5  |  21

راه‌ اندازی کسب و کار؛ از کجا باید کسب و کارم را شروع کنم؟

راه‌ اندازی کسب و کار؛ از کجا باید کسب و کارم را شروع کنم؟

آیا شما هم مدتی است که به راه اندازی کسب و کار شخصی‌تان فکر می‌کنید؟ کارآفرینان و افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند معمولا وقتی از خواب بیدار می‌شوند چند ایده‌ی جدید دارند. آن‌ها در طول روز به ایده‌های‌شان علاقه‌مند می‌شوند. در نهایت شب که به رختخواب باز می‌گردند نقشه می‌کشند تا از فردا ایده‌شان را اجرایی کنند.

راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی در کنار داشتن شرکتی قدرتمند رویای آنهاست، اما از سوی دیگر افرادی هم هستند که تمایلی به راه اندازی کسب و کار ندارند.

راه اندازی کسب و کار یا کارمندی؟

دوست من کارمند است. هیچ وقت بی‌پول نشده است؛ ماه به ماه حسابش پر می‌شود و برای همان مقدار پول برنامه‌ریزی می‌کند. بیمه هم دارد. هروقت بیمار شود، با خیال راحت هزینه‌ی درمان را پرداخت می‌کند؛ چون قرار است از بیمه پولش را بگیرد. اوایل کارش، یک پروژه در شرکت‌شان خراب شد. فضای سبزی که باید دو ماهه ساخته می‌شد، شش ماهه ساخته شد و پولش هم یک سال بعد رسید.

برایم تعریف می‌کرد که صاحب کسب و کار قلبش مشکل پیدا کرد و چند روز بستری شد. ولی دوست من، از مهمانی شب جمعه‌اش هم نیافتاد. دوست من، بعد از ظهرها به کلاس آشپزی می‌رود. می‌گوید هشت ساعت کار می‌کنم، هشت ساعت هم می‌خوابم و می‌خواهم بقیه‌اش را هم صرف علاقه‌هایم کنم.

تا به حال چند بار پرسیده‌ام که برای آینده‌ی شغلی‌اش چه برنامه‌ای دارد و اینکه آیا به راه اندازی کسب و کار فکر می‌کند؟ پاسخ او هم ساده است: «سال به سال حقوقم افزایش پیدا می‌کند». دوست خوشبخت من صبح به موقع از خواب برمی‌خیزد، شب هم به موقع می‌خوابد و در سی سالگی، حتی یک موی سفید هم ندارد و اندک نگاهی هم به راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی و چالش‌های آن نمی‌اندازد.

تب بزرگی بود. خوبی‌ها را نشان می‌دادند، ولی بدی‌ها را پشت سرشان می‌گذاشتند تا ما نبینیم. منظورم تب کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار است. آن‌قدر روی سر ما از کارآفرینی و شروع کسب و کار خواندند تا همه کارآفرین شدیم؛ بدون آن که بدانیم دنیای کارآفرینی چه شکل و شمایلی دارد. فکر کردیم قرار است اختراع، ایده یا طرحی داشته باشیم تا یک شبه پولدار شویم و صاحب کسب و کار خودمان شویم.

ولی از همان تب و تاب هم کارآفرین‌های موفقی متولد شدند. افراد مصمم و جاه‌طلبی که با کله‌شقی‌های‌شان دنیای امروز ما را در همین مملکت تغییر دادند.

راه اندازی کسب و کار و سبک زندگی کارآفرینان

زندگی به‌شیوه کارآفرینان فرصت‌ها را غنیمت می‌داند. این سبک زندگی در مورد یادگیری چیزهایی‌ست که باید بدانیم و انجام کارهایی‌ست که دوست داریم به مرحله اجرا بگذاریم. می‌توانیم تبدیل به فردی شویم که همیشه آرزویش را داشتیم. زندگی سرشار از چالش‌های جذاب و دوست‌داشتنی است. از میان برداشتن هر کدام از آنها مساوی‌ است با یک قدم حرکت به سمت رویاهای‌مان.

پیش از راه اندازی کسب و کارتان خود را به این ۴ مهارت مجهز کنید

پیشنهاد می‌کنیم پیش از راه اندازی کسب و کارتان مطالب زیر را مطالعه کنید تا بیشتر با زندگی کارآفرینان آشنا شوید.

کارآفرینی یا کارمندی؟

قبل از راه اندازی کسب و کار این 7 سوال را از خودتان بپرسید.

منظور از سبک زندگی کارآفرینان چیست؟

9 عادت در سبک زندگی کارآفرینان کارآمد

سفر به سوی سبک زندگی کارآفرینانه بسیار شبیه رانندگی شب‌هنگام در بزرگراه است. چراغ های خودرو روشن است و می‌توانیم ببینیم که چگونه و با چه سرعتی در جاده در حال حرکت هستیم. اما فراتر از آن فقط سیاهی است. می‌دانیم که در نهایت تابلوها و علایم رانندگی موجود در جاده به ما جهت می‌دهند و ما را نسبت به آنچه در ادامه مسیر پیش خواهد آمد، آگاه خواهند کرد.

توجه کنید مسیر راه اندازی کسب و کار و تبدیل شدن به کارآفرین نیز دقیقا شبیه به رانندگی در شب است. باید در مسیرمان به نشانه‌ها توجه داشته باشیم. همان‌طور که راه را ادامه می‌دهیم، آنچه که در طول راه یاد می‌گیریم و تجربه‌هایی که به‌دست می‌آوریم را برای خود منسجم و یکپارچه کنیم.

بنابراین قبل از هر چیز، باید مسیر خود را انتخاب کنید؛ «راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی» یا «کارمندی»؟

راه اندازی کسب و کار یا کارمندی؟

کسب‌ و کار چیست؟

اگر تصمیم‌ دارید کارآفرین شوید و کمر همت برای راه‌اندازی کسب و کار خودتان را بستید،‌ ابتدا باید با مفاهیم اولیه کسب و کار و کارآفرینی آشنا شوید. به زبان ساده کسب و کار عبارت است از:  تولید یا خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آن‌ها و کسب سود. کارآفرین هم کسی است که راه اندازی کسب و کاری جدید و مدیریت توام با ریسک آن را می‌پذیرد.

امروزه در کنار مفهوم کسب و کار عناوینی نظیر «استارتاپ» و «کسب و کارهای نوپا» را زیاد می‌شنویم. برای درک بهتر مفهوم «استارتاپ» پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید.

استارتاپ چیست؟ همه چیز درباره‌ی استارتاپ به زبان ساده

از طرفی راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی تعاریف متنوعی دارد. شاید ساده‌ترین تعریف از کارآفرینی همان تبدیل ایده به کسب و کاری سودده باشد. پیش از مطالعه ادامه مطلب لازم است جهت درک بهتر مفهوم «کارآفرینی» مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

براستی كارآفرينی چيست؟

کارآفرینی چیست و فرصت های کارآفرینی از کجا می آیند؟  

ایده و فرآیند ایده‌پردازی جهت راه‌اندازی کسب و کار

نمی‌توانیم از کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار صحبت کنیم اما اشاره‌ای به ایده و ایده پردازی نکنیم. بعد از آشنایی با مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی نوبت به مطالعه در مورد ایده و روش‌های ایده‌پردازی می‌رسد. «مدیراینفو» به تفصیل به این مهم پرداخته است. در ادامه می‌توانید فهرست این مطالب را مشاهده کنید:

گنجینه‌ای از ایده

در کارخانه ی ذهن خود ایده تولید کنید

به ايده‌های اوليه‌ی خود دل نبنديد

تمام ايده‌ها قبل از اجرا عالی هستند

ايده‌ی كسب و كار خود را چگونه بيابيم؟

شاید با خودمان فکر کنیم، اگر به مدت یک ماه بنشینیم گوشه‌ای و به ایده‌های جدید فکر کنیم، قطعا می‌توانیم کارآفرینی کنیم و کسب و کاری عالی راه بیاندازیم. اما در حقیقت باید گفت، کمتر احتمال دارد با این روش به ایده خوبی دست یابیم. زیرا ایده‌ها از دل کارهای روزمره‌مان بیرون می‌آیند. از فیلم‌هایی که می‌بینیم، کتاب‌هایی که می‌خوانیم، جاهایی که می‌رویم یا حتی از غذاهایی که می‌خوریم.

ایده های جدید جهت راه اندازی کسب و کار از کجا می‌ آیند؟

چگونه ایده‌‌ای فوق العاده برای استارتاپ‌تان پیدا کنید 

مروری بر تکنیک توفان فکری

نگاهی به تکنیک شکوفه نیلوفر آبی برای ایده‌پردازی

کاربرد تکنیک دلفی در ایده‌پردازی

کاربرد روش «سبد نگارش فکری» در ایده‌پردازی

نگرانی دیگری که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، ترس از فاش شدن ایده‌های‌شان است. البته این ترس بی‌مورد است. شاید باورتان نشود، اما تقریبا همه افرادی که ذوق و استعداد کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار را در خودشان احساس می‌کنند، آن‌قدر ایده‌های جذابی در ذهن‌شان هست که نیازی به ایده‌های شما ندارند. حتی شاید حوصله گوش دادن ایده‌های دیگران را هم نداشته باشند،‌ چه برسد به دزدیدن ایده‌ها.

نکته مهم این است که نباید اجازه دهیم ترس از لو رفتن ایده باعث شود آن ایده را هرگز اجرا نکنیم.

ایده‌تان را می‌دزدند؟

چطور از ايده‌ی كسب و كار خود محافظت کنیم؟  

برنامه‌ریزی، اجرا و پیاده‌سازی کسب و کار

تصمیم گرفتم تا کارآفرین شوم و کسب و کار خودم را راه‌اندازی کنم! حالا می‌دانم کارآفرینی و کسب و کار چیست. با فرآیند ایده‌پردازی آشنا شدم. ایده‌ام را برای شروع کار می‌دانم. به اندازه کافی هم با افراد مورد اعتماد مشورت کرده‌ام. حالا نوبت به توسعه ایده، برنامه‌ریزی و اجرا می‌رسد.

مدل کسب و کار

اولین قدم شروع کسب و کار و اجرایی کردن ایده، طراحی مدل کسب و کار برای آن ایده است. مدل کسب و کار در تشخیص اینکه آیا «ایده‌مان قابلیت اجرایی دارد یا خیر» و «کسب و کار بر پایه آن ایده چگونه قرار است پول در بیاورد» به ما کمک می‌کند. به زبان ساده،‌ مدل کسب و کار، نحوه درآمدزایی هر کسب و کار را نشان می‌دهد و از ۹ بخش تشکیل شده است.

جهت آشنایی بیشتر با مفهوم مدل کسب و کار، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

مدل کسب و کار چیست؟ همه چیز درباره مدل کسب و کار به زبان ساده

بخش‌های مشتریان در مدل کسب و کار

ارزش‌های پیشنهادی در مدل کسب و کار

کانال‌ها در مدل کسب و کار

ارتباط با مشتریان در مدل کسب و کار

منابع کلیدی در مدل کسب و کار

فعالیت‌های کلیدی در مدل کسب و کار

شرکای کلیدی در مدل کسب و کار

جریان های درآمدی در مدل کسب و کار

ساختار هزینه‌ها در مدل کسب و کار 

قرار است از کجا پول دربیاوریم؟ (بخش اول)

قرار است از کجا پول دربیاوریم؟ (بخش دوم)

قرار است از کجا پول دربیاوریم؟ (بخش سوم)

قرار است از کجا پول دربیاوریم؟ (بخش آخر) 

6 گام تا بوم كسب و كار موثر

7 گام برای طراحی مدل کسب و کار صحیح  

طرح کسب و کار 

شما ایده‌ای عالی برای طراحی محصول یا خدمت‌تان دارید و می‌خواهید که هر چه زودتر شروع به راه اندازی کسب و کارتان کنید. شاید هم در ذهن‌تان اندیشه تبدیل شدن به استیو جابز بعدی را می‌پرورانید و می‌خواهید محصول‌تان را جهانی کنید! این واقعا عالی است. پس بهتر است همین الان شروع کنید...

اما نه! صبر کنید، دست نگه دارید، لازم است کمی در مورد چارچوب طرح کسب و کارتان فکر کنید.

وجود طرح کسب و کار به مدیر کمک خواهد کرد تا راهنمای اجرایی برای رسیدن به اهداف سرمایه گذاری‌اش را تا انتها در دست داشته باشد و بتواند وضعیت نسبی طرح را در هر برهه از زمان ترسیم کند و کروکی مسیر تحقق طرحش را تحت کنترل داشته باشد. اغلب انتظار می‌رود طرح کسب و کار، حاوی اطلاعاتی در خصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب و کار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیل‌های مالی باشد. اما ترتیب آنها خیلی اهمیت ندارد و از طرفی در صورتی که مدل کسب و کارتان را دقیق طراحی کرده باشید، شاید بتوانید نوشتن طرح را همزمان با راه‌اندازی کسب و کار به پیش ببرید. مطالعه مطالب زیر جهت آشنایی بیشتر با مفهوم «طرح کسب و کار» ضروری است:

راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

چرا طرح‌های کسب‌وکار طولانی، خطر شکست در کسب‌وکار را افزایش می‌دهند؟

چارچوب طرح کسب و کار

مدیریت کسب و کار، برطرف کردن چالش‌ها، تلاش و استقامت تا موفقیت

آیا تا به حال به واکنش خود در مقابل چالش‌ها توجه کرده‌اید؟ آیا از مشکلات می‌ترسید و از آنها فرار می‌کنید؟ یا اینکه سعی می‌کنید مثل ناخدایی صبور و با تجربه کنترل اوضاع را در دست بگیرید و کشتی‌ زندگی‌تان را تا ساحل مقصود به سلامت هدایت کنید؟

به‌راستی چه چیزی باعث می‌شود عده‌ای از ما به فاتحان قله‌های موفقیت تبدیل شویم؟ بعضی دیگر ناخواسته در قهقرا فرو رویم و عده‌ای هم در میان زمین و هوا معلق باشیم؟

اکنون وقت آن است تا به بهترین شکل ممکن کسب و کارتان را مدیریت کنید و چالش‌ها را برطرف کنید، تا بتوانید تبدیل به کارآفرینی موفق شوید. مطالب و ویدیو‌های زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در این مسیر پر پیچ و خم باشد:

آنچه فاتحان موفقیت را متمایز می‌کند

چالش‌ها، مانعی بر سر راه موفقیت کارآفرینان

چالش‌هایی كه افراد موفق بر آنها غلبه میكنند(بخش اول)

۶ اصل طلایی برای موفقیت در کسب و کار جدید

راه اندازی کسب و کارتان را از اینجا شروع کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com