0  |  2

از نوآوری مخرب چه می‌دانید؟

از نوآوری مخرب چه می‌دانید؟

آشفتگی در دنیای کسب و کار و رقابت اغلب به دریایی طوفانی تشبیه می‌شود. جوزف شومپیتر اقتصاددان می‌گوید: «طوفان تخریب خلاق»، به‌طور مداوم از صنایع عبور می‌کند و موجب سقوط شرکت‌های ضعیف و قدیمی می‌شود. حدود سه دهه است که طوفان تخریب خلاق به شکل قدرتمندتری ظاهر می‌شود و حتی بعضی از قوی‌ترین بنگاه‌ها را نیز تهدید می‌کند.

یکی از متخصصان پیشرو در عرصه کسب و کار در مورد شکست شرکت‌های اصیل می‌گوید: مدیران کسب و کارها اغلب با معضلی مهم مواجه‌اند که آن را جدی نمی‌گیرند، آن‌ها در انجام کارهایی مثل گوش دادن به مشتریان، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار و ایجاد مزیت رقابتی متبحرند اما متأسفانه شرکت‌های دارای نوآوری مخرب و ریسک حاصل از آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

مهم‌ترین نکته در تئوری «نوآوری مخرب»، آگاهی از کسب‌وکار است. تئوری نوآوری مخرب یکی از تأثیرگذارترین ایده‌های کسب و کار مدرن محسوب می‌شود. این نظریه به‌طور گسترده‌ای پذیرفته‌شده و نفوذ آن فراتر از تصور ماست. نوآوری مخرب با ایجاد اختلال در شرایط فعلی، موازنه شرکت‌ها را در بازار تغییر می‌دهد و به این ترتیب بازار و شبکه ارزش جدیدی ایجاد می‌کند. از این اختلال حتی به‌عنوان چارچوبی برای فکرکردن در مورد مشکلات اجتماعی همچون فقر، عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، بی‌سوادی و بیکاری نیز استفاده می‌شود.

«اختلال» با «نوآوری» فرق دارد

گاهی مردم در مورد تفاوت بین «نوآوری» و «اختلال» اختلاف نظر دارند. اختلال و نوآوری دو مفهوم سیاه و سفید نیست، اما تمایزی واقعی بین آنها وجود دارد. به بیانی دیگر، خرابکارها جزو نوآوران هستند، اما همه نوآورها لزوماً خرابکار و اخلال‌گر نیستند. همان‌طور که مربع نوعی مستطیل است، اما همه مستطیل‌ها مربع نیستند!

به‌عنوان‌مثال، خودروهای اولیه در اواخر قرن نوزدهم، نوآوری مخرب به حساب نمی‌آمدند، چرا که این خودروها وسایل گران قیمت و لوکسی بودند که بازار وسایل نقلیه‌ای مثل درشکه و اسب را مختل نکردند. بازار حمل‌ونقل به همان شکل باقی ماند تا زمانی که اولین خودرو فورد مدل T با قیمت پایین در سال 1908 تولید شد. تولید انبوه خودرو؛ نوآوری مخرب بود، زیرا بازار حمل‌ونقل را تغییر داد، درحالی‌که سی سال قبل از این نوع اتومبیل‌ها خبری نبود.

نوآوری و اختلال هر دو در ذهن بشر ساخته و پرداخته می‌شوند و از این نظر باهم شباهت دارند. اختلال در تغییر تفکر، رفتار، کسب‌وکار، یادگیری و به‌طورکلی در مورد تغییر شیوه زندگی روزمره نقش دارد. اختلال، جایگزینی برای بازار، صنعت یا فناوری موجود است و چیزی جدید، کارآمد و ارزشمند را خلق می‌کند.

6 راهکار برای تحت کنترل درآوردن نوآوری مخرب در کسب و کار

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com