0  |  7

چطور مي‌توانيد براي رسيدن به اهداف خود، انگيزه پيدا كنيد؟

چطور مي‌توانيد براي رسيدن به اهداف خود، انگيزه پيدا كنيد؟

ما معمولا تحت فشار عناصر بيروني انگيزه پيدا مي‌كنيم. مثلا ممكن است رئيستان تاريخي را براي تحويل گزارش پروژه مشخص كرده باشد، يا شايد مربي شخصي‌تان سرتان داد بكشد و شما را تحت‌فشار قرار دهد.

ولي گاهي هم انگيزه بايد دروني باشد. رئيس شما هميشه كنارتان نيست تا از شما بخواهد گزارشتان را آپديت كنيد، شما بايد خودتان به طور اختياري اين كار را انجام دهيد. ما در اينجا به شما مي‌گوييم كه چطور مي‌توانيد انگيزه‌ي سخت‌كوشي را در خودتان ايجاد كنيد.

1 . به دنبال موفقيت باشيد.

خودانگيزشي يعني نحوه‌ي صحبت با خودتان را تغيير دهيد. مثلا اگر دانشجو هستيد از خودتان بپرسيد آيا بدين خاطر به كلاس مي‌رويد كه از دانشگاه اخراج نشويد(يعني اجتناب از شكست)؟ يا اينكه به كلاس مي‌رويد تا چيزهاي جديدي ياد بگيريد و به اهداف شغلي خود نزديك‌تر شويد(يعني جستجوي موفقيت). به احتمال زياد، در حالت دوم انگيزه‌ي بيشتري خواهيد داشت.

2 . خودتان را با ديگران مقايسه نكنيد.

وقتي احساس مي‌كنيد از اهداف خود دور مانده‌ايد وسوسه مي‌شويد كه ببينيد اطرافيانتان چطور سعي مي‌كنند به اهداف خود برسند. ولي اين كار فقط باعث تضعيف اعتماد به نفس و توانايي پيشرفت شما مي‌شود. وقتي چنين مقايسه‌هايي به ذهنتان مي‌آيد حواستان باشد كه اينها فقط افكار منفي هستند و بايد از آنها دوري كنيد.

3 . هدفتان را بشناسيد.

هدف خود را پيدا كنيد و اگر هدفي نداريد، آن را ايجاد كنيد. تحقيقات نشان داده است كه اگر تاثير بالقوه‌ي تلاش‌هاي خود را بدانيم، انگيزه‌ي بيشتري براي سخت‌كوشي خواهيم داشت.

4 . يك دفتر خاطرات روزانه داشته باشيد.

حتي يك ذره پيشرفت هم تاثير فوق‌العاده‌اي در انگيزه‌ي كاركنان دارد. به همين خاطر بايد در طول مسير خود، پيشرفت‌هايتان را ثبت كنيد. موفقيت‌هاي كوچك و پيشرفت‌هاي روزانه‌ي خود را به ياد داشته باشيد و در جايي بنويسيد، چون خيلي انگيزه‌بخش هستند.

5 . يادتان باشد از كجا شروع كرديد.

وقتي مي‌خواهيد خاطره‌نويسي را شروع كنيد، چند هفته يا چند ماه قبل را به ياد بياوريد. به ياد آوردن نقطه‌ي شروع مي‌تواند خيلي انگيزه‌بخش باشد، چون در اين صورت متوجه مي‌شويد كه قادر هستيد گام‌هاي بزرگي را برداريد و به جاهاي خوبي برسيد.

6 . از انتقاد نترسيد.

هيچ كس دوست ندارد بشنود كه كارش اشتباه است. وقتي كسي از كار شما انتقاد كرد بررسي كنيد كه آيا اين شخص واقعا تخصص يا دانش موردنياز براي اظهارنظر را دارد يا خير. اگر ديديد انتقاد او به جا و مناسب است، از آن به عنوان فرصتي براي بهبود كار خود استفاده كنيد.

7 . زماني را براي اتمام كارهاي خود تعيين كنيد.

وقتي لازم است كاري را انجام دهيد، تنها راهي كه به نظر مي‌رسد اين است كه به سختي كار كنيد و تا جايي كه مي‌توانيد برايش وقت بگذاريد، ولي اين روش معمولا مضر است و به راحتي ممكن است باعث فرسودگي شغلي شود.

در عوض توصيه مي‌شود براي كارهاي خود ضرب‌العجل‌هاي خاصي تعيين كنيد و در بين كارهايتان استراحت داشته باشيد. به طور واقع‌گرايانه زمان خاصي را براي اتمام كارهايتان در نظر بگيريد و سعي كنيد اكثر روزهاي هفته به اين زمان پايبند باشيد. جمعه را تعطيل كنيد يا بعد از ساعت 8 شب ديگر به ايميل‌ها پاسخ ندهيد. وقتي زماني را به استراحت اختصاص دهيد احساس سرزندگي و سازنده بودن به شما دست خواهد داد.

8 . وقت خود را با افراد باهوش سپري كنيد.

اگر در جمع افراد بسيار باهوش و دانشمند يا مثلا در يك كنفرانس حرفه‌اي قرار بگيريد ممكن است دچار استرس شده يا از خودتان نااميد بشويد، ولي با اين حال اين تجربه مي‌تواند شما را به چالش بكشد تا بيشتر و جدي‌تر از گذشته كار كنيد. سعي كنيد بيشتر وقت خود را با افرادي سپري كنيد كه در مورد همه چيز، بيشتر از شما تجربه و دانش دارند. در اين صورت شما هم ترغيب مي‌شويد بيشتر و بيشتر ياد بگيريد و در نتيجه به طور اتوماتيك سخت‌كوش خواهيد شد.

9 . به عادت‌ها متكي باشيد.

گاهي ممكن است بخواهيد كاري را انجام دهيد ولي انگيزه‌اش را نداشته باشيد. به همين خاطر توصيه مي‌شود رفتارهاي موردنظر خود(مثل مطالعه) را به عادت تبديل كنيد. بهتر است عادت كنيم كه مثلا فلان ساعت در فلان روز مطالعه داشته باشيم و با جديت هم آن را انجام دهيم، در اين صورت به زودي به طور اتوماتيك مطالعه خواهيد كرد. يكي از دلايل اينكه تمرين عادت‌ها معمولا انگيزه را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد اين است كه مجبور نيستيد اراده‌ي خود را تقويت كنيد تا تصميم به مطالعه بگيريد، بلكه به سادگي و بدون تفكر مي‌توانيد مطالعه كنيد.

 

برگرفته از سايت businessinsider.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com