0  |  2

چگونه استارتاپ‌‌تان را ارزش گذاری کنید

چگونه استارتاپ‌‌تان را ارزش گذاری کنید

می‌دانید ارزش استارتاپ‌تان چقدر است؟ شما تنها زمانی می‌توانید برنامه‌ی مالی برای رشد استارتاپ‌تان داشته باشید که از قیمت و ارزش واقعی‌اش آگاه شوید. با این حال مشخص کردن میزان ارزش کسب و کار بیشتر هنر است تا علم. از آن‌جایی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار لزوما هنرمند نیستند، ما در این مطلب راه‌ کار‌‌هایی برای ارزش گذاری استارتاپ‌تان ارائه می کنیم.

1. بازار مشخص می‌کند که ارزش استارتاپ‌تان چقدر است

اگر سرمایه گذار‌ها بگویند که استارتاپ‌تان 10 میلیون تومان می‌ارزد، پس قیمت‌اش10 میلیون تومان است. ممکن است فکر کنید که ارزش استارتاپ‌تان بیش از این‌هاست. یا حتی با محاسبات دقیق مالی به این نتیجه رسیده باشید که ارزش کل استارتاپ‌تان بیش‌تر از 10 میلیون تومان است. با این حال تا زمانی که سرمایه گذاری پیدا نکنید که سرمایه‌ای بیشتر از این مبلغ به کسب و کارتان بدهد، مجبورید قیمت بازار را بپذیرید. اما بازار همیشه اشتباه نمی‌کند. گاهی این شما هستید که روی استارتاپ‌تان قیمتی بالاتر از میزان واقعی می‌گذارید. به خصوص زمانی که سرمایه اولیه را از خانواده یا آشنایان خود گرفته باشید. در این حالت شما ارزش بالاتری برای استارتاپ در نظر می‌گیرید و زمانی که بعدها می‌خواهید سرمایه گذارانی از بیرون بیاورید آن‌ها مبلغ کم‌تری را پیشنهاد می‌دهند.

2. شما هم می‌توانید به بازار بگویید که ارزش استارتاپ‌تان چقدر است

این راه کار با راه کار قبلی در تناقض است؟ بله . اما می‌‌توانید شما برای بازار تعیین تکلیف کنید نه بازار برای شما. اگر سرمایه گذاران فکر می‌کنند که استارتاپ‌تان فقط 10 میلیون تومان ارزش دارد احتمالا به این خاطر است که شما به آن‌ها این‌طور گفته‌اید. این موضوع کاملا به کارآفرینان بستگی دارد. آن‌ها باید به وسیله تخمین‌های مالی ارزش کسب و کارشان را به بازار بگویند.

اما چگونه؟
الف) ارزش گذاری با توجه به کسب و کار‌های مشابه: پیدا کنید که استارتاپ‌های مشابهی که در محدوده‌ی جغرافیایی مشابه کار می‌کنند چقدر ارزش دارند. می‌توانید این اطلاعات را از طریق برخی سایت‌ها نیز پیدا کنید. از مشاورین مالی یا حسابدار‌ها نیز غافل نشوید. آن‌ها در این زمینه تجربه زیادی دارند و می‌توانند به شما در تخمین قیمت استارتاپ‌تان کمک به سزایی بکنند. البته تجربه ثابت کرده که مشاوران مالی همیشه قیمتی بیشتر از ارزش واقعی می‌گویند و حسابدارها کم‌تر. از این جهت بهتر است با هر دو مشورت کنید و بعد تصمیم بگیرید.
ب) پیش بینی‌های مالی: پیش بینی درآمد استارتاپ تقریبا غیر ممکن است. با این حال شما باید این غیرممکن را ممکن کنید. شما باید بتوانید قیمتی برای استارتاپ‌تان مشخص کنید و به سرمایه گذاران اعلام کنید. درآمد آینده‌تان معمولا به حوزه ی فعالیت کسب و کارتان بستگی دارد. مثلا اگر فروشگاه اینترنتی موفق راه بیندازید احتمالا درآمدتان خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که یک رستوران محلی بزنید. در حالت اول شما به بخش عظیمی از بازارهای داخلی و خارجی دسترسی دارید. بنابراین با تخمین اندازه بازار و میزان فروش محصولات مشابه توسط رقبا تا حدودی می‌توانید درآمد آینده‌تان را پیش بینی کنید.

3. استارتاپ شما زمانی ارزش دارد که سودآور شود

به سودآوری نرسیده‌اید؟ پس کسب و کارتان هنوز ارزش چندانی ندارد. زمانی که پول در استارتاپ‌تان در گردش نباشد شما هنوز به سودآوری مطلوب نرسیده‌اید. این چالش بزرگی برای ارزش گذاری استارتاپ‌هاست. استارتاپ‌های نوپا برای رونق و پیشرفت به زمان نیاز دارند. از این رو بهتر است قیمت گذاری بر روی استارتاپ‌تان را به آینده و زمانی که حداقل به سودآوری نزدیک شدید موکول کنید.

ابتدا مشخص کنید که کسب و کارتان برای رسیدن به سودآوری چند سال زمان نیاز دارد. معمولا استارتاپ‌هایی که دیر سودآور می‌شوند ارزش کم‌تری نیز دارند. بعد ببینید که ارزش و قیمت کسب و کارهای مشابه‌تان زمانی که به سودآوری رسیدند چقدر شد. ارزش استارتاپ‌ها در ابتدای راه و زمانی که سودآور می‌شوند کاملا متفاوت است. بهتر است رویاپردازی درباره‌ی ارزش استارتاپ‌تان را کنار بگذارید و با توجه به واقعیت‌های بازار بر روی آن قیمت گذاری کنید.
اگر می‌خواهید استارتاپ‌تان به یک شاهکار تبدیل شود هنرمندانه آن را ارزش گذاری کنید.

برگرفته از entrepreneur

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com