2  |  8

9 روش کارآمد برای ارزیابی و تست ايده های كارآفرينی

9 روش کارآمد برای ارزیابی و تست ايده های كارآفرينی

با اين 9 روشي كه در اين مطلب به شما يا هر مبتكر ديگري توصيه مي‌كنيم مي‌توانيد اعتماد به نفس خود را افزايش داده و تصميمات درستی برای راه اندازی یک کسب و کار بگيريد. انجام هر يك از مراحل زير بيشتر از يك ساعت وقت نمي‌گيرد.

1 . با مشتريان بالقوه ایده خود صحبت كنيد تا از ديدگاه‌هايشان مطلع شويد.

يادتان باشد كه ممكن است ديدگاه مشتري با ديدگاه شما فرق داشته باشد. دوستان و اعضاي خانواده‌تان هم مي‌توانند مشتريان بالقوه محسوب شوند.

2 . به جايي كه ممكن است مشتريان بالقوه محصول/خدمت شما در آنجا حضور داشته باشند رفته و يك ساعت رفتار و نحوه عملکرد آنها را نظاره كنيد.

در مدت بررسی و تماشا، چيزهايي را كه انتظار ديدنش را نداشتيد يادداشت كنيد و به اين فكر كنيد كه اين موارد چطور ممكن است ايده‌ي شما را تحت‌تاثير قرار دهند.

3 . در خصوص موارد مشابه ایده خودتان تحقيق كنيد.          

چه كسي كاري مشابه شما انجام داده است؟‌ با استفاده از منابع عمومي چطور مي‌توانيد بفهميد كه كار شما موثر بوده است يا نه؟ به ياد داشته باشيد كه شكست بدين معني نيست كه نبايد اين كار را انجام دهيد، بلكه بايد دليل شكست را شناسايي كنيد.

4 . با كسي كه به نظرتان استعداد خوبي براي نوآوري دارد ولي درگير کارهای عملياتی روزانه‌ي شما نيست صحبت كنيد.

از او بپرسيد كه چه كار مي‌كند.

5 . با افراد متخصص، يك شبكه‌ي ارتباطي ايجاد كنيد.

اگر بتوانيد با سه نفر در مورد سوال خود صحبت كنيد، اين سه نفر چه كساني خواهند بود؟ از افراد شبكه‌ي شما، چه كساني در شبكه‌ي آنها هم وجود دارند؟ مردم دوست دارند در مورد حوزه‌هاي تخصصي خود صحبت كنند.

6 . ايده‌ي خود را تجسم كنيد.

با ايجاد يك طرح، تصور كنيد كه چطور مي‌توانيد از ايده‌ي خود در زندگي استفاده كنيد. يك استوري‌بورد(مثل يك كارتون) در نظر بگيريد كه توضيح دهد مردم چطور محصول يا خدمت شما را كشف كرده و به آن دست مي‌يابند و سپس از آن استفاده مي‌كنند. تجسم گاهي‌اوقات به شما كمك مي‌كند ايده‌ي خود را به طور ملموس‌تر درك كنيد.

7 . يك محاسبه‌ي سرانگشتي انجام دهيد.

محاسبات پيچيده لازم نيست. فقط يك يا سه يا چهار متغير مي‌تواند به شما كمك كند كه بفهميد چه چيزي ايده‌ِ‌ي شما را قابل‌درك مي‌سازد.

8 . تمرين كنيد تا يك فرضيه گسترده‌تر را شناسايي كنيد.

شايد اين عبارت دهن‌پركن به نظر برسد، ولي در واقع كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه فقط از خود بپرسيد "چه چيزي بايد درست انجام شود تا اين ايده مناسب و پايدار باشد. كدام يك از آن فرضيات شما را نگران كرده است؟ آيا مي‌توانيد آنها را با هر يك از تكنيك‌هايي كه در اينجا گفته شد بررسي كنيد؟ .

9 . براي انجام تمرين هریک از تكنيكهای قبل، يك ساعت وقت بگذاريد.

به كارهاي موثر و غيرموثري كه در گذشته انجام داده‌ايد نگاهي بيندازيد و ببينيد چه فرقي بين آنها وجود دارد؟ وقتي اين تفاوت‌ها را ليست كرديد، ببينيد كه ايده‌ِ‌ي فعلي را چطور مي‌توان با آنها مقايسه كرد.

 اين نوع فعاليت‌هاي ساده، مي‌توانند بينش عميق‌تري نسبت به ایده ها و فرصت‌ها به شما بدهند و به شما كمك كنند ايده‌هاي جالب‌تري و کاربردی تری را تدوين نماييد و مطمئن شويد كه يك ايده را مي‌توان از دفتريادداشت روانه‌ي بازار كرد.

برگرفته از  hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com