0  |  4

نکاتی برای افزایش بهره‌وری جسم و ذهن

نکاتی برای افزایش بهره‌وری جسم و ذهن

در مطلب «۲۴ تکنیک برای افزایش بهره‌وری فردی » تکنیک‌هایی را برای افزایش بهره‌وری هر فرد در زندگی روزمره‌اش معرفی کردیم

در این مطلب می‌خواهیم نکاتی برای افزایش بهره‌وری ذهن و جسم را مطرح کنیم:

چند نکته برای افزایش بهره‌وری جسمی:

۱.ورزش کنید:

با حفظ تناسب بدن‌تان می‌توانید به نتایج دو برابر دست پیدا کنید و عملکرد مغزتان بسیار بهتر خواهد بود. اگر سرتان شلوغ است و وقت ورزش کردن ندارید، هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و ورزش کنید.

۲ . عاقلانه غذا بخورید:

با خوردن غذاهای مناسب و مفید، انرژی خود را در سطح بالا نگه دارید. از شکر، کربوهیدرات‌های ساده مثل ماکارونی و نان و غذاهای بی‌ارزش خودداری کنید. این غذاها انرژی شما را به طور موقت بالا می‌برند ولی بعد ممکن است توان خود را از دست بدهید.

۳. هوشمندانه کافئین بنوشید و نوشیدن آب را فراموش نکنید:

به‌طور استراتژیک از کافئین استفاده کنید. 20 دقیقه قبل از شروع کار کافئین بنوشید تا انرژی‌تان افزایش پیدا کند. فراتر از همه‌ی این‌ها، سعی کنید نوشیدن آب را فراموش نکنید. معمولا وقتی احساس خستگی و گرسنگی می‌کنید، تمام چیزی که به آن نیاز دارید ممکن است یک لیوان بزرگ آب باشد تا دوباره سرحال شوید.

۴ . ۷ تا ۹ ساعت بخوابید:

ممکن است وقتی جوان‌تر هستید؛ فقط دو ساعت بخوابید ولی هرچه سن بالاتر می‌رود؛ باید بیشتر استراحت داشته باشید. یادتان باشد هفت تا نه ساعت خواب باکیفیت در هر شب، موجب بهبود توجه، تمرکز، خلاقیت، تصمیم‌گیری و سلامتی شما می‌شود و استرس‌تان را نیز کاهش می‌دهد.

۵.  برای چند لحظه کارتان را متوقف و عطر «لیمو» را احساس کنید:

بوییدن لیمو، حال افراد را خوب می‌کند و سطح «نوراپینفرین» (ماده‌‌ای شیمیایی در مغز مرتبط با انگیزه و تصمیم‌گیری اجرایی) را افزایش می‌دهد.

۶ . مراقبه داشته باشید:

مراقبه در ساده‌ترین شکلش، توانایی تمرکز روی یک نقطه‌ی واحد(معمولا تنفس‌تان) است. برای اینکه مراقبه‌ی درستی داشته باشید باید هر چیز دیگری را از فکرتان پاک کنید.

نکاتی برای افزایش بهره‌وری جسمی و ذهنی

۷. ژست قدرت به خود بگیرید:

با ژست قدرت، به بدن خود می‌گویید، حرکت را شروع کند. بهره‌وری کلا در مورد گفتگو با مغز است. مثلا به خود می‌گوییم: من مسئول هستم، من احساس خوبی برای ادامه‌ی کار دارم و ... اگر از ژست قدرت به‌جا و به‌موقع به‌مدت 2 دقیقه استفاده شود، می‌تواند اعتماد به‌ نفس را افزایش و استرس را کاهش دهد و تحمل ریسک را بالا ببرد.

۸. چرت بزنید:

وقتی احساس سنگینی و خستگی کردید بروید چرتی کوتاه (ترجیحا در بعد از ظهر) بزنید. در این صورت بدن‌تان شارژ و حافظه، هشیاری و خلاقیت‌تان بهبود پیدا می‌کند.

۹. دمای مناسبی را تنظیم کنید:

وقتی خیلی گرم یا خیلی سردتان باشد، بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند، چون همواره در فکر عرق کردن یا لرزش بدن‌تان هستید. به‌طور ایده‌آل بهتر است دما را بین 21 تا 22 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید.

۱۰. از نور خورشید بهره ببرید:

نور طبیعی، سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد؛ به تمرکزتان کمک می‌کند؛ استرس را کاهش می‌دهد و به خواب بهترتان کمک می‌کند.

۱۱. لبخند بزنید:

لبخند، ایمنی شما در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، شما را شادتر و استرس‌تان را کنترل می‌کند، همچنین به شما کمک می‌کند روی کارتان تمرکز بیشتری داشته باشید.

۱۲ . برگزاری جلسات به صورت ایستاده و در حال راه رفتن: 

بعضی جلسات ضروری هستند؛ ولی به جای نشستن که هر روز انجام می‌دهید، گاهی‌اوقات جلسات‌تان را به‌صورت ایستاده و در حال راه رفتن برگزار کنید. این نوع جلسات علاوه بر اینکه برای سلامتی شما بهترند، مانع حواس‌پرتی می‌شوند، مشارکت را بالا می‌برند و موجب صرفه‌جویی در زمان می‌گردند.

با نکات زیر می‌توانید بهره‌وری ذهنی خود را افزایش دهید:

۱ . یک برنامه داشته باشید:

وقتی می‌خواهید خانه‌ بسازید، یک معمار خانه‌ی شما را طراحی می‌کند. در این صورت مطمئن خواهید بود که خانه درست ساخته می‌شود و تمام مواد مورد نیاز برای انجام به موقع کار را در اختیار دارید. برای خود شعار روزانه، هدف کوتاه‌مدت و هدف طولانی‌مدت تعیین کنید.

۲ . پنج دقیقه وقت بگذارید:

این پنج دقیقه برای استراحت نیست. قبل از هر تماس یا کاری پنج دقیقه وقت بگذارید و مشخص کنید که می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید. بعد از تماس یا کار، بررسی کنید که آیا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شده است یا نه. اگر نتیجه حاصل نشده باشد، نواقص را برای دفعه‌ی بعد مشخص کنید.

۳. ذهنیت رشد ایجاد کنید:

کسانی که ذهنیت رشد دارند، معتقدند که اساسی‌ترین توانایی‌های‌شان را می‌توانند با ایثار و سخت‌کوشی توسعه دهند(هوش و استعداد فقط نقطه‌ی شروع هستند). با این دیدگاه، عشق به یادگیری و انعطاف‌پذیری به وجود می‌آید که برای کسب موفقیت‌های بزرگ ضروری هستند.

۴.به یک برد آسان دست پیدا کنید:

با اینکه ابتدا باید با سخت‌ترین کارها دست و پنجه نرم کنید، ولی گاهی هم به موفقیت فوری نیاز دارید، مثلا وقتی از خواب بیدار می‌شوید، تختخواب خود را مرتب کنید. در این صورت احساس می‌کنید کاری انجام داده‌اید و برای بقیه‌ی روز با انگیزه می‌شوید.

۵ . یاد بگیرید به طور موثری، «نه» بگویید:

وقتی در شغلی آغاز به کار می‌کنید، معمولا عجیب نیست که به مسئولیت‌های جدید «بله» بگویید و آنها را بپذیرید. ولی با این حال روزی خواهد رسید که دیگر نمی‌توانید به تمام مسئولیت‌ها بله بگویید. به همین خاطر باید قدرت نه گفتن داشته باشید و آن را بیاموزید.

نکاتی برای افزایش بهره‌وری جسمی و ذهنی ۶. زمان‌های استراحت خود را در طول روز تقسیم کنید:

در این صورت می‌توانید جریان کار خود را کنترل کنید و فشار کار آسیبی به شما نمی‌رساند.

۷. رایانه و تلفن همراه‌تان را خاموش کنید:

گاهی لازم است دستگاه‌های خود را از برق بکشید و خاموش کنید تا خودتان را شارژ کنید و خسته نشوید. مثلا تصمیم بگیرید برای دو ساعت، این کار را انجام دهید و به تماس‌های تلفنی، یا ایمیل‌ها پاسخ ندهید.

۸. با خودتان معامله کنید:

اگر نمی‌خواهید کاری را انجام دهید، با خودتان معامله کنید که حداقل پنج دقیقه از آن را انجام دهید. بعد از پنج دقیقه متوجه خواهید شد که کل آن کار تمام خواهد شد.

۹ . عادت‌های اساسی خود را شناسایی کنید:

این عادات، می‌توانند زندگی شما را متحول سازند. بعضی از این عادات عبارتند از برنامه‌ریزی روزانه، ورزش و داشتن اراده‌ی قوی.

۱۰ . ایجاد اهداف S.M.A.R.T :

مطمئن شوید که اهداف شما خاص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقع‌بینانه و مبتنی بر زمان هستند. در این صورت تعریف این اهداف و دستیابی به آنها ساده‌تر می‌شود.

۱۱. پیگیر پیشرفت خود نباشید:

تمرکز روی پیشرفت، ما را از موفقیت دور نگه می‌دارد. در عوض، با مشاهده‌ی اقدامات‌تان به خودتان یادآوری کنید که متعهد به چه هدفی هستید و چرا می‌خواهید به آن هدف برسید.

۱۲ . اهداف فرایندی تعیین کنید:

هدف فرایندی، هدفی است که واقعا باید به آن برسید تا به بتوانید به هدف بزرگ‌تری دست یابید. مثلا اگر می‌خواهید 25 درصد فروش را افزایش دهید، هدف فرایندی شما این خواهد بود که روزانه با 5 مشتری بالقوه تماس بگیرید.

۱۳ . موانع را پیش‌بینی کنید:

با اینکه نمی‌توان انتظار هر رویداد غیرمنتظره‌ای را داشت، ولی باید موانع خاص را پیش‌بینی کنید. در این صورت می‌توانید برنامه‌ی احتمالی داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی به کارتان ادامه دهید.

۱۴ . اشتباهات خود را به گردن بگیرید بعد از آن به کارتان ادامه دهید:

همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم و اگر از اشتباهات خود درس بگیریم دوباره همان‌ها را در آینده تکرار نخواهیم کرد.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com