0  |  0

ایجاد خانه خلاق و نوآوری مترو استارت خورد

ایجاد خانه خلاق و نوآوری مترو استارت خورد

تفاهم‌نامه‌ای که به منظور دستیابی به اهداف مشترک در زمینه تقویت نظام نوآوری و توسعه و تجاری سازی کسب و کارهای خلاق و دانش بنیان، اتخاذ ساز و کارهای لازم برای مشارکت نخبگان شهر تهران و بهره‌مندی از قابلیت ها و توانمندی های آنان در جریان تصمیم سازی و اجرای تصمیمات در حوزه فعالیت های راه‎آهن شهری به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهدی شایسته اصل مدیر عامل شرکت بهره برداری راه‎آهن شهری تهران رسید.
کرمی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه با تشبیه متروی تهران به شهر زیرزمینی، گفت: این شهر ظرفیت و مزیت های بالایی برای بازار سازی در حوزه فناوری های نرم و و صنایع فرهنگی و خلاق دارد. با شکل گیری پلتفرم خانه خلاق و نوآوری مترو در کنار شکل دهی به شرکت های خلاق و فرهنگی تسهیلات مناسب به مردم و مسافران مترو ارائه می شود.
رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎورى ﻫﺎى ﻧﺮم همچنین بیان کرد: روزانه 3 میلیون مسافر در متروی تهران جا‌ به جا می شوند این ظرفیت بالا می تواند فضایی برای تبلیغ کسب و کارهای خلاق و نرم باشد و شرکت های دانش بنیان و خلاق بتوانند از این فرصت ایجاد شده برای توسعه کسب و کار خود بهره بگیرند و بازار کار شرکت‌های فعال حوزه صنایع نرم و خلاق رونق گیرد.
کرمی افزود: در شهر زیرزمینی متروی تهران می‌توان با استقرار شرکت های خلاق فضاهایی برای کسب و کار های دیجیتال و استارت آپی و نیز معرفی مجازی و فیزیکی محصولات و خدمات این شرکت‌ها ایجاد کرد. برای این کار می توان از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، AR، VR، اینترنت اشیا و موزه مجازی و گالری و فروشگاه مجازی غیره بهره برد. ما به دنبال این هستیم که متروی تهران را مانند بسیاری از کشورها به گالری سیاری برای ارائه توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها تبدیل کنیم. البته این کار به ظرافت‌های بصری و استفاده از خلاقیت‌ها و فناوری ها، نوآوری‌ها نیاز دارد تا مسافران را جذب کند.
دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حوزه‌های فعالیت شرکت‌های خلاق در کشور، بیان کرد: در حال حاضر این شرکت‌ها در 20 حوزه مختلف مانند فیلم، انیمیشن، بازی، سرگرمی، ورزش و تندرستی، مد و لباس، گیاهان دارویی، نوآوری های اجتماعی و آموزشی و یادگیری هنرهای تجسمی و گردشگری و غیره ارائه خدمت می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه کاری و جغرافیایی هم در ایستگاه و هم در واگن متروی تهران هم توانمندی‌های خود را ارائه کنند و در معرض دید قرار دهند.
کرمی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک شرکت‌های دانش بنیان و خلاق خود در زمینه‌های مختلفراهبردی چون ساخت مترو ایران ساخت تجهیزات و دستگاه‌های کاربردی در مترو، نیرومحرکه، ساخت واگن، کابین‌، نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای مترو با شرکت بهره¬برداری راه‎آهن شهری همکاری می‌کند. اما در حوزه صنایع نرم و خلاق تاکنون همکاری مشترکی نداشتند که امیدواریم در قالب این تفاهم‌نامه و ایجاد خانه خلاق و نوآوری مترو به این حوزه نیز ورود کنیم و شاهد اتفاقات خوب، نوآورانه و خلاقانه باشیم.
رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎورى ﻫﺎى ﻧﺮم ادامه داد: امیدواریم شرکت‌ها با برنامه‌ریزی به این حوزه ورود و از مزیت‌های این کار استفاده کنند. این خدمات از بازار یابی و فروش، تبلیغات و آگهی درآمدزایی شروع می شود تا بهره گیری از امکانات فناورانه‌ای چون AR، VR، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی درون کابین های مترو به شکلی شکیل و زیبا تا ایستگاه‌هایی که ازدحام کمتری دارند، ادامه دارد.
کرمی همچنین گفت: شرکت های خلاق و دانش بنیان می توانند در بازاری برای فعالیت خود ایجاد کنند که انتفاع آن هم برای شهروندان است و هم شرکت مترو و هم شرکت های خلاق و فناوری که ایده دارند و می توانند در این حوزه فعالیت کنند. معاونت علمی و فناوری در حوزه فناوری های پیشرفته در قالب طرح‌های کلان ملی با مترو همکاری داشته و یک رام قطار مترویی را 85 درصد در تمام تجهیزات، ایران ساخت کند. در حال حاضر نیز قطار مترویی ایران ساخت در حال پاس کردن استاندارد ها و تست گرم خود را در خطوط متروی تهران طی می کند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: وقتی مسافری سوار قطار می شود ناخودآگاه به بخشی از وقت خود را در این مکان صرف می کنند شرکت های حوزه، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کسب و کارهای دیجیتال و فناوری های نرم در حوزه AR، VR می توانند در ایستگاه‌ها و کابین مترو پذیرای ذهن، چشم و دل مسافران باشند. هم از جنبه اطلاع رسانی، هم تبلیغ و هم نوآوری‌های روز. در متروی بسیاری از کشورها گالری های سیاری که ایجاد می شود در حوزه فیلم، انیمیشن، هنرهای تجسمی و غیره کارهای خود را کمک همین فناوری‌ها عرضه می کنند و بازار کسب و کار ایجاد کنند.
کرمی افزود: زمانی که شما در منزل هستید تلویزیون آگهی های پحش می کند که لحظه ای شما را به سمت کسب و کاری یا موضوعی جذب می کند، این به راحتی در ایستگاه‌ها و کابین قطار مترو و با بهره‌گیری از فناوری روز نیز قابل اجرا است. ما داریم پلت فرمی آماده می کنیم تحت عنوان خانه خلاق و نوآوری مترو که قرار است نوآوری های روز را بشناسد و ایده های نو را جذب کند و در قالب یک شرکت پرورش دهد و به جامعه ارائه کند. این مرکز محلی برای ورود ایده های جوانان مبتکر و خلاق در راستای اهداف ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و شرکت بهره برداری راه آهن شهری خواهد بود. ما کمک خواهیم کرد این ایده ها پرورش یابد و در قالب یک خدمات یا محصول به جامعه ارائه شود.
رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎورى ﻫﺎى ﻧﺮم همچنین بیان کرد: فناوری ها عمر دارند اما نوآوری ها عمر ندارند و ودیعه الهی برای بشر هستند اگر مکان و حمایت درستی باشد پرورش خواهد یافت و به شکل محصول یا خدمت شکل می گیرد تا مردم از آن بهره مند شوند.
عرضه محصولات خلاقانه و نوآورانه در متروی تهران
مهدی شایسته مدیر عامل شرکت بهره برداری راه‎آهن شهری نیز در این مراسم، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نزدیک به یک دهه است که خدمات ویژه‌ای برای توسعه خدمات شرکت های دانش بنیان و خلاق در نظر گرفته است. اما یک حوزه مغفول مانده در این زمینه بود که به همت جناب آقای کرمی به این حوزه نیز ورود شده است آن هم فناوری های نرم و صنایع خلاقی است که منجر به ایجاد کسب و کار با ارزش افزوده بالایی برای کشور به همراه دارد و باید در اولویت قرار گیرد.
وی افزو: آقای کرمی در این حوزه اهتمام ویژه‌ای دارند و حتی برخی خلاهای قانونی موجود در این زمینه را نیز شخصا پیگیری می‌کنند و موجب بروز اتفاقات خوب و پایداری در این حوزه شده اند. امروز قرار است با تفاهم نامه مذکور شرایطی فراهم شود که شرکت‌های فعال حوزه صنایع نرم و خلاق از مزایای متروی تهران بهره‌مند شوند و محصولات و خدمات خود را در این فضا ارائه و تبلیغ کنند.
به گفته شایسته، استفاده از شرکت هایی که در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا کسب و کارهای نو و استارت آپیو دیگر فناوری‌های کاربردی در مترو مورد تاکید شخص شهردار تهران است وما هم تلاش می کنیم با کمک این خانه خلاق و نوآوری فضایی مناسب برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد کنیم. متروی تهران به عنوان یک زیرساخت خوب برای رفت و آمد مردم، محیطی ایجاد خواهد کرد که در ضمن این ترددها؛ بخشی از نیازهای دیگر شهروندان نیز تامین شود و فضایی برای عرضه خدمات و ارائه محصولات شرکت های فعال حوزه صنایع نرم و خلاق فراهم شود. در واقع ما بستر عرضه این شرکت ها هستیم.
وی افزود: در روزهای آینده نمایشگاهی برای عرضه این محصولات تعریف کرده ایم تا آنها بتوانند در ایستگاه های مختلف به شکل گردشی خدمات و توانمندی های خود را عرضه کنند. این کار قطعا کیفیت ارائه خدمات مترو را هم ارتقا خواهد داد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری راه‎آهن شهری همچنین گفت: به طور مثال صنایع اسباب بازی در دنیا فروش بالایی دارد. در ایران نیز چند سالی است که شرکت های خلاق و دانش بنیان ما به آنها ورود کرده اند. ما اگر فضایی برای عرضه آنها ایجاد کنیم اتفاق خوبی در معرفی صنعت کشورمان می افتد. در حال حاضر 10 صنعت برای ما در اولویت است تا به مردم معرفی کنیم و این شرکت ها از طریق خانه خلاق و نوآوری مترو شناسائی می شوند.
شایسته با اشاره به تولید قطار ملی ایران ساخت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ارتقای قطارهای دی سی به ای سی را نیز با همکاری معاونت شروع کرده ایم. ماه گذشته تفاهم نامه ای 3 جانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مترو و جهاد دانشگاهی منعقد شد تا اینکار انجام شود.
محورهای اصلی تفاهم نامه ایجاد خانه خلاق و نوآوری
کمک به توسعه زیست بوم صنایع فرهنگی، نرم وخلاق با استفاده از ظرفیت طرفین و نیز تقویت همکاری به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان و صنایع فرهنگی ، نرم و خلاق، کمک به حل مسائل شهری و شهروندی و راه آهن شهری با استفاده از توان شرکتهای خلاق ودانش بنیان، تقویت همکاری در بازارسازی و بازاریابی برای محصولات دانش بنیان وخلاق در حوزه مدیریت راه آهن شهری، زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از استعدادهای درخشان و خلاق در حوزه‌های مختلف شهروندی و راه آهن شهری، ایجاد زمینه‌های مناسب برای شناسایی، پرورش و بهره‌گیری از استعداد و توانایی کارکنان و نخبگان شهر برای مسائل مدیریت راه آهن شهری و استفاده از ظرفیت های متقابل باهدف خدمت‌رسانی بهینه، کارآمد و به روز به شهروندان از جمله محورهای اصلی این تفاهم نامه مشترک است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com