1  |  3

ترويج فرهنگ نوآوری در سازمان راهی برای خلق ایده‌های سودآور

ترويج فرهنگ نوآوری در سازمان راهی برای خلق ایده‌های سودآور

همه‌ی افراد، حتی کسانی كه خودشان ادعا دارند خلاق نيستند، قادر هستند ايده‌های نوآورانه طرح كنند. يك روش برای توليد ايده‌های نوآورانه اين است كه فضاهایی كه به نوآوری نياز دارند را شناسایی كنيد. مسائلی كه بايد حل شوند و نيازهای برآورده‌نشده در صنعت يا شركت خود را بررسی كنيد.

نوآوریهایی كه شناسایی كرديد، نقطه‌ی شروع قدرتمندی برای توسعه‌ی نوآوریهای ارزشمند است و درآمد و سهم بازارتان را افزايش خواهد داد.  وقتی بدانيد چگونه اين نوآوریها را تشخيص دهيد، می توانيد آنها را در هر بخشی از سازمان‌تان كه باشند، كشف کنید.

  «يك نياز برآورده‌نشده در بازار، يك فرصت نوآوري محسوب مي‌شود كه مي‌تواند به توسعه‌ي محصولات پيشرو در بازار كمك کند.»  

بخش فروش:

اعضای تیم فروش‌تان باید طی تعاملات روزمره‌ای كه با مشتریان و مشتریان بالقوه دارند نوآوری‌ها را شناسایی كنند. فروشندگان می‌توانند ویژگی‌های موردنظر مشتریان را كه در محصول فعلی‌تان وجود ندارند (ولی در محصول رقیب ممكن است وجود داشته باشد) را شناسایی کنند.

اعضای تیم فروش با تعامل مستقیم با مشتریان می‌توانند بازخوردهای ارزشمندی در مورد ویژگی‌های مطلوب و موردعلاقهی آنها و سایر مسائل به‌دست آورند. به كمك این اطلاعات می‌توانید ویژگی‌های جدید ابتكاری در محصول خود ایجاد كنید كه باعث متمایز شدن محصول شما در بازار می‌شود. ناكارآمدی‌های محصول، می‌توانند جرقه‌‌های نوآوری را در ذهن‌تان ایجاد كنند. این نوآوری‌ها محصول را كاربرپسندتر كرده و ارزش محصول را نزد مشتریان بالقوه افزایش می‌دهند.

ارایه خدمات به مشتریان:

بخش ارائهی خدمات به مشتریان در سازمان شما باید بتواند از طریق شكایت مشتریان و سایر بازخوردهای آنها انواع مشكلات را كشف كند. مشكلاتی كه یك مشتری گزارش می‌كند، به احتمال زیاد برای بسیاری از مشتریان دیگر هم پیش آمده‌اند. با حل این مشكلات می‌توانید رضایت مشتریان را افزایش داده و برگشت محصول را كاهش دهید.

نمایندگان این بخش می‌توانند مشكلات رایجی را كه مشتریان با آنها مواجه می‌شوند، شناسایی کنند. این مشكلات رایج، فرصت‌های ارزشمندی را فراهم می‌كنند تا بتوانید محصول، دستورالعمل‌های محصول و بسته‌بندی محصول را بهبود ببخشید تا مشتریان تجربه ی بسیار خوبی از محصول شما داشته باشند.

ترویج فرهنگ نوآوری

بخش بازاريابی:‌

تيم بازاريابی به‌دقت محصولات يا خدمات سازمان‌تان را در بازار رصد مي‌كند. گروه بازاريابي با نظارت بر روندهاي صنعت و همچنين روندهاي بزرگ‌تر سراسر جهان، مي‌تواند مشكلات بالقوه (نوآوري‌هاي بيشتر) را شناسايي کند. شركت شما با شناسايي زودهنگام اين مشكلات، اين فرصت را به‌دست مي‌آورد كه اولين راه‌حل را در بازار ارائه كند.

تيم بازاريابي، توسعه‌هاي جديد محصولات رقيب و گرايش بازار در رابطه با ويژگي‌هاي محصول را نيز رصد مي‌كند.

تیم توسعه‌ی محصول:

تيم توسعه‌ محصول معمولا وظيفه‌ توسعه‌ ايده‌های خلاقانه را برعهده دارد. زمانی كه يك محصول توسعه يافته و تست مي‌شود ، اعضای تيم هم مشكلات و ناكارآمدیهای بالقوه در طراحی محصول را شناسايي مي‌كنند.

بعضی از اين مشكلات يا ناكارآمدیها در طول توسعه‌ی اوليه‌ی محصول برطرف میشوند، ولي ساير مشكلات، نوآوري‌هايي را در ذهن ايجاد مي‌كنند كه در نسخه‌هاي بعدي محصول اعمال مي‌گردند. تيم توسعه‌ي محصول، براي مشكلاتي كه ساير گروه‌ها در سازمان شناسايي مي‌كنند نيز راه‌حل‌هايي مطرح مي‌كند.

ساير کارکنان سازمان (از مديرعامل گرفته تا نگهبان):

نشريات صنعت، داستان‌های خبری و روندها منابع بسيار خوبي برای نوآوری هستند. هر كسي كه در سازمان وجود دارد مي‌تواند اطلاعات مربوط به مشكلات يا نيازهاي برآورده‌نشده‌ در بازار سازمان شما را رصد کند. بايد كارمندان خود را تشويق كنيد هر مقاله‌ي خبري يا مطلب در رابطه با بازار صنعت‌تان را شناسايي و بررسی کنید.

يك نياز برآورده‌نشده در بازار، يك فرصت نوآوري محسوب مي‌شود كه مي‌تواند به توسعه‌ي محصولات پيشرو در بازار كمك کند.

هر عضو سازما‌ن‌‌تان مي‌تواند مشاركت فعالي در توليد ايده‌های ارزشمند داشته باشد. همين امروز با نشان دادن نحوه‌ی شناسايي نوآوری ها به افراد خود، جرياني از ايده‌های نوآوری را در سازمان به راه بياندازيد. سپس از آن ايده‌ها برای توسعه‌ی ايده‌های سودآوری كه به رشد كسب‌وكارتان سرعت مي‌بخشند، استفاده كنيد.

برگرفته از سايت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com