1  |  1

بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۴۰۲ حداقل دو برابر شود

بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۴۰۲ حداقل دو برابر شود

جعفر قیصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بودجه هزینه ای عمومی پیش بینی شده برای پارک های علم و فناوری کشور و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود هشت درصد افزایش یافته و به ۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است درحالیکه با توجه به شرایط کشور و ماموریت هایی که برای این مراکز بمنظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور تعریف شده، افزایش ۵۰ درصدی این بودجه ضروری است.
وی اظهار داشت: این بودجه به پارک های علم و فناوری کشور و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای حمایت از شرکت های فناور نوپای کوچک و متوسط تخصیص می یابد و اگر در حد و اندازه ای که نیاز است، تخصیص نیابد بر روی آینده اقتصاد دانش بنیان کشور تاثیر خواهد گذاشت زیرا نهادهای حمایتی نمی توانند ماموریت های خود را به خوبی و به موقع انجام دهند.
قیصری با تاکید بر اینکه این رقم، عدد بسیار بزرگی نیست و می توان آن را جزو بودجه های اجتناب ناپذیر بمنظور تحقق اقتصاد دانش بنیان قرار داد، تصریح کرد: حمایت از شرکت های نوپا و فناور مانند نهالی است که برای سال های آینده کاشته می شود بنابراین باید اقدامات حمایتی از آنها مانند توسعه بازار، تجاری سازی، صادرات، حضور در نمایشگاه های بین المللی، ایجاد فضای کارگاهی و آزمایشگاهی و تبلیغات انجام شود که این کار نیاز به هزینه کرد از بودجه های عمومی دارد.
وی با اشاره به اصطلاح " اجتناب ناپذیر" خاطرنشان کرد: در تعریف بودجه برای پارک های علم و فناوری بدلیل اینکه تعداد کارکنان آنها در مقایسه با دانشگاه ها کمتر است و سهم کمتری از بودجه آنها برای حقوق و دستمزد کارکنان پرداخت می شود به اصطلاح جزو اجتناب ناپذیرها محسوب نمی شوند و میزان تخصیص بودجه برای آنها کمتر در نظر گرفته می شود.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: اما با توجه به اینکه پارک های علم و فناوری از شرکت های فناور و نوپا حمایت می کنند و آنها نقش اساسی در توسعه پایدار کشور و اقتصاد دانش بنیان دارند باید آنها را نیز اجتناب ناپذیر در نظربگیرند و علاوه بر تصویب بودجه مناسب، تخصیص بودجه نیز به موقع انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه هزینه ای عمومی پارک های علم و فناوری کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشت، گفت: تا کنون که ۱۰ ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته است حدود ۵۴ درصد از این بودجه به پارک های علم و فناوری کشور تخصیص یافته درحالیکه باید ۸۴ درصد تخصیص می یافت.
قیصری ادامه داد: اگر نحوه تخصیص بودجه بهمین منوال باشد تا پایان سال حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کسری بودجه خواهیم داشت که این دیرکرد در تخصیص بودجه و کسری آن باعث می شود تا پارک های علم و فناوری نتوانند فعالیت های حمایتی خود را به موقع انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از اعتبار هزینه ای پارک های علم و فناوری برای حقوق کارکنان است، اظهار داشت: بقیه بودجه عمومی باید برای حمایت از شرکت های نوپا و فناور اختصاص یابد اما اگر این بودجه ها به موقع به دست ما نرسد این حمایت ها به خوبی محقق نمی شود.
قیصری همچنین با بیان اینکه بودجه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال ۹۹ نسبت به عملکرد سال ۹۸ حدود ۲۲ درصد رشد داشت در حالیکه رشد بودجه کل پارک های علم و فناوی کشور ۴۴ درصد بود، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز رشد بودجه کل پارک های علم و فناوری کشور نسبت به سال ۹۹ حدود صد درصد بود اما برای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این رشد معادل ۷۰ درصد است.
وی با تاکید بر اینکه اصفهان یکی از محورهای اصلی اقتصاد دانش بنیان و دارای نیروهای تحصیلکرده زیاد و خوبی است و جای حمایت های بسیار بیشتری در این زمینه دارد، افزود: اگر حمایت ها از این استان ضعیف شود بخشی از این ظرفیت ها مغفول خواهند ماند.
قیصری میزان بودجه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال جاری را ۶۳ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ را حدود ۶۸ میلیارد تومان (با افزایش هشت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰) اعلام و تاکید کرد: این میزان بودجه پاسخگوی ماموریت هایی که به ما برای حمایت از شرکت های فناور کوچک و متوسط محول شده، نیست.
به گفته وی، ذهنیتی که در کشور درباره اصفهان به مانند یک استان برخوردار وجود دارد باعث می شود که بحث های حمایتی به خوبی شکل نگیرد و این موضوع خود را در آینده نشان خواهد داد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیان آغاز کرد.
این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در ۵۲۰ هکتار در شمال کلانشهر اصفهان و در جوار دانشگاه صنعتی اصفهان است.
در این شهرک علمی و تحقیقاتی حدود ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر است که توانسته‌ برای بیش از هفت هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی خلاق و نوآور اشتغال ایجاد کند؛ این کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۰ گردش مالی بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی را برای اقتصاد دانش‌بنیان به ارمغان آورده است.
حدود ۴۰ پارک علم و فناوری و یک شهرک علمی و تحقیقاتی در کشورمان فعال است.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com