0  |  1

اجازه ندهید «تازه وارد بودن» شما را از صحبت کردن بازدارد! (قسمت اول)

اجازه ندهید «تازه وارد بودن» شما را از صحبت کردن بازدارد! (قسمت اول)

پیوستن به یک کسب و کار جدید، هم هیجان انگیز است و هم دلهره آور!

هیجان انگیز است به خاطر آشنایی با همکاران، فضای کاری و مواجهه با چالش‌های تازه. همچنین رو به رو شدن با فرصت‌هایی برای یادگیری چیزهایی که قبلا نمی دانستید! چه کسی از نوشیدن قهوه در ماگ های متفاوت، استفاده از سری های جدید لپ تاپ و پوشیدن لباس فرم های نو استقبال نمی کند؟!

احتمالا به عنوان یک تازه وارد می خواهید نشان دهید که خام و بی تجربه نیستید و از نحوه ی برگزاری جلسات تا خواندن نامه های رئیس تان سر در می آورید. بنابراین جدید بودن در یک محیط کاری، نیاز به سطحی از تمرکز دارد تا هنجارهای شغل قبلی خود را به تجربیاتی ارزشمند برای انجام کارها در کسب و کار جدیدتان تبدیل کنید.

به خاطر داشته باشید که روتین های کاری تازه ای که یاد می گیرید، ممکن است همیشه کارآمد و جالب نباشند! ممکن است به ناچار با مسائلی مواجه شوید که باعث شوند کمی مکث کنید و با خود بگوئید: «چرا این شرکت این کار را به این شکل انجام می دهد؟! آیا راه بهتری هم برای انجام این کار وجود دارد؟!». احتمالا حرص می خورید از اینکه «چرا افراد اینجا هنوز از یک فرآیند قدیمی برای کارها استفاده می کنند؟!».

ممکن است سکوت کنید! چون تازه وارد هستید و نگران از اینکه شاید با حرف های تان باعث ناراحتی دیگران شوید. شاید هم از اینکه نظرات شما را به حساب نیاورند می ترسید.

تحقیقات نشان داده است که تازه واردها کمتر از قدیمی ها صحبت می کنند و وقتی که بینش های خود را ارائه می دهند، کمتر از کارمندان با سابقه شرکت، شنیده شده یا جدی گرفته می شوند. در نتیجه شما در مورد اینکه آیا ایده های تان معقولانه است یا اینکه چگونه آن ها را ارایه دهید که برای دیگران نیز خوشایند باشد، مطمئن نیستید.

درحالیکه شما دلهره ی مطرح کردن ایده های جدید و تصورات خوب تان را دارید، رئیس شما احتمالا شما را به دلیل تخصص های منحصر به فردتان و البته ایده پرداز بودن، استخدام کرده است. از ناکارآمدی های کوچک گرفته تا مسائل مهم، شما قدرت شکل دادن به آینده کاری این شرکت را دارید و به این معناست که باید در مورد ایده های تان صحبت کنید. سازمان شما و خود شما وقتی از صحبت کردن ممانعت کنید، یکدیگر را از دست می دهید.

دانشکده کسب و کار دانشگاه هاروارد، بر اساس تحقیقات و تخصص خود،4 استراتژی مهم را شناسایی کرده است که تازه واردها می توانند از آن برای صحبت موثرتر و شنیده شدن استفاده کنند، اما ابتدا باید به سه تفکر رایج که شما را عقب نگه می دارند، بپردازیم:

در مورد صحبت کردن چه اشتباهاتی می کنید:

اغلب تازه واردان و مدیران، اعتقادات عجیبی در مورد جدید بودن در محل کار دارند، با این حال بسیاری از فرضیات ذهنی افراد درست نیست.

اجازه ندهید «تازه وارد بودن» شما را از صحبت کردن باز دارد! 1. من خیلی اطلاعات ندارم چون تازه واردم!

مسلما جدید بودن به معنای تازه کار بودن یا بی تجربه بودن نیست! اما بسیاری از افراد تازه وارد بودن را با «زیاد ندانستن» اشتباه می گیرند. این باور خطرناکی است، زیرا ممکن است وسوسه شوید تا اجازه دهید همه ی ایده ها و افکار تازه ی شما تحت تاثیر «نفهمیدن یا ندانستن» از بین رفته و ناامید شوید. تحقیقات نشان می دهد که وقتی افراد ذهنیتی را اتخاذ می کنند با این عنوان که «در اینجا روال کارها همین است» یا «نمی خواهم مسیر حرکت را تغییر دهم» کمتر احتمال دارد که صحبت کنند. 

توجه: فراموش نکنید در اوایل کار خود در یک سازمان جدید، شما یک منبع عالی اطلاعات و بینش محسوب می شوید. زیرا به راحتی می توانید ناکارآمدی هایی را که کارمندان قدیمی نادیده می گیرند، شناسایی کنید.

2. صحبت کردن فقط یکبار اتفاق می افتد.

تازه واردها معمولا تمایل دارند که وقتی پیامی را به مدیران خود می رسانند، در واقع یک لحظه ی شگفت انگیز را خلق می کنند، و در این لحظه شایستگی آن ها به طور کامل آشکار شده و سپس تمام سازمان با ایده ها و افکار آنها هماهنگ خواهد شد. اما معمولا کارها اینگونه نیست. یافته های اخیر نشان می دهد برای ایجاد تغییر واقعی باید بارها و بارها صحبت کنید و در طول زمان چندین بار با مدیران و سهام داران شرکت بحث کنید.

توجه: اولین بار صحبت کردن ممکن است همیشه موفقیت آمیز نباشد. دلیل این امر این نیست که ایده ی شما به درد نمی خورد، بلکه به این دلیل است که هنوز زمان کافی برای ایجاد رابطه با مدیر خود و جلب اعتماد آن ها، صرف نکردید.

3. ایده‌ی من باید جدید و مبتکرانه باشد تا شنیده شود.

همیشه یادتان باشد که نحوه ی بیان ایده های شما به اندازه ی ایده هایی که بیان می کنید، مهم هستند. وقتی صحبت می کنید باید از نحوه ی ارائه ی پیشنهادهای خود آگاه باشید. نتایج تحقیقات نشان می دهد که در نظر گرفتن صریح دیدگاه مدیران تان، به معنای درک مدیران و اهداف استراتژیک آن ها و شاخص های عملکرد کلیدی آن ها، می تواند به شما کمک کند تا ایده های تان را بهتر بسازید و شانس شنیده شدن صدای تان را افزایش دهید.

در بیشتر مواقع افراد تمایلی به شنیدن اینکه چه چیزی اشتباه است، ندارند. بنابراین به جای اشاره به نکات منفی (این کار را متوقف کنید)، راه حل های ممکن را ارائه دهید. (این کار را هرچه زودتر شروع کنید).

اما چگونه باید صحبت کنید که دیگران متقاعد شوند و صحبت های شما را بپذیرند؟ این سوالی است که در قسمت دوم این مطلب به آن می‌پردازیم.

به زودی قسمت دوم این مطلب را اینجا بخوانید

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت www.hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com