1  |  6

آيا برای موفقیت واقعا به مدرك دانشگاهي نياز داريد؟

آيا برای موفقیت واقعا به مدرك دانشگاهي نياز داريد؟

وقتي هيچ تجربه‌اي نداريد، مدرك باعث مي‌َشود قدرت و نفوذ شما كمي بيشتر گردد. وقتي شما (كه مدركي نداريد) و تعدادي افراد ديگر براي كسب عنوان دستيار كارگردان يك تئاتر جديد كانديد مي‌شويد، كساني كه مدارك تحصيلي بالاتري دارند در صدر ليست قرار خواهند گرفت. ولي اين بدين معنا نيست كه شما به مدرك نياز داريد. در واقع شايد چيزي كه واقعا به آن احتياج داريد يك روش خلاقانه براي ساخت يك برند خوب و اصيل و مقدار زيادي هم بلندپروازي است.

ارزيابي مجدد آمارها:

اگر به آمارها نگاه كنيد ممكن است نگران شويد. مثلا در سال 2014، بررسي ها نشان دادند كه فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، 98 درصد نسبت به كساني كه فاقد مدرك دانشگاهي بودند درآمد بيشتري داشتند. بديهي است كه به طور كلي كساني كه مدرك دانشگاهي دارند به احتمال زياد درآمد بيشتري خواهند داشت. ولي با اين حال آنها براي به دست آوردن اين مدرك، پول و زمان زيادي صرف كردند و اگر بلندپرواز و خوش‌شانس باشند مي‌توانند يك شغل غيرتخصصي به دست بياورند.

حالا مطالبي را بيان مي‌كنيم كه در اين آمارها مشاهده نمي‌شدند:

مثلا شما به عنوان يك نوجوان 18 ساله در موقعيتي نيستيد كه بتوانيد دقيقا در مورد بهترين طرح زندگي خود قضاوت نماييد، پس آنچه را كه والدين و مشاوران مدرسه مي‌گويند انجام مي‌دهيد و از دوستان بسيار موفق خود پيروي مي‌كنيد و در نتيجه به دانشگاه مي‌رويد.

ولي علاوه بر دانشگاه رفتن گزينه‌هاي ديگري هم وجود دارد.

آنچه كه واقعا براي موفقيت لازم است:‌

از نظر بسياري از دانشجويان قديم، دانشگاه فرصتي براي درك همه چيز است. مقداري از رشد شخصيت و يادگيري اجتماعي افراد، در دانشگاه رخ مي‌دهد. اگر تلاش مي‌كنيد خودتان را به چالش بكشيد، وارد محافل جديد شده و خودتان را از دانشگاه خلاص كنيد. اين كار، تضميني است.

چيزي كه براي موفقيت واقعا به آن نياز داريد خيلي ساده است. آنچه را كه دوست داريد شناسايي كنيد(افراد تقريبا هميشه به چيزي علاقه دارند كه در آن مهارت داشته باشند). سپس يك روش معقولانه و قابل‌دسترس پيدا كنيد تا بتوانيد در آن كار يا حداقل در بخشي از آن، بهترين باشيد.

ممكن است عاشق تنيس باشيد، ولي در حدي نخواهيد بود كه بتوانيد در مسابقات تنيس برنده شويد. با اين حال سعي كنيد در اين حوزه‌ها بهترين مربي باشيد:

  • حوزه‌اي كه به آن نياز است.
  • حوزه‌اي كه هزينه‌ي زندگي معقولي ارائه مي‌كند.
  • حوزه‌اي كه براي شما جذاب بوده و بسيار دست‌يافتني است.

علاوه بر اين، هيچ كس هم از شما مدرك تنيس نخواهد خواست.

به احتمال زياد الان مي‌دانيد كه آيا مسير شغلي ايده‌آل شما به مدرك نياز دارد يا خير. اكثر اوقات به مدرك نياز نخواهد بود. اگر هم نياز داشت چرا بايد چهار سال از عمر گرانقيمت خود را صرف گذراندن دوره‌هايي كه كنيد كه به آنها نيازي نداريد و راكد خواهند ماند؟ با همه‌ي اينها، مدرك ممكن است به درد شما نخورد و آن چهار سالي كه براي گرفتنش صرف كرديد، شايد مزيتي براي شما باشد كه براي يافتن موفقيت، به آن مزيت نياز داشته باشيد.

برگرفته از سايت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com