1  |  20

استارتاپ چیست؟ همه چیز درباره‌ی استارتاپ به زبان ساده

استارتاپ چیست؟ همه چیز درباره‌ی استارتاپ به زبان ساده

تا به حال به فکر راه‌ اندازی کسب و کار شخصی‌تان افتاده اید؟ داستان «استارتاپ»‌ها (Startup)دقیقا از همین‌جا شروع می‌شود. در دنیای امروز کسب و کار، استارتاپ یکی از داغ‌ترین موضوع‌هایی است که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند. اما استارتاپ واقعا چیست؟ آقای چونگ مدیر عامل یکی از برترین استارتاپ‌های سال 2013 به نام Homejoy می گوید: " استارتاپ شیوه‌ی مدرنی برای فکر کردن در دنیای تجارت است." اما مفهوم‌های ارایه شده برای استارتاپ به همین جا ختم نمی شوند. تعجب نکنید اگر تعداد این مفهوم‌ها به اندازه‌ی تعداد خود استارتاپ‌ها باشد. هر کارآفرین می تواند تعریف مخصوصی از استارتاپ ارایه دهد. استارتاپ تعریف مشخصی ندارد بلکه باید آن را به درستی درک کرد.
فیس‌بوک، یوتیوب، علی‌بابا همگی استارتاپ‌های معروفی هستند. تا به حال فکر کرده‌اید که این استارتاپ‌ها با چه هدفی راه اندازی شده‌اند؟ بزرگ‌ترین هدف هر استارتاپ هر چند بسیار کوچک باشد، نوآوری است. نوآوری دو جنبه متفاوت دارد. زمانی که شما تکنولوژی موجود را وارد بازار‌های جدید می کنید نوآوری افقی اتفاق می افتاد. اما در استارتاپ، ما به دنبال نوآوری عمودی هستیم. ایجاد و تجاری سازی تکنولوژی جدیدی که قبلا وجود نداشته است. یادمان باشد که تکنولوژی در واقع برای راحت‌تر کردن زندگی انسان است. ما در استارتاپ‌ها به دنبال نوآوری‌ای هستیم که باری از دوش‌مان بردارد و زندگی را برای ما راحت‌تر کند.

عمر استارتاپ

1 سال؟ 3 سال؟ 5 سال؟ عمر یک استارتاپ واقعا چقدر است. استیو بلنک، نویسنده‌ی کتاب‌های کسب و کاری، می گوید استارتاپ‌ها سن مشخصی ندارند. طبق نظر استیو بلنک، استارتاپ‌ها شرکت‌های موقتی و کوچکی هستند. این شرکت‌ها به دنبال مدل کسب و کاری تکرار‌پذیر و مقیاس‌پذیری هستند. مدل کسب و کار زمانی تکرار‌پذیر است که بتوان آن را در شرایط مختلف اجرا کرد و نتیجه‌ی یکسانی گرفت. مقیاس‌پذیر بودن مدل کسب و کار کمی پیچیده تر است.

مدل کسب و کار مقیاس‌پذیر ویژگی‌های زیر را دارد:

1. هدف‌های کسب و کار هم‌‌راستا با هدف‌های اجتماعی است. در این حالت کسب و کار به سرعت رشد می کند.
2. سرمایه‌ی کسب و کار توسط سرمایه‌گذران فرشته خو و یا شرکت‌های خصوصی تامین می‌شود.
3. تکنولوژی جدید در قالب محصول یا خدمت طراحی شود. این محصول و یا خدمت باید به حل مشکلی کمک کند.
زمانی که شرکت به مدل کسب و کاری با این ویژگی‌ها رسید دیگر استارتاپ نیست. پاول گراهام موسس (Y Combinator) نظری مشابه استیو بلنک دارد. به نظر گراهام استارتاپ شرکتی است که خیلی سریع رشد می‌کند. به همین سادگی!

هر کسب و کاری استارتاپ نیست

اگر به تازگی رستوران یا کافی‌شاپ راه اندازی کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم. حالا کسب و کاری جدید و مستقل دارید. اما این به این معنی نیست که صاحب استارتاپ شده‌اید. خیلی وقت‌ها کسب و کارهای کوچک با استارتاپ اشتباه گرفته می‌شوند. درحالی که دو نهاد کاملا متفاوت هستند.

تفاوت‌های استارتاپ و کسب و کارِ کوچک:

1. سرعت رشد
استارتاپ‌ها قرار است به سرعت رشد کنند و به بلوغ برسند. آن‌ها محصول نوآورانه‌ای دارند که قرار است به بخش بزرگی از بازار عرضه شود. این یکی از دلایلی است که بسیاری از استارتاپ‌ها تحت وب شکل می گیرند.
در مقابل کسب و کارهای سنتی نه به دنبال رشد سریع هستند و نه بخش بزرگی از بازار. برای بسیاری از کسب و کارها در دست گرفتن بخش کوچکی از بازار و فعالیت طولانی مدت در آن مناسب است.
2. نحوه تامین سرمایه
سرمایه‌گذاران فرشته خو و خطر پذیر یا بنگاه‌های سرمایه گذاری خصوصی بهترین گزینه‌های پیش روی استارتاپ‌ها هستند. کسب و کار‌های کوچک بیش‌تر تمایل دارند سرمایه خود را از طریق وام و قرض تامین کنند.
3. برنامه برای بازپرداخت سرمایه
حدود 90% استارتاپ‌ها شکست می‌خورند. و سرمایه‌گذاران هم پس از مدتی پول خود را می‌خواهند. پس باید برنامه‌ای برای بازپرداخت سرمایه داشته باشید. کسب و کارهای کوچک چون معمولا با سرمایه شخصی یا وام بلند‌مدت راه اندازی می شوند کم‌تر با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

کسب و کار استارتاپی برای‌‌تان مناسب است؟

استارتاپ‌ها بسیار جذاب هستند. اما این دلیل به تنهایی کافی نیست.در ادامه ویژگی‌هایی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهند شما احتمالا برای راه‌اندازی استارتاپ‌تان آماده هستید.
1. با کار‌تان ازدواج کرده‌اید
اسم کارآفرین سریالی را شنیده‌اید؟ آن‌ها شبانه روز کار می کنند. اگر شما هم می خواهید همه‌ی ایده‌های‌تان را عملی کنید باید بی وقفه تلاش کنید. معمولا استارتاپ‌ها برای موفقیت به 3 تا 5 سال زمان نیاز دارند. اگر صبر و حوصله کافی برای این‌کار را ندارید شاید استارتاپ کسب و کار مناسبی برای شما نباشد.
2. بازار بزرگی چشم به راه محصول یا خدمت‌تان است
بازار خیلی بزرگ برای محصول مساوی است با رشد سریع. اینترنت به راحتی می‌تواند میلیون‌ها مشتری در اختیار‌تان بگذارد.
3. خلاقیت و نوآوری در خون‌تان است
در دنیای استارتاپ‌ها، همه چیز در ایده‌ها و نوآوری خلاصه می شود. بسیاری از سازمان های بزرگ به جای نوآوری درون سازمان‌شان به سراغ استارتاپ‌ها می روند. اگر شما خلاق و نوآور هستید، احتمالا استارتاپ از گزینه‌های کسب و کاری دیگر برای‌تان مناسب‌تر است.

استارتاپ یک فرهنگ است. فرهنگی که از شما می‌خواهد با کمک خلاقیت و نوآوری مشکلات را حل کنید. 

برگرفته از سایت bplans و techinasia

اینجا استارتاپ‌تان را در مسیری درست آغاز کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com