0  |  8

چگونه متناسب با فرهنگ شرکت خود، بهترین کارمندان را استخدام کنیم؟

چگونه متناسب با فرهنگ شرکت خود، بهترین کارمندان را استخدام کنیم؟

رهبران و مدیران باهوش در خصوص چهار حوزه زیر سوالاتی را از متقاضيان شغلی مي‌پرسند :

تجارب کاری، مهارت‌هاي كليدي، تحصيلات و تناسب فرهنگي.

اين موضوعات بدون شك موضوعات مهمي هستند كه وقتي مي‌خواهيد از بين متقاضيان استخدام، كسي را انتخاب كنيد در خصوص آنها از متقاضیان سوال مي‌پرسيد. نکته قابل توجه این است که عامل تناسب فرهنگي به اندازه‌ي سه عامل ديگر واضح و قابل‌درك نيست و نمي‌توان آن را در رزومه به صورت كمي و قابل‌اندازه‌گيري بيان نمود.

تناسب فرهنگي، فراتر از اين است كه آيا كسي وقت خود را با اعضای تیم های کاری فعلی شرکت بدون چالش مي‌گذارند يا نه. چيزي كه مهم‌تر است اين است كه آيا متقاضیان استخدام در محيط كاري شما پيشرفت خواهند كرد و ارزش‌هاي اصلي شما را در خود دارند؟

پرسيدن سوالات هوشمندانه در مصاحبه‌ها، روش مطمئني است تا بتوانيد تصميم بگيريد آيا متقاضي موردنظر به لحاظ تناسب فرهنگی مدنظر شما؛ فرد مناسبي است يا نه. پرسیدن سوالات زیر قطعا" به شما کمک می کند:

1 . شما كدام شركت را(غير از اين شركت) تحسين مي‌كنيد و چرا؟

به راحتي ممكن است فراموش كنيم كه تناسب فرهنگي، يك خيابان دوطرفه است.فرد متقاضی بايد با ماموريت شركت شما همسو گردد، ولي شما هم بايد با خواسته‌ها، اهداف، و چشم‌انداز حرفه‌اي بلندمدت او تطبيق پيدا كنيد. اين رابطه دوطرفه است.

اين سوال به شما كمك مي‌كند بفهميد كه از نظر يك كارفرما، ارزش‌هاي متقاضي واقعا چه چيزهايي هستند. وقتي به دنبال يك تناسب سودمند متقابل هستيد اين امر خيلي مهم جلوه مي‌كند.

2 . شما تحت چه شرايطي كار خود را به بهترين نحو انجام مي‌دهيد؟

 شما كسي را به خاطر كار متوسط استخدام نمي‌كنيد. بلكه هدفتان از آوردن اعضاي جديد به شرکت اين است كه مشاركت ارزشمندي در تيم های کاری و شرکت داشته باشند و كار شگفت‌انگيزي انجام دهند. ولي براي اينكه اين انتظارتان برآورده شود بايد محيط كار را به گونه‌اي آماده كنيد كه اعضاي جديد بتوانند به بهترين نحو كار كنند.

اين سوال نيز از آن دسته سوالاتي است كه به ارزش‌ها توجه دارد و تشخيص مي‌دهد كه يك متقاضي براي اينكه واقعا موفق شود به چه چيزي نياز دارد. شايد اين فرد بهترين كار خود را تحت‌فشار انجام مي‌دهد و حتما بايد براي او مهلت تعيين كرد. شايد او به فضاي بيشتري براي تنفس و خلاقيت نياز دارد. شايد دوست دارد سرش را پايين انداخته و بيشتر كارهاي خود را به تنهايي انجام دهد، يا شايد به شدت متكي بر كار گروهي است. تمام كانديدها با هم فرق دارند. بنابراين اين سوال به شما كمك خواهد كرد متقاضياني را انتخاب كنيد كه سعي مي‌كنند در محل كار رشد كنند.

3 . شما در كدام محيط كاري واقعا احساس راحتی/ناراحتي داريد؟ مي‌توانيد چنين محيطي را توصيف كنيد؟

با اين سوال مي‌توانيد بفهميد كه محيط كاري ايده‌آل از نظر فرد متقاضي چگونه است. اين سوال روش خوبي است تا بفهميد كه شركت شما براي فرد متقاضي مثل يك روياست يا يك كابوس.

4 . از بين شخصیت های موجود در فيلم‌ها،‌ برنامه‌هاي تلويزيوني، يا كتاب‌ها، چه كسي را به عنوان همكار ترجیح می دهید؟

با سوال در مورد فيلم‌ها، كتاب‌ها يا برنامه‌هاي تلويزيوني موردعلاقه، مي‌توانيد اطلاعات زيادي در مورد شخصيت فرد متقاضي به دست آوريد و علايق او در خارج از محيط كار را بهتر درك كنيد و بفهميد او با چه نوع افرادي بهتر مي‌تواند كار كند.

 وقتي مي‌خواهيد فرد جديدي را استخدام كنيد، عامل تناسب فرهنگي بسيار مهم است. ولي متاسفانه اين عامل چيزي نيست كه به راحتي بتوان از روي رزومه يا يك برنامه‌ي كاربردي به آن پي برد.

لازم نيست كه كارمندان بهترين دوستان ما باشند، ولي بايد مقداري درك و احترام متقابل وجود داشته باشد.در مصاحبه‌هاي خود اين چهار سوال را بپرسيد و متناسب با فرهنگ شركت خود، بهترين كارمند را استخدام كنيد.

برگرفته از سايت inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com