی شرکت‌تان دریافت می کنید؟ آیا ارتباطات اجتماعی مرتبط و سازگار در دسترس شما هستند؟ آیا برخی از هکرها یا اسپم کنندگان قبلا از نام مشابهی استفاده کرده اند تا وقتی مشتریان سعی می کنند شما را پیدا کنند، در نهایت با صفحه ای با محتوای نا مناسب و نامرتبط روبرو شوند؟ در دنیای دیجیتالی امروز، بررسی حضور دیجیتالی یک نام، تقریبا به اندازه بررسی در دسترس بودن قانونی آن، مهم است!

حداقل برخی از متخصصان این ادعا را دارند که نباید زیاد در مورد نام دامنه وسواس به خرج دهید. اخیرا دیگر کسی انتظار ندارد که نام دامنه مطابقت کامل با نام تجاری یک شرکت داشته باشد، بلکه استفاده از یک اصطلاح یا مخفف نام، کاملا قابل قبول است. برای انتخاب نام، ایده های خلاقانه و منحصر به فرد داشته باشید تا به چیزی که خاص شما باشد دست پیدا کنید.

 

  «هیچ چیز پرهزینه‌تر از این نیست که اسم برندتان را سریع و بدون فکر انتخاب کنید و بعدا برگردید و بخواهید آن را تغییر دهید!»  

3- محدود کردن تجارت با یک اسم برند مشخص

مشاغل همیشه از شفافیت در نام گذاری بهره‌مند شده‌اند. نشان یک دندان حلق‌آویز شده با نام تجاری دندانپزشک فقط باعث ایجاد دندان درد بیشتر در مراجعه کننده می‌شود. اما اخیرا به لطف سلطه ی گوگل، نام های خاص جذابیت بیشتری دارند.

به عنوان مثال اگر خود را چیزی مانند «سقف‌سازان تهران» بنامید، شاید برای سئو سایت شما بسیار مناسب باشد، اما اگر روزی بخواهید خدمات خود را گسترش دهید و یا از لحاظ جغرافیایی، مکان خود را تغییر دهید، این نام توصیفی، توانایی رشد شما را محدود می کند.

در مورد همین امر می‌توانید از «جوی راندو، بنیانگذار آژانس بازاریابی در یکی از ایالات آمریکا سوال کنید، او در ابتدا نام تجاری کسب و کار خود را محدود به منطقه ی جغرافیایی کرده بود، و تجارت او بسیار سریع رشد کرد! اما زمانی که تصمیم گرفت در شهرهای دیگر نیز دفاتر خود را راه اندازی کند، توضیح این نام به مشتریان ساکن آن شهرها سخت شد. به همین دلیل پروسه ای طولانی و با از دست دادن بخش زیادی از سئو سایت خود را به دلیل تغییر نام به نامی جامع تر سپری کرده است. او این فرآیند را خسته کننده، زمان بر و پر هزینه می داند.

در مورد شرکت‌هایی که خدمات یکسانی ارائه می دهند، انتخاب نام بسیار حساس و خاص خواهد بود، اگر تولید کننده‌ی یخچال های خانگی باشید، انتخاب نام «یخچال‌سازی ایران» شما را تبدیل به یک یخچال ساز دائمی خواهد کرد و هرگز نمی توانید محصولات دیگر مثل ماشین لباسشویی یا ظرف شویی و ... را به سبد تولید خود اضافه کنید زیرا نام شما و حفظ آن برای شما تبدیل به یک مسئولیت مادام العمر می شود.

4- انتخاب اسم برندی که هیچ چیزی را تداعی نکند

گفتیم که نام‌های بیش از حد توصیفی، می‌تواند محدود کننده باشد، از طرفی نام‌های بی‌معنی نیز همین تاثیر را دارد. طبق نظر متخصصین این حوزه نام ایده آل در واقع چیزی در مورد ارزش‌ها یا نگرش شرکت را منتقل می کند، حتی اگر مستقیما توصیف کننده ی آن چه که در تجارت در حال انجام است، نباشد.
نام تجاری می بایست درجه ای از ارتباط با کار شما را نشان دهد. اما در واقع می تواند گمراه کننده نیز باشد، زیرا وقتی کلمات مرتبط بودن با کارتان را در نظر می گیرید، باید بدانید که مردم به اسامی توصیف کننده یا بسیار قابل اشاره فکر می‌کنند. این مسئله در برخی موارد درست است، ارتباط با مشتری نیز می‌تواند از طریق نگرش یا نام مرتبط برقرار شود، به نام های مثل گوگل یا اپل فکر کنید... این نام ها توصیفی نیستند، اما به نوعی نگرش های مرتبط با تجارت خود را ارائه می دهند.

برندسازی: 7 اشتباه رایج در انتخاب اسم برند کسب‌وکار5- انتخاب نام‌های تجاری با تلفظ سخت

اشتباه مهم دیگر در نام‌گذاری بر گزیدن اسم برند طولانی برای یک تجارت است. تحقیقات انجام شده روی تجارت های مختلف نشان داده که هرچه نام یک شرکت روان‌تر باشد، ارزش بازار این شرکت بالاتر است. زیرا به خاطر سپردن آن برای افراد آسان تر است.

سرمایه‌گذاران شرکت هایی را ترجیح می دهند که اسامی آن ها کوتاه و آسان باشد، مشتری ها هم همین کار را می‌کنند. اگر پردازش ذهنی آن ها دشوار باشد، مسلما کسی آن را دوست ندارد، یا حتی ممکن است آن را پر خطر ببینند. این یک مسئله ناخودآگاه است، بنابراین اگر یک نام تجاری تلفظ سختی داشته باشد، مطمئنا به راحتی نه به ذهن سپرده می شود، نه بر زبان کسی جاری می‌شود.

6- فکر نکردن به فراگیر بودن نام تجاری

کارآفرینان می خواهند تجارت‌شان بیشترین تعداد مشتری را به خود جلب کند، اما گاهی اوقات آن‌ها تصادفا نامی را انتخاب می‌کنند که جذابیت آن‌ها را محدود می کند. برای مثال نام تجاری شرکتی فعال در حوزه کشاورزی الهام گرفته از آموزه‌های تاریخی بسیار قدیمی بود و به همین دلیل جوانان نمی‌توانستند آن را درک و با آن ارتباط برقرار کنند. در نتیجه آن را جذاب نمی‌دانستند. پس از یک فرآیند دقیق تغییر نام تجاری، این شرکت توانست معروف تر شود و بیش از دویست میلیون دلار سرمایه جذب کند.

فقط در نظر بگیرید که چگونه یک نام تجاری می‌تواند به شرکت شما و کسب و کارهایی نظیر شما ضربه بزند. به طنین نام مورد نظرتان در میان افراد با سنین، تحصیلات و تجارب مختلف بیندیشید و بازخوردهای مختلف را قبل از تصمیم گیری، در نظر بگیرید.

7-تلفظ سخت نام تجاری در سطح جهانی

اگر احتمال فروش نهایی در بازارهای خارجی وجود دارد، باید تلفظ نام تجاری خود را نه فقط در زبان خودتان، بلکه در زبان های دیگر هم در نظر بگیرید.

یک متخصص رشد بین الملل، می گوید: «این امر به ویژه اگر تجارت شما کاملا آنلاین باشد اهمیت دارد، زیرا مشتریان شما ممکن است در هر کجای دنیا مستقر باشند، با داشتن محصولات دیجیتالی، مهم است که از روز اول انتخاب نامگذاری به شکل جهانی انجام شود».

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com