0  |  2

چگونه انقلاب صنعتی چهارم را به فرصتی برای کسب و کارها تبدیل کنیم؟

چگونه انقلاب صنعتی چهارم را به فرصتی برای کسب و کارها تبدیل کنیم؟

این انقلاب طی سالهای اخیر در صنایع مختلفی مانند موسیقی، مالیات، تاکسی رانی، استخدام مشاغل و گردشگری آغاز شده است، سوال اصلی اینجاست: آیا کسب و کار شما نیز در این انقلاب حضور دارد؟

استفاده گسترده از سیستم جی پی اس تنها بخشی از نمونه های گسترده و رواج یافته فناوری در زندگی رزومره است، امروزه یک فرد معمولی در دور افتاده ترین نقطه دنیا، از طریق تلفن همراه هوشمند خود قدرت محاسباتی بیشتری را در اختیار دارد. حدود 90% از به روز رسانی های کوتاه مدت در بازار سهام و اخبار ورزشی که به صورت آنلاین در سراسر جهان منتشر می شود، توسط ربات های خبری در حال ایجاد شدن هستند.

در عین حال رهبران و مدیران شرکت ها، به شدت از فرصت های عظیم و تهدیدات مخرب فناوری آگاهی پیدا کرده اند.

این مسئله برکسی پوشیده نیست که در دهه آینده نیمی از اقتصاد جهان دچار تحولات گسترده خواهد شد، به طوری که مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که با توجه به قدرت برهم زننده فناوری هایی مانند یادگیری ماشین ها و اینترنت اشیاء، جهان در حال ورود گسترده به انقلاب صنعتی چهارم است. این انقلاب در بخش های زیادی آغاز شده است اما سوال اصلی اینجاست: آیا می توانید این تهدید برهم زننده و عظیم را به یک فرصت مثبت تبدیل کنید؟!

پاسخ کوتاه «بله» است. اما دیدن این تحولات بزرگ به عنوان یک فرصت و ایجاد نظم و انضباط برای اجرای موفقیت آمیز تحول دیجیتال، به بینش و شجاعتی بزرگ نیاز دارد.

اهمیت داشتن جسارت و نظم در اجرای تحول دیجیتال

مسلما مقوله ترس از اقدام قاطع در طول انقلاب صنعتی امروز، نیازی به توضیح دادن ندارد! اما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید که صرفا داشتن جسارت بدون اجرای منظم، هدر دادن وقت و سرمایه است. به عنوان مثال، مدیر عامل جنرال الکتریک، چشم انداز جسورانه ای مبنی بر تبدیل شرکت جنرال الکتریک به یک پایگاه داده را ارائه کرد، و بعد از آن تحول دیجیتال متوقف شده و قیمت سهام این شرکت به طور چشمگیری افت کرد، این یک نمونه از اجرای شجاعانه و جسورانه بدون رعایت و توجه به نظم است! البته فراموش نکنید که جنرال الکتریک تنها شرکتی نیست که در زمینه تحول دیجیتال شکست خورده است، به طور کلی 70% از تحولات دیجیتال شکست می خورند، تنها تفاوت جنرال الکتریک این است که ریسک تحول دیجیتال را به طور مستقیم به عهده گرفت!

بنابراین فراتر از هدف گذاری جسورانه، این نحوه اجراست که تهدید وجودی تحول دیجیتال را به یک فرصت بزرگ تبدیل می کند! این مسئله برای مشاورین کسب و کار در طی سی سال اخیر حایز اهمیت بوده تا بتوانند به شرکت ها برای اجرای موفق کمک کنند.

چگونه می توانید تحول دیجیتال را به یک فرصت بزرگ تبدیل کنید؟!

به طور کلی،چند اشتباه رایج در بین رهبران صنعتی در کشورهای مختلف وجود دارد که به طور مداوم در بحث تحول دیجیتال، مرتکب آن ها می شوند. این مسئله منجر به ارائه مدل «تحول دیجیتال پنج مرحله ای» شده است.

این مدل دو مزیت دارد:

اولا با تعریف تحول دیجیتال به عنوان طیفی از اهداف، بر هیاهوی فناوری غلبه می کند.

دوما یک چک لیست برای اطمینان از موفقیت در هر مرحله ارائه می دهد.

مرحله اول:

این مرحله همان مرحله پی ریزی است! این مرحله جایی است که شرکت ها به طور فعال، فرآیندهای داخلی مانند فروش، تولید یا امور مالی را به حالت خودکار تبدیل می کنند. با اینکه این حالت در واقع اتوماسیون یا ماشینی شدن است، نه تحول، اما زیرساخت اصلی برای اجرای تحول دیجیتال را فراهم می کند.

برای اطمینان از موفقیت در این مرحله، دو عنصر مهم عبارتند از: مالکیت متعهد و رویکرد اجرای تکراری، برای به حداقل رساندن شکست پروژه.

مرحله دوم:

در این مرحله ممکن است مشاهده کنید که عملکردها یا مشاغل فردی شروع به استفاده از فناوری های جدید برای ایجاد مدل های کسب و کاری جدید می کنند، اما این تلاش ها گویی نادیده گرفته شده اند و در کل هیچ استراتژی کلی برای ایجاد تحول در کسب و کار وجود ندارد.

دو شرط مهم برای موفقیت در این مرحله عبارتند از: توانمند سازی تحولات در تیم رهبری تغییر و توسعه ی استراتژی دقیق برای شناسایی بزرگترین نقاط اهرمی که تحول دیجیتال در آن ها امکان شکست یا دگرگونی دارد. 

مرحله سوم:

در این مرحله مالک کسب و کار، رهبر یا مدیر عامل، قدرت تغییر و تحول و تخریب فناوری های دیجیتال را تشخیص داده و وضعیت آینده ی این تحول را شناسایی و تعریف کرده است. با این حال هنوز هسته ی مرکزی کسب و کار وارد بخش اصلی تحول نشده یا مدل های جدید کسب و کار جدید را تکمیل نکرده است، در این زمان فرهنگ چابک و نوآورانه نیز هنوز پایدار نشده است.

برای موفقیت در این مرحله، شناسایی یک مدل تغییر موثر در سازمان بسیار مهم است، و البته توجه به این نکته که استراتژی دیجیتال از نظر کفایت و آمادگی، آزمایش شده باشد.

مرحله چهارم:

مرحله چهارم، مرحله همگام سازی شده کامل را نشان می دهد، نقطه ای که در آن یک پلتفرم دیجیتالی در سطح سازمانی یا مدل کسب و کار جدید، کاملا ریشه دوانده است. با این حال کسب و کار شما هنوز در حال تغییر فناوری یا تغییر مدل کسب و کار به دور از متحول شدن است.

برای موفقیت در این مرحله، ساختاردهی مجدد مهارت ها و قابلیت های دیجیتالی سازمانی اهمیت شایانی دارد. این امر شامل سازماندهی مجدد دیجیتال برای تثبیت قابلیت ها در سازمان و داشتن یک برنامه سواد دیجیتالی قوی برای کل سازمان و کسب و کار می شود تا در آن جریان یابد.

مرحله پنجم:

مرحله پنجم به DNA زنده معروف است! حالتی که در آن تبدیل و تحول پایدار می شود. آنچه برای موفقیت در این مرحله لازم است، توسعه آگاهانه فرهنگ چابکی و ایجاد حس سیستماتیک شدن ریسک در مدل کسب و کار است.

در اوایل قرن بیستم، صنایع جدید مانند هوانوردی، توانستند با موفقیت از فرآیندها و چک لیست ها برای بهبود اطمینان عملیاتی استفاده کنند. هم چنین صنعت پزشکی، مدل کسب و کار خود را به منظور کاهش خطا در مراقبت از بیماران، به کار گرفت!

بنابراین، تمام این فرآیند به شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا رهبر یک صنعت برمی گردد که در زمینه ی تحول دیجیتال در زمان حاضر با وجود فناوری های بزرگ دیجیتالی، چگونه عمل کنید تا بتوانید با پیروی از روش ها، به بهبود و کاهش نرخ شکست تا 70 درصد در زمینه تحول دیجیتال کمک کنید.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

منبع: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com