0  |  5

چگونه کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند صاحب نوآوری شوند؟

چگونه کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند صاحب نوآوری شوند؟

وقتی صحبت از کسب‌وکار می‌شود‌، «سرعت» به منزله عاملی رقابتی، سازمان‌های خاص را از سایر رقبای‌شان متمایز می‌کند. اما اگر همین عامل به درستی مدیریت و کنترل نشود، می‌تواند پیامدهای زیان‌باری را به همراه داشته باشد.

در عصر نوآوری و تحول دیجیتال، شرکت‌های کوچک با تخریب مدل‌های کسب‌وکار سنتی‌ پا را فراتر از چارچوب‌های سنتی گذاشتند. این تغییرات بزرگ تنها ظرف مدت 20 سال اتفاق افتاده و اکنون با سرعت بیشتری در تداوم است. موفقیت کسب‌وکارهای کوچک، نویددهنده اتفاق‌های هیجان‌انگیزی برای کارآفرینان در آینده است.

اما چه چیزی باعث می‌شود که بعضی از استارت‌آپ‌ها رشد و جهش چشم‌گیری داشته باشند، حال آنکه بسیاری دیگر روند رشد آهسته‌تری را طی کنند و حتی پس از مدتی رشدشان کاملا متوقف شود؟

کلید موفقیت استارتاپ‌ها چیست؟

پاسخ «نوآوری» و «سرعت» است. با توجه به اینکه در شرکت‌های بزرگ برای انجام هر اقدامی، باید بوروکراسی و سلسله مراتب اداری طی شود، همچنین باید وضعیت معیشتی هزاران کارمندی که برای‌ این شرکت‌ها کار می‌کنند و منافع سهام‌داران و ذی‌النفعان آنها همواره در نظر گرفته شود، تصمیم‌گیری و اعمال تغییرات، با چالش و مشکلات زیادی همراه است. این درحالی‌ست که کسب‌و‌کارهای کوچک از این مزیت که با یک تصمیم سریع، تغییراتی بزرگی ایجاد کنند، همواره برخوردارند.

آنها برای خود انگیزگی دست‌شان بازتر است و می‌توانند مطابق آخرین ترندها مدل کسب‌و‌کارشان را تغییر دهند. فناوری‌هایی مانند رایانش ابری، کلان داده‌ها و استفاده همه‌گیر از تلفن‌های هوشمند، باعث شده استارتاپ‌ها بتوانند سریع‌تر کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنند.  

در واقع کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر با برخورداری از تفکر باز و پذیرفتن پلتفرم‌ها و مدل‌های کسب‌و‌کار نوآورانه، سریع تر از شرکت‌های بزرگ پذیرای تغییرات هستند. کسب‌وکارهای کوچک نوآوری را در قلب خود پرورش داده و تداوم می‌بخشند. آن‌ها از نوآوری‌ استفاده می‌کنند تا کسب‌و‌کارشان را در کانون توجه مخاطبان قرار دهند. در عین حال نسبت به نیازها و خواسته‌های مشتریان خود حساسند.

  «کسب‌وکارهای کوچک نوآوری را در قلب خود پرورش داده و تداوم می‌بخشند.»  

چگونه می‌توان در کسب‌و‌کارهای کوچک نوآوری ایجاد کرد؟

با ایجاد خلاقیت به عنوان یکی از بلوک‌های اصلی ساختمان کسب‌و‌کار، می‌توانید کارمندان خود را به خلق ایده‌های جدید ترغیب کنید و پذیرای جدیدترین فناوری‌ها باشید. چنین رویکردی این امکان را فراهم می‌کند که از طرح‌های کسب‌و‌کار بهتری بهره‌برداری کنید و روی جدیدترین نوآوری‌ها به روش‌هایی که شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند از آنها بهره‌مند شوند، سرمایه‌گذاری کنید.

این آرزوی هر شرکتی است که روزی به غول صنعت خود تبدیل شود. اما نباید فراموش کرد، راه اندازی کسب‌وکار و هدایت درست آن در مراحل اولیه، خود دستاورد و مزیتی بزرگ است.

ایجاد فضای ارتباطی درون تیمی، تداوم ارتباطات اثربخش و انرژی مثبت تیم، نه تنها باعث می‌شود کسب‌وکارهای کوچک بتوانند از محل کار فعلی‌شان، در آینده شرکتی بزرگ و نام‌آور بسازند، بلکه بتوانند رقبای بزرگتر خود را نیز از پا درآورند.

استارتاپ‌ها به جای روش‌های قدیمی به‌دنبال ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر برای انجام اقدامات کسب‌و‌کار هستند.

مثلا کارمندان‌شان را تشویق می‌کنند تا از خانه کار کنند، ایده‌های جدید و خلاقانه‌‌ای ارایه کنند و به جای اینکه صرفا به‌عنوان کارمندی زحمتکش ایفای نقش کنند، نقش‌های کلیدی و اثرگذاری را در کسب‌و‌کار بر عهده گیرند. چنین رویکردی در نهایت باعث می‌شود، شرکت بتواند نیازهای مشتریانش را بهتر محقق کند.

کسب و کارهای کوچک در برابر کسب وکارهای بزرگ

چرا کسب‌وکارهای کوچک بر شرکت‌های بزرگ پیشی می‌گیرند؟

قرن بیست‌و‌یکم‌، عصر قربانی شدن شرکت‌های بزرگ ست. مردم کسب‌و‌کارهای محلی و کوچک را بیشتر از شرکت‌های بزرگ مورد حمایت قرار می‌دهند. پیش بینی می‌شود که کسب‌و‌کارهای کوچک به چالش‌طلبی خود ادامه خواهند داد تا در یک زمان مناسب شرکت‌های بزرگ را از دور رقابت خارج کنند. دلیلش هم ساده است. آنها برخواست‌ها، آرزوها و نیازهای مشتریان متمرکزند و می‌خواهند این نیازها را رفع کنند. آنها از کارآفرینانی که با مردم به آسانی ارتباط برقرار می‌کنند و افرادی که صاحب رویاهای بزرگ هستند، حمایت می‌کنند.

کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از مقیاس کوچک خود به نوآوری و سودآوری برسند. انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهند و رشد سریعی را تجربه کنند. تعداد نیروی کار محدود این کسب‌وکارها ارتباط بین کارکنان را افزایش می‌دهد و آن دسته از شکاف‌های شرکتی را که کسب‌وکارهای بزرگ از آن رنج می برند، به حداقل می‌رساند.

شرکت‌های کوچک می‌توانند سریع‌تر با موقعیت‌های و فن‌آوری‌های جدید سازگار شوند‌، مزایایی که به آنها کمک می‌کند تا به اندازه شرکت‌های بزرگ موفق باشند و در‌عین‌حال مرزها و چارچوب‌های خود را حفظ کنند. در واقع میةوان گفت، کسب‌وکار‌های کوچک نه تنها قادر به موفقیت در ابعاد گسترده‌ای هستند، بلکه اکنون شانس موفقیت در راه‌اندازی و توسعه‌ استارتاپ‌‌ها بیش‌تر از گذشته است.

شکل‌گیری کسب‌وکارهای کوچک به‌طور پیوسته رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده محبوبیت بیشتری پیدا کنند. قدردانی‌ها معطوف به کسب‌و‌کارهای کوچک و محلی خواهد شد که به جوامع‌شان خدمت و از آنها حمایت می‌کنند. دولت‌‌ها خدمات مادی و فیزیکی خود را به جای شرکت‌های بزرگ صرف حمایت از کسب‌و‌کارهای کوچک می‌کنند.

در نهایت باید گفت با تشویق نوآوری و پذیرش تغییر، کسب‌و‌کار کوچک شما می‌تواند به پدیده‌ای بزرگ در میان رقبای صنعت خود تبدیل شود.

 مترجم: نازنین توکلی(کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com