0  |  3

چه زمانی باید کسب‌وکار خودتان را راه بیاندازید؟

چه زمانی باید کسب‌وکار خودتان را راه بیاندازید؟

افراد زیادی آرزوی داشتن یک کسب‌وکار شخصی را در ذهن می‌پرورانند و برای آنها موقعیت بسیار فوق العاده‌ای به نظر می رسد. اینکه رئیس خود هستید و لازم نیست به کسی پاسخ بدهید احتمالا خیلی شگفت انگیز است. برای رسیدن به این آرزو باید در ابتدا کاری را انجام دهید که عاشق آن هستید و بررسی کنید که چقدر از آن می توانید درآمد کسب کنید.

اگرچه ممکن است برخی از این مزایا به سادگی امکان‌پذیر باشد، اما به سختی می توانید صاحب یک کسب و کار کوچک موفق را پیدا کنید که از وضعیت کاری خود کاملا راضی باشد.

واقعیت این است که مالکیت کسب و کارهای کوچک بسیار چالش برانگیز است زیرا به تلاش زیادی نیاز دارد و مسلما کاری نیست که موفقیت در آن یک شبه حاصل شود. باید بدانید که برای موفق شدن به عنوان صاحب یک کسب و کار، نیاز به تحقیقات و برنامه ریزی های زیادی دارید، همراه با داشتن مهارت ها و ویژگی های شخصیتی خاص!

سوالات کلیدی:

در ادامه چند سوال کلیدی آورده شده است که باید قبل از تصمیم گیری در مورد زمان آغاز ایجاد یک کسب و کار کوچک شخصی، آن ها را از خود بپرسید:

1- آیا ایده کسب و کاری دارید و آیا آن را ارزیابی کردید؟

2- آیا در روابط اجتماعی آنقدر قوی هستید که بتوانید با افرادی با شخصیت های گوناگون ارتباط موثر برقرار کنید؟

3- آیا برای پرداخت هزینه های لازم برای پیشرفت کسب و کارتان آمادگی دارید؟

4- آیا در مورد راه اندازی کسب و کارتان با خانواده تان صحبت کرده اید؟ (مثلا درباره برنامه زندگی روزمره تان در زمان راه اندازی کسب و کار)

5- آیا بخش هایی از مالکیت کسب‌و‌کار وجود دارد که می‌دانید و نمی خواهید آنها را انجام دهید؟ مانند حسابداری، بازاریابی، کارهای اداری و منابع انسانی؟ اگر چنین است، آیا شما افراد را برای کمک به انجام این وظایف در محل کسب و کار، پیدا کرده اید؟

6- آیا حاضرید برای موفقیت در کسب‌و‌کار از هرآنچه در اختیار دارید، استفاده کنید؟

شروع کار: برنامه‌های مالی و طرح کسب‌و‌کار

اگر بعد از بررسی واقعیت‌های موجود در مورد آغاز کارآفرینی، به این نتیجه رسیدید که هنوز هم برای این کار تمایل دارید، در واقع کار واقعی از این مرحله آغاز می شود. وقت آن رسیده است که امور مالی خود را برنامه‌ریزی کنید، یک طرح کسب‌و‌کار مشخص تهیه کنید، برای کسب‌و‌کارتان یک نام تجاری انتخاب کنید، تیم خود را گرد آوری و مکان کسب و کار را پیدا کنید و در نهایت تبلیغات کسب و کار خود را آغاز نمائید.

خبر خوب این است که لازم نیست تمام این مراحل را به صورت یکجا و به سرعت انجام دهید. البته بخش مالی و طرح کسب و کار جزو مراحلی هستند که باید سریعا آنها را تهیه و بررسی کنید.

چه زمانی باید کسب و کار شخصی خود را راه بیاندازید

بخش مالی

وقتی صحبت از امور مالی می شود، باید یه ارزیابی امکان سنجی مالی را انجام دهید تا میزان سرمایه شما برای شروع کسب و کار تخمین زده شود، شرح هزینه های خود را برای فعالیت در هر ماه باید مشخص کنید و در نهایت باید مشخص کنید که چه میزان فروش باید در ماه داشته باشید که به بازدهی مورد نظر خود برسید. در این مرحله مهم است چیزهایی که به ذهن تان می رسد را روی کاغذ بیاورید.

هنگامی که تقریبا موارد بالا مشخص شد، زمان آن است که گزینه‌های مختلف تامین مالی مشاغل کوچک را بررسی کنید (وام های تجاری یا شخصی، پیدا کردن سرمایه گذار و ...). همواره به خاطر داشته باشید که همزمان با رونق دادن به کسب و کار خود می توانید از بیش از یک منبع مالی برای پوشش هزینه های خود استفاده کنید.

طرح کسب و کار

بعد از امور مالی، یکی از مراحل مهم در شروع یک کسب و کار کوچک، تهیه طرح کسب و کار است. اگر به دنبال جذب سرمایه گذار و یا گرفتن وام هستید، به یک طرح کسب و کار مدون نیاز خواهید داشت. در واقع حتی اگر قصد راه اندازی بدون تامین مالی خارجی را داشته باشید، بازهم به یک طرح کسب و کار نیاز خواهید داشت

به طور خلاصه در برنامه کسب و کار شما باید مشخص شود که کسب و کارتان در چه زمینه ای است، اهداف شما چیست، چگونه می خواهید به اهداف خود برسید، هزینه انجام آن چقدر است و انتظار سود شما چه میزان می باشد. هم چنین می تواند شامل مطالعه ی امکان سنجی و سایر اطلاعات ضروری مالی نیز باشد. طرح کسب وکار در واقع یکی از قدرتمندترین اسنادی است که در کسب و کار خود ایجاد می کنید.

با اینکه طرح کسب و کار و برنامه مالی، مهمترین عناصر در فرآیند راه اندازی کسب و کار هستند، اما فراموش نکنید که این دو مرحله تازه آغاز کار شما است. برای رسیدن به تمام اهداف خود، همواره مطالعه و تحقیقات بازار را به یاد داشته باشید.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com