0  |  2

سه دليل برای اينكه نبايد سرمايه‌‌گذاری خطرپذير كسب و كار خود را افزايش دهيد

سه دليل برای اينكه نبايد سرمايه‌‌گذاری خطرپذير كسب و كار خود را افزايش دهيد

اگر عناوين خبري كسب و كار را مطالعه كنيد احتمالا به اين فكر مي‌كنيد كه شروع يك كسب و كار، به ميليون‌ها دلار سرمايه‌ي خطرپذير(VC) نياز دارد. ولي شركت‌هايي مثل فيسبوك، و توئيتر فقط دوركاري انجام مي‌دهند و يك كارآفرين نمي‌تواند در كار خود، آنها را معيار قرار دهد. كساني كه دوركاري انجام مي‌دهند رتبه‌ي بالايي دارند و توجه رسانه‌هاي اجتماعي را به خود جلب مي كنند، ولي براي مشاوره‌ي حرفه‌اي زياد مناسب نيستند.

در اينجا سه دليل بيان میكنيم كه چرا نبايد به سرمايه‌گذاری خطر‌پذير متکی باشيد:

1 . ممكن است نتوانيد با سود خود، آن را جبران كنيد

در بين تمام كسب و كارهاي كوچك، كمتر از 2 درصد آنها بودجه‌ي سرمايه‌گذاري دريافت مي‌كنند. پس اگر طرح كسب و كار شما به افزايش پول سرمايه‌گذاري خطرپذير وابسته باشد، فرايند كارآفريني خود را تنها با 2 درصد شانس موفقيت آغاز مي‌كنيد. از آنجايي‌كه در بودجه‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير، افراد تا حد زيادي به دنبال بازدهي‌هاي بالا هستند، بسياري از كسب و كارهاي صاحب‌ايده، علاقه‌اي به آن ندارند. در واقع اين نوع سرمايه‌گذاري، يك بازي پرخطر است كه پاداش زيادي هم در پي دارد و با استفاده از آن، يا نتايج عالي و يا شكست كامل نصيبتان خواهد شد. كسب و كارهايي كه نسبتا موفق هستند، بخشي از طرح سرمايه‌گذاري خطرپذير محسوب نمي‌شوند. ممكن است شما يك ايده‌ي عالي داشته باشيد كه شركت‌تان را به سوددهي بالا برساند، ولي قبل از اينكه شركت به اين سودهي برسد ارزش چنداني نخواهد داشت.

  اگر طرح كسب و كار شما به افزايش پول سرمايه‌گذاری خطرپذير وابسته باشد، فرايند كارآفرینی خود را تنها با 2 درصد شانس موفقيت آغاز میكنيد.  

2 . نيازی به آن نداريد

لازم نيست براي ايجاد يك كسب و كار موفق، بودجه‌ي سرمايه‌گذاري خطرپذير را افزايش دهيد. در واقع بسياري از شركت‌هاي خصوصي در آمريكا كه به سرعت در حال رشد هستند اصلا از بودجه يا سرمايه‌گذاري استفاده نكرد‌ه‌اند و حتي 60 درصد آنها كسب و كارهاي خود را با كمتر از 10 هزار دلار راه‌اندازي نموده‌اند. اگر با اين حقيقت قانع نشديد بايد بگوييم كه بيش از 75 درصد از استارتاپ‌هايي كه از سرمايه‌گذاري استفاده كردند بدون توجه به اينكه چقدر بودجه دريافت نموده‌اند شكست خوردند.

3 . بهترين سرمايه‌گذاری خطرپذير شما، مشتريان تان هستند.

بهترين روش براي شروع كسب و كارتان اين است كه هر طور شده، فقط آن را شروع كنيد. كار خود را شروع كرده و يك سرويس ارائه نماييد. فروش محصول خود را آغاز كنيد. درآمد توليد كنيد.

به جاي اينكه دنبال جايي براي گرفتن پول نقد باشيد، به دنبال كساني باشيد كه حاضر باشند به خاطر سرويس يا خدمت شما پول پرداخت كنند. اگر بتوانيد يكي از مشكلات مردم را حل كنيد آنها هم با كمال ميل حاضر هستند به شما پول بدهند. بنابراين مطمئن‌ترين راه براي اينكه بدانيد كسب و كار شما مي‌تواند موفق بشود يا نه، اين است كه در همان آغاز كار به درآمد تكيه كنيد. بنابراين با اين كار بدون توجه به اينكه واقعا به پول نقد نياز داريد يا نه، مي‌توانيد فوري از ميزان اعتبار كسب و كار خود مطلع شويد.

با اين كار مي‌توانيد ميزان رشد خود را نيز اندازه بگيريد. هر چه مشتريان بيشتري براي خدمات شما پول بپردازند، به منظور تامين تقاضاي رو به رشد آنها مي‌توانيد افرادي را استخدام كنيد كه به شما كمك كنند. در واقع به جاي افزايش سرمايه‌گذاري، مي‌توانيد تمام توان خود را صرف شركت كنيد. موفقيت به معني درآمدهاي ميليوني يا بيشتر نيست، بلكه مي‌تواند به اين معني باشد كه كسب و كاري ايجاد نماييم كه بتواند در هر سطحي خودش را حفظ كند.

پس به جاي اينكه وقت خود را صرف روياپردازي در مورد سرمايه‌هاي عظيم بكنيد، يك موقعيت مناسب پيدا كرده و سعي كنيد يك سرويس را بهتر، سريع‌تر، و مقرون‌به‌صرفه‌تر از ديگران ارائه نماييد. روشن‌ترين مسير به سمت موفقيت اين است كه هر چه تقاضا بيشتر مي‌شود،‌ شما هم بيشتر رشد كنيد. ممكن است اين روش، به اندازه‌ي سرمايه‌گذاري خطرپذير جذاب و فريبنده و پر زرق و برق نباشد، ولي در نهايت با اين حركت آهسته و پيوسته، موفقيت از آن شما خواهد بود.

برگرفته از سايت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com