1  |  8

۱۰ عادت روزانه که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

۱۰ عادت روزانه که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

نگرش شما تعیین کننده شکست یا موفقیت‌ شما در زندگی است. افراد موفق تصادفی موفقیت را تجربه نمی‌کنند. آنها برای رسیدن به اهداف‌شان نیاز به تمرکز رفتاری، نظم و انضباط شخصی و انگیزه و انرژی روزمره دارند. بنابراین اجازه ندهید عادات قدیمی شما را از مسیر موفقیت دور نگه دارد. از همین امروز ایجاد این عادات ساده اما مهم را برای زندگی شادتر و پربارتر شروع کنید:

۱.مراسم صبحگاهی برگزار کنید:

شاید از آن دسته افرادی هستید که به نرمش، مدیتیشن یا دو صبحگاهی علاقهمند هستید یا از خوردن یک صبحانه سالم لذت می‌برید. هر چه که هست، حس فوق العاده ایی به شما می‌دهد و روزتان را با این عادت‌ها شروع می‌کنید. برگزاری مراسم صبحگاهی با فعالیت‌ها و عادت‌هایی که از انجام آنها لذت می‌برید کمک می‌کند روزتان را با انگیزه و انرژی بیشتری شروع کنید.

داشتن یک شروع ساختاریافته در روز به جای عجله کردن برای جبران زمان از دست رفته به از بین بردن استرس، خستگی ذهنی و افزایش بهره وری شما کمک می‌کند.

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، برای الهام گرفتن از برخی افراد موفق، برنامه صبحگاهی آنها را مطالعه کنید.

۲. از اصل پارتو پیروی کنید:

اصل پارتو یا قانون 80/20 بدان معنی است که در هر شرایطی با انجام 20٪ وظایف، 80٪ از نتایج را به‌دست می آورید. بنابراین می‌توانید با سرمایه‌گذاری بیشتر وقت و انرژی خود روی آن دسته از کارهای خاص که بیشترین تأثیر را ایجاد می‌کنند، بهره‌وری را به حداکثر برسانید. پس از اتمام این کارها، می‌توانید روی فعالیت‌های دیگری که در فهرست کارهای شما قرار دارند، تمرکز کنید.

۳. بخوانید، بخوانید، بخوانید:

روشی عالی برای افزایش دانش، انگیزه و خلاقیت، کتاب خواندن است. مطالعه عمیق باعث تقویت تمرکز و ایجاد آرامشی شبیه به آرامش بعد از مدیتیشن است. علاوه بر آن، مطالعه قبل از خواب می‌تواند به بهتر خوابیدن افراد کمک کند. به ویژه کتاب‌هایی با مفاهیم کاربردی و انگیزشی ابزاری عالی برای افزایش افق دید، شکل‌گیری ایده‌های جدید و الهام بخشی در مخاطب است.

در این میان کتاب‌هایی با توصیه‌های کاربردی در مورد چگونگی غلبه بر انواع موقعیت‌های چالش برانگیز -با پرداختن به مثال‌هایی واقعی از زندگی روزمره افراد موفق- بسیار اثر بخش خواهد بود.

۱۰ عادت روزانه که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

۴. کارها و وظایف را اولویت بندی کنید:

فقط 2٪ افراد در جهان می‌توانند چند کار را همزمان با موفقیت انجام دهند. هرچند گاهی انجام چند کار به صورت همزمان، مشکلی ایجاد نمی‌کند، در اغلب موارد انجام چندکار همزمان‌، تمرکز شما را محدود می‌کند و با پردازش اطلاعات نامربوط و اضافی برای ذهن شما مشکل و درگیری بوجود می آورد.

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده است، انجام همزمان چند کار سنگین، کارایی را کاهش می‌دهد و ممکن است کنترل شناختی شما را مختل کند. به همین دلیل باید سعی کنید تا حد ممکن وظایف را اولویت بندی کرده و یکی پس از دیگری انجام دهید.

بنابراین فهرستی از کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید را تهیه کنید. با مهم‌ترین کار شروع کنید و سپس آن را از فهرست خود خط بزنید. هر کار را در یک زمان مشخص انجام دهید.

۵. بیشتر قدردانی کنید:

به عقیده یک رمان نویس فرانسوی به مسایل با دو نگرش می‌توان نگریست. او می‌گوید: «می‌توان از بوته‌های گل رز به‌خاطر داشتن خارهایش شکایت کرد، یا خوشحال بود که ثمره بوته‌های خار، گل رز است.» حقیقت این است که گرفتاری‌ها و مشکلات را سریع می‌بینید ولی فراموش می‌کنید چقدر خوشبخت هستید‌. تمرین قدردانی راهی عالی برای مثبت بودن‌، کاهش استرس و بهبود سلامت جسمی شماست.

 اما چگونه می‌توانید عادت قدردانی را پرورش دهید؟

دفترچه‌ای برای قدردانی تهیه کنید. برای قدردانی از کسی که دوستش دارید وقت بگذارید و اتفاق‌های خوب را هر روز قبل از رفتن به رختخواب برای خود یادآوری کنید، حداقل یک مورد را سپاسگزار باشید. هرچه بیشتر از لذت‌های کوچک زندگی قدردانی کنید‌، خوشبخت‌تر خواهید بود.

۶. خودتان را با افراد مثبت محاصره کنید:

به دقت فکر کنید که با چه کسی وقت خود را بگذرانید. رها کنید روابط و دوستی‌هایی را که شما را به‌جای بلند کردن، هر روز پایین‌تر می‌برد. با افرادی وقت بگذرانید که می‌دانند چطور انگیزه و شادی‌ را پرورش دهند و به اشتراک بگذارند. از آنجا که شادی مسری است، یکی از ساده‌ترین راه‌های مثبت کردن زندگی محاصره کردن خود با افراد مثبت است.

۷. برای ورزش کردن وقت بگذارید:

غیر از بهبود سلامت جسمی، ورزش منظم باعث افزایش خلاقیت و افزایش مهارت‌های شناختی شما می‌شود. ورزش روشی مؤثر برای ایجاد استقامت و افزایش انرژی است. ورزش با افزایش تولید «اندروفین» – هورمونی که به عنوان ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند- در بدن باعث افزایش روحیه می‌شود.

۸. هنر گوش دادن را به خوبی بیاموزید:

ارتباطات مؤثر هنگام ایجاد روابط شخصی و حرفه‌ای بسیار مهم است و گوش دادن یکی از ارکان بسیار مهم در ارتباطات موثر است. به آنچه دیگران می‌گویند توجه کنید. این نه تنها باعث می شود دیگران احساس ارزش کنند بلکه به شما کمک می کنند تا آنها را بهتر درک کنید و دیدگاهی تازه به دست آورید.

سعی نکنید مکالمه را منحصر به خود کنید یا فقط در ظاهر به آنها توجه داشته باشید در حالی که ذهن شما به اینکه چه پیتزایی باید برای شام سفارش دهید مشغول باشد. گوش بدهید به آنچه آنها می‌گویند و درک کنید واقعا منظورشان چیست و به نشانه‌های غیر‌کلامی و زبان بدن نیز توجه کنید. هرچه بیشتر گوش دهید بیشتر یاد خواهید گرفت.

۱۰ عادت روزانه که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

۹. زمان کمتری صرف شبکه‌های اجتماعی کنید:

دنیای دیجیتالی تقریبا بیشتر بخش‌های زندگی ما را در بر گرفته است. به طور میانگین، هر فرد پنج حساب شبکه اجتماعی دارد و حداقل یک ساعت و چهل دقیقه را برای جستجو در این شبکه ها اختصاص می‌دهد. تحقیقات نشان می دهد که هرچه بیشتر برای این شبکه ها وقت بگذارید بیشتر افسردگی را در خود پرورش می‌دهید.

برای کاهش استرس و آشفتگی ذهنی وقت کمتری را در رسانه‌های اجتماعی بگذارنید. تلفن و لپ تاپ خود را هر روز برای چند ساعتی بخاطر بهتر کردن روحیه خود و تماس دوباره با دنیای اطرافتان خاموش کنید.

۱۰. برای مراقبت از خود سرمایه گذاری کنید:

گاهی اوقات استراحتی کوتاه می‌‌تواند باعث بروز شگفتی‌هایی در خلق و خوی، سلامت روان و عزت نفس شما شود. هر روز حداقل کاری را انجام دهید که به شما احساس خوبی می‌دهد. به موسیقی گوش دهید‌، یک مهارت جدید بیاموزید‌، یک دوش آب گرم بگیرید یا یک غذای خوب تهیه کنید. هر چیزی که ذوق شما را کوک می‌کند.

ایجاد این عادت‌ ها نیاز به اراده، صبر و تلاش مداوم دارد. شاید فقط چند هفته یا شاید بیش از یک سال طول بکشد، مهم نیست که چقدر طول بکشد. فقط تا زمانی که این عادت‌ها را در زندگی شخصی‌تان ایجاد نکردید، تسلیم نشوید.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com