0  |  5

روش‌های غلبه بر بهانه‌هايی كه قاتل كارآفرينی هستند

روش‌های غلبه بر بهانه‌هايی كه قاتل كارآفرينی هستند

فرض كنيد هميشه دلتان مي‌خواست يك كارآفرين باشيد و در نهايت يك ايده‌ي كسب و كار براي خود پيدا كرده‌ايد. اين ايده آنقدر عالي است كه يك مشكل بزرگ را به شيوه‌اي جالب حل مي‌كند و مي‌توان آن را ارزيابي كرده و در سطح جهاني مطرح نمود. شما روز و شب در مورد اين ايده فكر مي‌كنيد و روياي راه‌اندازي شركت را در ذهن داريد و اینکه يك روز آن را به واقعيت تبديل كنيد. ولي بنا به دلايلي خود را قانع می کنید که نمي‌توانيد اين كار را بكنيد مثلا" اين كار ريسك زيادي دارد و علاوه بر اين، شغل خوبي هم داريد.

همسالان من در مورد اينكه چرا نمي‌توانند كسب و كاري را شروع كنند دليل‌هاي مختلفي مطرح مي‌كنند. در ادامه برخي از رايج‌ترين اين دليل‌ها را مطرح كرده و در مورد نحوه‌ي عبور از اين معضل توصيه‌هايي ارائه مي‌نماييم:

1 . "الان زمان مناسبي نيست".

من افرادي را مي‌شناسم كه در نوجواني كارآفرين شدند و كساني را هم ديده‌ام كه اولين شركت خود را در سن 60 سالگي راه‌اندازي كردند. هر كسي كه كسب و كاري را شروع كرده به خوبي مي‌داند كه هرگز زمان مناسبي وجود ندارد. شما هميشه مي‌توانيد با حرف‌هايي مثل نياز به پول بيشتر، تجربه، زمان، ارتباطات، اعتماد به نفس، مهارت، تيزهوشي و ... خودتان را توجيه كنيد. توصيه‌ي من اين است كه باور داشته باشيد همين الان واقعا زمان مناسبي است. يك يا دو سال بعد از شروع كسب و كار خود، خواهيد ديد كه اين حرف كاملا درست است.

2 . "اگر اين كار شكست بخورد چه مي‌َشود؟"

كارآفرينان دوست دارند چنان اعتماد به نفسي داشته باشند كه به هيچ شكستي فكر نكنند. ولي واقعيت تلخ اين است كه 80 درصد كسب و كارها در 18 ماه اول با شكست مواجه مي‌شوند. من توصيه مي‌كنم از احتمال شكست با آغوش باز استقبال كنيد. چون اگر شكست بخوريد چيزهاي فوق‌العاده باارزشي در مورد خودتان، كسب و كارتان و زندگي خواهيد آموخت. ممكن است كسب و كار ديگري را شروع كنيد يا ممكن است متوجه شويد كه شما به درد كارآفريني نمي‌خوريد. ولي اگر تلاش نكنيد، هرگز اين چيزها را نخواهيد دانست. ترس از شكست هرگز نبايد شما را از انجام هيچ كاري باز دارد.

3 . "به اندازه‌ي كافي پول پس‌انداز نكرده‌ام".

بسياري از افرادي كه در آرزوي شروع يك كسب و كار هستند نان‌آور اصلي خانواده‌ي خود مي‌باشند و نمي‌توانند بدون حقوق زندگي كنند. من به هر كسي كه مي‌خواهد كسب وكاري را شروع كند توصيه مي‌كنم به اندازه‌ي كافي پول پس‌انداز كرده و احتمال بدهد كه ممكن است 18 ماه هيچ درآمدي نداشته باشد. اگر كسب و كار شما طي اين 18 ماه نتوانست درآمدي توليد كند و شما هم اميدي در آينده‌ي آن نمي‌بينيد، مي‌توانيد آن را رها كرده و شغل ديگري انتخاب نماييد. تاكيد من بر اين "قانون 18 ماه" به اين خاطر است كه در اين مدت مي‌توانيد خودتان را به طور شفاف بشناسيد و در نتيجه چون برنامه داريد راحت‌تر مي‌توانيد يك شغل پردرآمد را رها كنيد.

4 . "مردم مرا كارآفرين نمي‌دانند".

 اول از همه، به عنوان يك كارآفرين تازه‌كار بايد هر چه كه ديگران در مورد شما فكر مي‌كنند را ناديده بگيريد، چون هميشه تعدادي افراد شكاك در زندگي شما پيدا خواهد شد. تا جايي كه مي‌توانيد از اين افراد دوري كنيد. ولي اگر با يك جهش كسب و كار خود را شروع كنيد، با حيرت خواهيد ديد كساني كه ابتدا با شما مخالف بودند اكنون به چشم يك كارآفرين به شما مي‌نگرند.

5 .  "اين كار خيلي سخت به نظر مي‌رسد".

حق با شماست. شروع يك كسب و كار خيلي سخت است و ممكن است سخت‌ترين كاري باشد كه در زندگي خود انجام خواهيد داد. اگر هنوز آماده‌ي كار نيستيد حتي فكر شروع يك كسب و كار را هم از سر خود بيرون كنيد. اگر اين كار آسان بود هر كسي مي‌توانست آن را انجام دهد. توصيه‌ي من اين است كه با خودتان خيلي روراست باشيد و اگر از ته دل مطمئن هستيد كه مي‌توانيد اين كار را به سرانجام برسانيد، به خدا توكل كرده و كار را شروع كنيد.

برگرفته از سايت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com