1  |  4

افراد باهوش چگونه موفقیت خود را بر باد می‌دهند؟

افراد باهوش چگونه موفقیت خود را بر باد می‌دهند؟

«مارک» همیشه یکی از باهوش‌ترین بچه‌های کلاس‌شان بود. او در حرفه‌ی خود به خوبی عمل می‌کرد ولی وقتی در شبکه‌های اجتماعی به پروفایل کسانی که در کلاس از آن‌ها بهتر بود نگاه کرد متوجه شد که آنها موفقیت‌های بیشتری دارند. او گاهی‌اوقات با تعجب از خودش می‌پرسد «مگر کجای کار من اشتباه است؟».

شما هم ممکن است با مارک همدرد باشید و او را درک کنید. هوش، بدون شک دارایی بزرگی است ولی باید بدانیم که هوش همه چیز نیست. گاهی‌اوقات وقتی افرادی باهوش به آنچه که مدنظرشان است دست پیدا نمی‌کنند، خودشان را تضعیف و تخریب می‌کنند. اگر شما هم در این موقعیت قرار دارید، با خواندن این مطلب به راحتی می‌توانید آن را دور بزنید.

در ادامه به پنج اشتباهی که افراد باهوش مرتکب آن می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

۱. افراد باهوش گاهی‌ مهارت‌هایی مثل برقراری ارتباط و تمرکز روی ذهن را کم‌ارزش تلقی می‌کنند:

افراد باهوش گاهی‌اوقات موفقیت خود را به خاطر هوش سرشارشان حتمی می‌دانند، به سایر مهارت‌ها اهمیت چندانی نمی‌دهند و در نتیجه برای توسعه‌ی آنها زمان و انرژی زیادی اختصاص نمی‌دهند. بسیاری از افراد ذاتا می‌خواهند از نقاط‌قوت خود بهره‌برداری کنند و ترجیح می‌دهند از تفکر در مورد حوزه‌هایی که زیاد در آن قوی نیستند، اجتناب کنند. غافل از اینکه در عرصه زندگی به چیزی بیشتر از هوش نیاز دارید تا بتوانید پیشرفت کنید. به همین خاطر اگر به جای بررسی نقاط ‌ضعف خود فقط بر بهترین نقاط‌قوت خود تمرکز نمایید، خودتان را تباه می‌کنید.

راه‌حل:

برای غلبه بر نقاط ‌ضعف خود از نقاط‌قوت‌تان استفاده کنید. اگر یادگیری خوبی دارید می‌توانید به سادگی مهارت‌هایی را که به آنها مسلط نیستید را یاد بگیرید. اصلا نیازی به بازسازی شخصیت نیست. تنها به نگرشی سازنده احتیاج دارید. مثلا سه رفتار یا مهارت خاص را که به بهبود موفقیت شما در کسب و کارتان کمک می‌کند، شناسایی کنید. 

  «هوش، بدون شک سرمایه ی بزرگی است ولی همه چیز نیست»  

2 . کار تیمی می‌تواند برای افراد بسیار باهوش خسته‌کننده باشد:

وقتی کسی مفاهیم را به سرعت درک می‌کند و استانداردهای بالایی برای عملکرد خودش قائل است، ممکن است هنگام کار با دیگران(کسانی که زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات و درک مفاهیم نیاز دارند) با مشکلاتی مواجه شود و دچار ناامیدی و فرسودگی شود. افراد باهوش گاهی‌اوقات به سختی می‌توانند کاری را به دیگران واگذار کنند چون فکر می‌کنند خودشان بهتر می‌توانند آن کار را به انجام برسانند.

راه‌حل:

در مورد واکنش‌های درونی‌تان، دلسوزانه با خود رفتار کنید و درک کنید که آن واکنش‌ها از کجا ناشی می‌شوند، ولی این را هم یاد بگیرید که از آنچه ذهن‌های متنوع برای یک تیم به ارمغان می‌آورند واقعا قدردانی نمایید.

3 . معمولا افراد باهوش عزت نفسشان را ناشی از باهوش بودن می‌دانند، که این امر می‌تواند انعطاف‌پذیری آنها را کاهش داده و به کناره‌گیری منجر شود:  

اگر مقدار زیادی از عزت نفس خود را مدیون هوش خود هستید، قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که نقطه‌ضعف‌های شما را آشکار می‌سازند می‌تواند بسیار دشوار باشد. برخی از این موقعیت‌ها عبارتند از کار با افرادی که ماهرتر و باهوش‌تر از شما هستند، یا دریافت بازخورد انتقادی، یا پذیرش یک ریسک و شکست.

هر موقعیتی که احساس باهوش نبودن را در شما ایجاد کند، بسیار خطرناک است. فرد باهوش حتی ممکن است سعی کند از چنین موقعیت‌هایی دوری کند که در این صورت خودش را از پیشرفت بازخواهد داشت و همواره رو به عقب حرکت می‌کند.

راه‌حل:

دیدگاهی در مورد مزایای کار با افرادی که از برخی جهات باهوش‌تر از شما هستند، اتخاذ نمایید. اگر اطراف شما را افراد باهوش احاطه کرده‌اند، کارتان درست است. یادتان باشد که آهن، آهن را قوی‌تر می‌کند. روابط خود را با افرادی که مطمئن هستید بازخورد سازنده‌ی مفید به شما ارائه می‌دهند توسعه دهید. هر چه بیشتر به دریافت بازخورد انتقادی از سوی افرادی که به ظرفیت‌ها و استعدادهای کلی شما ایمان دارند عادت کنید، به همان اندازه کارتان آسان‌تر خواهد شد.

افراد باهوش چگونه موفقیت خود را برباد می‌دهند

4 . افراد باهوش به راحتی خسته می‌شوند:

باهوش بودن، دقیقا همان کنجکاوی نیست، ولی اگر هر دوی این ویژگی‌ها را داشته باشید ممکن است با انجام مکرر همان رفتارها به راحتی خسته شوید. برخی انواع موفقیت‌ها ناشی از خلاقیت هستند، ولی سایر موفقیت‌ها ناشی از متخصص بودن در یک عرصه‌ی نو و انجام تکراری مجموعه‌ی از رفتارها می‌باشد.

 اگر شما باهوش، کنجکاو و عاشق یادگیری هستید، وقتی چیزی را کشف کردید ممکن است به سرعت علاقه‌ی خود به آن را از دست بدهید. جنبه‌ی اجرایی کارها ممکن است شما را خسته کند و ترجیح می‌دهید مدام چیزهای جدید یاد بگیرید. این کار ممکن است همانند انجام کارهای تکراری، خسته‌کننده نباشد ولی شما را به چالش نمی‌کشد و از این نظر ممکن است برای شما بسیار خسته‌کننده به نظر برسد.

راه‌حل:

در جایی که ارزشش را دارد مقداری خستگی را تحمل کنید تا موفقیت‌های کوچک را جمع کرده و به موفقیت بزرگ خود نزدیک شوید. سعی کنید دیدگاه بلند‌مدتی برای خود در نظر بگیرید. به جای تلاش برای تغییر چشمگیر، تصمیم بگیرید که چه زمانی تحمل خستگی‌های کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی روی موفقیت شما داشته باشد.

5 . افراد باهوش گاهی‌اوقات تامل و تفکر عمیق را راه‌حل هر مشکلی می‌دانند:

افراد باهوش عادت دارند از طریق مهارت‌های تفکر خویش به موفقیت دست یابند در حالی که ممکن است در جایی یک روش دیگر مفیدتر باشد.

راه‌حل:

مواظب باشید تفکر به یک وسواس ناسالم برای شما تبدیل نشود. این را هم در نظر بگیرید که چه زمانی استراتژی‌هایی غیر از تفکر، بیشتر موجب موفقیت خواهند شد. گاهی به خودتان استراحت بدهید، از کار دور شوید و به جای تحقیقات پیشرفته‌ی جامع، مقداری هم به یادگیری بپردازید. در نهایت هرگاه دیدید دوباره بیش از حد در حال تفکر در مورد چیزی هستید سریعا با انجام یک فعالیت جذاب (مثل پازل) به مدت چند دقیقه، آن فکر را از خود دور کنید. این روش یک استراتژی بسیار موثر برای از بین بردن تفکر منفی می‌باشد.

آیا همکاران یا افراد دیگری در زندگی شما هستند که در این دام‌ها افتاده باشند؟ سعی کنید هرگونه حس شرم یا قضاوت را رها کنید. چنین احساساتی برای غلبه بر این عادت‌ها اصلا نیاز نیست. این را بدانید که حتی الگوهای روانشناختی عمیق و دیرپا را نیز می‌توان با یک رویکرد حل مسئله‌ی هدفمند و عملی که در این مطلب بیان کردیم تغییر داد.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت hbr.org

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com