0  |  0

انیمیشن؛ کسب‌‌وکار خانوادگی دبی استرلینگ

انیمیشن؛ کسب‌‌وکار خانوادگی دبی استرلینگ

«دبی استرلینگ» مادربزرگش «استرلینگ استرتوانت» را ندیده است. او در دهه ۵۰ و ۶۰ انیمیشن طراحی می‌کرد و در کارتون مستر ماگو، تبلیغات تلویزیونی خلاقانه و‌... مشارکت داشت؛ آن هم زمانی که زنان زیادی در این صنعت حضور نداشتند. متاسفانه استرتوانت در سال ۱۹۶۲ و در سن ۳۹ سالگی، سال‌ها قبل از اینکه دبی به دنیا بیاید، بر اثر سرطان پانکراس درگذشت. اما همیشه در خانه از او صحبت می‌شد.
دبی می‌گوید: «وقتی کودک بودم، مادربزرگ در چشم من یک قهرمان بود. عکس‌های کارهای هنری او را در خانه داشتیم و همیشه برای من یک الگو بود و من هم استعداد هنری دارم که فکر می‌کنم از او به ارث برده‌‌ام.» دبی به جای اینکه شغلی هنری را دنبال کند، در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه استنفورد فارغ‌‌التحصیل شد. او که از حضور کم زنان در رشته‌های فنی ناراحت بود، سعی کرد روش‌هایی برای علاقه‌‌مند کردن دختران بیشتری به حوزه‌های علمی و فنی پیدا کند. و در نهایت شرکت «گلدی‌‌بلاکس» (GoldieBlox ) را تاسیس کرد که تمرکزش بر ساخت اسباب‌‌بازی‌هایی بود که قرار بود دختران آنها را بسازند. در این مسیر، برند گلدی‌‌بلاکس از تولید وسایل اسباب‌‌بازی به تولید محتوا توسعه پیدا کرد.
دبی می‌گوید: «حتی در نخستین روزها که به عنوان یک شرکت اسباب‌‌بازی کار می‌کردیم، کارهای رسانه‌‌ای زیادی انجام می‌‌دادیم و خیلی از فیلم‌‌هایی که در آن روزها درست کرده بودیم، به سرعت وایرال شد و باعث شد شرکت ما به چشم بیاید.» در نهایت، گلدی‌‌بلاکس چند کلیپ برای یوتیوب درست کرد که بیشتر مجموعه لایو اکشن بود و ماموریت خود را به توانمندسازی زنان، گسترش داد. وقتی دبی متوجه شد که یوتیوب یک صندوق ۱۰۰ میلیون دلاری درست کرده تا در برنامه‌های مربوط به کودکان با موضوع تقویت ویژگی‌‌های شخصیتی مثل خلاقیت و کار تیمی سرمایه‌‌گذاری کند، طبیعی بود که سعی کرد بخشی از این پول را برای گلدی‌‌بلاکس به دست آورد. گلدی‌‌بلاکس در نهایت چند کلیپ آماده کرد که از فیلم‌‌هایی که طی پنج سال ساخته بود، الهام گرفته شده بودند.
اما برگ برنده دبی، استفاده از ایده فیلمی بود به نام «این مغز شما در مهندسی است» که گلدی‌‌بلاکس در سال ۲۰۱۴ برای تبلیغ محصولات و ماموریت خودش ساخته بود. این فیلم یک لایو اکشن بود که در آن یک تخم مرغ که کلاه‌‌گیس کوچکی دارد و روی آن تصویر صورت کشیده شده، روی یک دستگاه «روب گلدبرگ» (دستگاهی که با استفاده از یکسری واکنش‌‌های زنجیره‌‌ای و پشت سر هم کار می‌کند تا رویدادی را که شروع شده به پایان برساند) ساخته شده از اسباب‌‌بازی‌های گلدی‌‌بلاکس حرکت می‌کند. این فیلم بسیار پربازدید بود و تا امروز ۷۶ میلیون بار دیده شده است. ایده جدید دبی به نام «تخم مرغ‌‌های ماجراجو» یک شوی انیمیشنی بود که ماجراجویی‌‌های چند تخم مرغ را که شمایل انسانی دارند نشان می‌دهد. این انیمیشن در ۱۳ اپیزود و با همکاری استودیو Mainframe کانادا ساخته شد.
بیشتر قهرمانان فیلم‌‌های قبلی گلدی‌‌بلاکس دختر بودند. اما در انیمیشن‌‌های جدید، این شخصیت‌ها را تعدادی تخم مرغ انسان‌‌نمای دوست‌‌داشتنی تشکیل می‌دهند. دبی می‌گوید: «تخم مرغ به شکل شگفت‌انگیزی باورپذیر است، چون یک آیتم جهانی است. همه مردم در همه جای دنیا می‌‌دانند تخم مرغ چیست.» همچنین به گفته دبی، تخم‌‌ مرغ‌‌های قهرمان، از نظر جنسیت خنثی هستند و برای طیف گسترده‌‌تری از مخاطب‌‌ها دسترس‌‌پذیرند. نخستین اپیزود «تخم مرغ‌‌های قهرمان» تاکنون در یوتیوب ۸/ ۱ میلیون بار بازدیده شده و دبی به عنوان خالق و تهیه‌‌کننده این مجموعه می‌گوید بعد از چند سال کارهای پراکنده در حوزه تمایل هنری‌‌اش، به رویایی که همواره از مادربزرگش در کار انیمیشن الهام گرفته بود، رسیده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com