1  |  4

تنهایی کارآفرینان و راهکارهای غلبه بر آن

تنهایی کارآفرینان و راهکارهای غلبه بر آن

هنگامی که به‌عنوان کارآفرین شروع به کار کردم، هرگز به مسئله‌ی «تنهایی» فکر نکرده بودم. کارآفرینی تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. همان‌طور که شادی و هیجان در کارآفرینی وجود دارد، چالش‌های مهمی هم به همراه دارد. یکی از این چالش‌ها «تنهایی» است. احساس مشترکی که در زندگی اغلب کارآفرینان تجربه می‌شود.

اولین بار تنهایی کارآفرینانه را وقتی برای کارم به خارج از شهر رفته بودم، تجربه کردم. تا دیروقت در هتل مانده بودم و پیشنهادهای طرح کسب و کار را برای راه‌اندازی شرکت جدیدم بررسی می‌کردم. کارآفرینی می تواند حس در قرنطینه بودن یا مجزا بودن از دیگران را به فرد القا کند. البته راه‌هایی برای غلبه بر تنهایی کارآفرینانه وجود دارد. در ادامه مطلب این روش‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

1- به جامعه‌ای از کارآفرینان بپیوندید :

انجام اقدامات کارآفرینانه به‌تنهایی نمی‌تواند کارآیی زیادی داشته باشد. یافتن جامعه‌ای از کارآفرینان،‌ تعامل و دوستی را در میان آنها تقویت می‌کند و می‌تواند راه‌حلی برای غلبه بر تنهایی کارآفرینانه باشد. کارآفرینان این احساس را به خوبی درک می‌کنند. شما می‌توانید دوستانی پیدا کنید که در کنار آنها بر تنهایی‌تان غلبه ‌کنید و در عین حال به تعهد خود نسبت به کسب و کارتان نیز پایبند باشید.

2- روابط‌‌‌‌‌تان را اولویت‌بندی کنید:

به‌عنوان کارآفرین، درحالی که سعی در دوستی با افراد دارید، نمی‌توانید اهمیت تعادل در روابط را نادیده بگیرید. از روابطی که در بلند‌مدت برای‌تان ارزشمند هستند به خوبی مراقبت کنید. شما با حفظ گروهی ارزشمند از دوستان و سرمایه‌گذاری در حفظ این روابط، رضایت بیشتری خواهید داشت. برقراری مجدد روابطی که عمیقا از دست رفته هستند فقط می‌تواند به کسب و کارتان آسیب بزند

تنهایی کارآفرینان و راهکارهای غلبه بر آن

3- «نه» گفتن را شروع کنید:‌

من تا به‌حال تعهدات اجتماعی زیادی داشتم و سعی کردم به‌طور منظم در اجتماعات حضور داشته باشم. اما «بله» گفتن به هر چیز نشان می‌دهد، مردم در زندگی شما اهمیت بیشتری دارند و در نتیجه فرصت‌های پیشرفت زیادی را از دست خواهید داد. «نه» گفتن را یاد بگیرید تا زمان کافی برای رشد و پیشرفت‌تان داشته باشید.

4- با مربی‌تان کار کنید:

هنگامی که به‌عنوان کارآفرین برای غلبه برتنهایی‌تان، به کمک نیاز دارید، با مربی خود صحبت کنید. مربیان می‌توانند منبعی عالی برای موضوعات تاکتیکی کارآفرینی باشند. به احتمال زیاد، آنها هم تنها بوده‌اند‌. با مربیان‌تان درباره استراتژی‌هایی برای حفظ تعادل و سلامت زندگی‌ کارآفرینانه‌تان در محل کار و خارج از آن صحبت کنید.

سفر کارآفرینی می‌تواند به تنهایی صورت پذیرد.اما همیشه به یاد داشته باشید که ارزش‌هایی در این مسیر وجود دارند. در زندگی کارآفرینانه‌تان بدون شک باید طرز فکری را برگزینید که شما را به سمت ایجاد روابطی سالم، سرگرمی‌های مهیج، سلامت روانی و نهایتا برقراری تعادل در زندگی‌تان هدایت کند.

به این نکته توجه داشته باشید، روزهای تعطیلی که در دفتر کارتان هستید و زمان‌تان را صرف پیشرفت کسب و کارتان می‌کنید،‌ ممکن است روزی تبدیل به ارزش شود. ارزشی که دردی را از صنعتی دوا کند، نیاز میلیون‌ها نفر را پاسخ‌ دهد و حتی زندگی‌ای را نجات بخشد.

در جریان کسب و کار، تنهایی نوعی بحران وجودی است. بسیاری از کارآفرینان این احساس را تجربه کرده‌اند. به آنچه انجام می دهید باور داشته باشید. تعادلی سالم را پیدا کنید و همیشه به یاد داشته باشید: «ساعت‌های تنهایی شما بیهوده نیستند.»

مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com