1  |  4

چرا طرح‌های کسب‌وکار طولانی، خطر شکست در کسب‌وکار را افزایش می‌دهند؟

چرا طرح‌های کسب‌وکار طولانی، خطر شکست در کسب‌وکار را افزایش می‌دهند؟

طرح‌های کسب‌وکار برای چالش‌های اجرایی، مانند ساخت کارخانه‌ای جدید یا افزایش نیروی فروش عالی هستند. با این حال، تکیه داشتن تنها بر یک طرح تجاری، آن هم زمانی که به نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های جدید نیاز است، ایده‌ای خطرناک و پر ریسک است. در حقیقت، طرح‌های کسب‌وکار طولانی اغلب خطر شکست را افزایش می‌دهند.

در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم:

آیا تاکنون طرح کسب‌وکاری برای متقاعد کردن کارفرمایان یا سرمایه‌گذاران در مورد ارزش ایده‌تان نوشته‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، به آنچه انجام داده‌اید فکر کنید. شما احتمالاً سعی کرده‌اید توضیح دهید که چرا ایده‌تان با توجه به مطالعات بازار خوب است یا اینکه صفحات زیادی را صرف پیش‌بینی‌های مالی کرده‌اید و در واقع چگونگی پیاده‌سازی این ایده را بیان کردید. این خوب نیست! درواقع طرح کسب‌وکار دقیق و تفصیلی شما می‌تواند خطر شکست را برای خودتان افزایش دهد.

اما راه‌حل چیست؟

یکی از صاحب‌نظران در دانشگاه ام آی تی می‌گوید "یک ایده قابل اجرا بهتر از یک ایده خوب است". او توصیه می‌کند به جای اینکه طرح کسب‌وکارتان را طولانی بنویسید، باید بیشتر تمرکزتان را بر آزمودن و ارزیابی مداوم ایده‌تان معطوف کنید. زمانی که شواهد کافی برای ارزش پیشنهادی‌تان داشته باشید و نشان دهید که مشتریان خواهان آن هستند، مدل کسب‌وکاری سودده و مقیاس‌پذیر خواهید داشت.

طرح کسب و کار

برای رسیدن به این مرحله، گام‌های زیر را انجام دهید:

ایجاد نمونه اولیه:

ایده خود را با بوم مدل کسب‌وکار و بوم ارزش پیشنهادی غنی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تک تک اجزای موثر در موفقیت‌تان را به‌طور مجزا بررسی کرده و امکان‌سنجی کنید. در بخش مشتریان، خواسته و نیاز بازار را بررسی می‌کنید. در بخش ارزش پیشنهادی باید به این نکته فکر کنید که چرا افراد ایده شما را می‌پسندند یا محصولات و خدمات شما را به دیگر رقبا ترجیح می‌دهند. در مورد کانال‌های توزیع، نحوه ارتباط با مشتریان، جریان‌های درآمدی، فعالیت‌های کلیدی شرکت و همچنین شرکای‌تان فکر کنید و برای هر کدام برنامه‌ای ترسیم کنید. مشخصا در چنین حالتی احتمال شکست کاهش می‌یابد. به نمونه‌های موفق کسب و کارهای داخلی و خارجی توجه کنید مثال‌هایی همچون اسنپ، دیجی کالا، کافه بازار و ... هر کدام با ترسیم چنین مدل‌هایی و بررسی اجزای اصلی، پله‌های ترقی را طی کرده‌اند.

سؤال و مسئله:‌

از خودتان بپرسید به چه چیزهایی برای موفقیت ایده‌تان نیاز دارید؟ در واقع فرضیه‌های اساسی را تعریف کنید. این مرحله در واقع پیش‌بینی نیازمندی‌های‌تان در آینده است. تصور کنید می‌خواهید به سفر بروید. برای آسایش در طول مسیر چه الزاماتی را رعایت می‌کنید؟ برای اینکه با امنیت به مقصد برسید چه برنامه‌ای دارید؟ در مورد تجاری کردن ایده و ایجاد کسب و کار این فرضیات می‌تواند برنامه‌ریزی برای روزهای رکود، انتخاب شریک تجاری، ایجاد شبکه و روابط تجاری و مواردی این چنینی باشد.

تست کردن:

ارزیابی مطلوبیت (آیا مشتریان ایده را می‌خواهند؟)، امکان‌پذیری (آیا می‌توانیم آن را بسازیم؟) و پایداری (آیا سودآور خواهد بود؟) (برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب «چگونه به‌طور مرتب ریسک و عدم اطمینان را در ایده‌های جدید، کاهش دهیم؟» مراجعه کنید)‌

تکرار کردن:

ابتدا مدل کسب‌وکار و بوم ارزش پیشنهادی‌تان را با دقت و با طرح جزییات ایجاد کنید و سپس با استفاده از شواهد به‌دست آمده در مراحل قبل، آن‌ها را با هم تطبیق دهید. حال وقت آن رسیده است که به بهبود مداوم فکر کنید. در واقع این مرحله برایندی از گام‌هایی است که در گذشته برداشته‌اید. با بازخوردهایی که از مشتریان و دیگر اجزای کسب و کارتان دریافت کرده‌اید، برای بهبود و اصلاح کاستی‌های موجود در طرح‌تان اقدام کنید.

امروزه بسیاری از متخصصان به‌شدت با طرح‌های طولانی و تصفیه‌شده کسب‌وکار در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری، مخالف هستند؛ زیرا این نوع طرح‌های کسب‌وکار فانتزی و خام به نظر می‌رسند. کاهش ریسک به‌صورت واقعی از آزمودن و تکرار ایده حاصل می‌شود تا زمانی که متوجه شوید چگونه باید کار کنید و پیشرفت کنید. نکته مهم این است که پس از درک مسیر درست در ایده‌تان، می‌توانید شروع به نوشتن طرح کسب‌وکار کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

اگر به مبحث «طرح کسب و کار» علاقمندید،‌ مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

10 نکته اساسی برای طراحی موفقیت آمیز طرح کسب وکار
چارچوب طرح کسب و کا
ر
چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
مروری اجمالی بر کتاب چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
کسب و کارتان به کدامیک نیاز دارد؛ «مطالعه امکان سنجی» یا «طرح کسب و کار»؟
چرا کارآفرینان قبل از ایجاد طرح کسب‌وکارشان نیازمند مطالعه امکان‌سنجی هستند؟
طرح کسب و کار در یک نگاه!

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت blog.strategyzer.com 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com