0  |  3

چرا کارآفرینان قبل از ایجاد طرح کسب‌ و کارشان نیازمند مطالعه امکان‌سنجی هستند؟

چرا کارآفرینان قبل از ایجاد طرح کسب‌ و کارشان نیازمند مطالعه امکان‌سنجی هستند؟

کارآفرینان موفق اغلب به‌عنوان افرادی سرسخت، پرشور، انعطاف‌پذیر و ریسک‌پذیر شناخته می‌شوند. آن‌ها متفکرانی خیال‌پردازند که اعتمادبه‌نفس و تحمل ابهام دارند. حتی اگر کارآفرین دارای همه این ویژگی‌های شخصیتی باشد، سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز کسب‌وکار نیاز به درک مفهوم کسب‌وکار و طرحی واقع‌گرایانه دارد.

مطالعه امکان‌سنجی مانند فیلتر عمل می‌کند؛ به این صورت‌که پیش از اینکه کارآفرین منابع لازم را برای راه‌اندازی ایده‌ی مورد نظرش؛ صرف کند؛ ایده‌هایی را که احتمال موفقیت‌شان کم است؛ حذف می‌کند.

از سوی دیگر، طرح کسب و کار؛ ابزار برنامه‌ریزی برای تبدیل ایده به واقعیت است که براساس مطالعات امکان‌سنجی انجام می‌شود، اما تجزیه و تحلیل جامع‌تری از کسب‌وکار را فراهم می‌کند. درحالی‌که مطالعه امکان‌سنجی و یک طرح کسب‌وکار در ارایه‌ی بعضی  اطلاعات و بینش‌های کسب و کار به کارآفرینان مشابه هستند؛ اما هر یک از آن‌ها هدفی مهم اما جداگانه، در فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار دارند. هر دو می‌توانند برای کمک به کارآفرین با جمع‌آوری اطلاعات برای ارزیابی مفهوم کسب‌وکار، ازجمله الزامات قانونی، هزینه‌ها و بازاریابی کمک کنند.

چرا کارآفرینان قبل از ایجاد طرح کسب‌وکارشان نیازمند مطالعه امکان‌سنجی هستند؟

به‌عنوان‌مثال، مشتری بالقوه‌ای به کلینیک کارآفرینی مراجعه می‌کند؛ ایده خلاقانه‌اش برای کسب‌وکار؛ تأسیس مکانی برای فروش ساندویچ بستنی است. پس از بررسی الزامات قانونی برای راه‌اندازی این نوع کسب‌وکار، مشخص می‌شود که ایده کسب‌وکارش به دلیل مقررات دولتی و تجاری؛ مناسب نیست. اگر مشتری مطالعه امکان‌سنجی انجام دهد؛ احتمالاً به الزامات قانونی مربوط به صنف خود پی می‌برد. خوشبختانه این مشتری بالقوه برای ایده کسب‌وکارش منابع مالی را صرف نکرده است. درصورتیکه کارآفرین بدون مطالعه امکان‌سنجی دست به سرمایه‌گذاری بزند؛ کمی دور از ذهن و مخاطره‌آمیز خواهد بود.

مطالعات امکان‌سنجی باید برای کارآفرینان ترغیب‌کننده باشد، زیرا این مطالعات به تعیین کارایی و سودآوری سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار کمک می‌کنند. در صورتی‌که ایده‌ای قابل‌اجرا نباشد، مطالعه امکان‌سنجی می‌تواند پول، زمان، تلاش و منابع سرمایه‌گذاری کارآفرینی را نجات دهد. اگر مطالعه امکان‌سنجی نشان دهد که مفهوم کسب‌وکار قابل‌اعتماد است، کارآفرین می‌تواند به‌طور مؤثر برای ایجاد طرح کسب‌وکارش و پیاده‌سازی آن؛ به سرمایه‌گذاری مشغول شود.

ما می‌توانیم کارآفرینان را تشویق کنیم تا مطالعه امکان‌سنجی را انجام دهند و طرح کسب‌وکارشان را قبل از اینکه بابت اجرایش پولی بدهند مورد ارزیابی قرار دهند. بدین ترتیب از هدر رفتن زمان و انرژی‌شان برای شروع کسب‌وکاری که مطابق با قوانین دولتی نیست و سود کافی را برای مشتری به ارمغان نمی‌آورد، پیش‌گیری کنند.

مارال مختارزاده (کارشناس‌ارشد کارآفرینی)

مطالب مرتبط با طرح کسب و کار:

10 نکته اساسی برای طراحی موفقیت آمیز طرح کسب وکار
چارچوب طرح کسب و کا
ر
چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
مروری اجمالی بر کتاب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
رازهای نوشتن یک طرح کسب و کار (Business Plan) موفق
چرا طرح‌های کسب‌وکار طولانی، خطر شکست در کسب‌وکار را افزایش می‌دهند؟
طرح کسب و کار در یک نگاه! 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com