0  |  3

4 گام موفقیت آمیز برای غلبه بر ترس از شکست

4 گام موفقیت آمیز برای غلبه بر ترس از شکست

ترس از شکست می تواند شما را از ادامه مسیرتان باز دارد، حتی اگر دنبال چیزی باشید که شادی و هیجان برای تان به ارمغان می آورد. ترس، رویاها را بیش از آنکه شکست مسبب آن باشد از بین خواهد برد. ترس می تواند باعث از دست دادن فرصت ها برای افراد توانمند باشد.

با توقف و نرسیدن به هدف، مسیر پیشروی تان نامشخص و مبهم باقی می ماند. به جای اینکه اجازه دهید ترس شما را عقب نگه دارد، آن را عاملی برای تفکر و یافتن راه حل تصور کنید. ترس یک مانع نیست. می توان از آن برای روشن شدن مسیر استفاده کرد.

افراد موفق بیشتر می خواهند به اهداف خود برسند تا اینکه به خاطر ترس ناکام بمانند.  

در ادامه چهار مرحله برای کمک به شما در پذیرش ترس از شکست و به دست آوردن آنچه می خواهید بیان می شود:

۱ . آنچه را که می خواهید، شفاف و مشخص کنید:

وقتی که ترس بر شما چیره می‌شود، همان لحظه‌ای است که شما را از ادامه مسیر باز می‌دارد. گاهی اوقات، ترس چنان می تواند بر توانایی شما مسلط شود که هدف خود را به روشنی نمی بینید و در احساسات و افکار خود گم می شوید.

به آنچه می خواهید انجام دهید بیندیشید. آیا هدف شما گرفتن ارتقاء و پیشرفت است؟ یا این که می‌خواهید در یک کنفرانس صحبت کنید، شاید هم می‌خواهید جزء هیئت مدیره شرکت‌تان شوید یا در نویسندگی برای یک برنامه رسانه ای همکاری کنید؟

حین نگرانی از ترس بر هدف خود در افق دور دست تمرکز کنید، این کار شما را نسبت به هدف‌تان مصمم می‌کند. همچنین به نهایی شدن و‌عملی شدن هدف خود تمرکز کنید. وقتی بتوانید هدف خود را ببینید، در موقعیت بهتری برای مقابله با ترس از شکست قرار می گیرید. اجازه ندهید که ترس دید شما را تیره و تار کند.

۲. موانع و بازدارنده‌ها را شناسایی کنید:

هنگامی که شرایط خود را بهتر کردید و آنچه را که می‌خواهید برای خود مشخص کردید، حال چه چیزی شما را می‌ترساند؟ آیا از انتقادات دیگران هراس دارید؟ آیا از این نگران هستید که خودتان نباشید؟ از رقابت می ترسید؟ چه چیزی باعث نگرانی و هراس شما می‌شود؟

درک کنید که چه چیزی شما را متوقف کرده است تا بتوانید بر آن غلبه کنید. اگر مانع را نمی بینید، نمی توانید از روی آن پرش کنید. مانع را پیدا کنید تا بتوانید از آن رها شوید.

چهار گام موفقیت آمیز برای غلبه بر ترس از شکست

۳.نگرانی خود را بپذیرید:

«اوپرا وینفری» می‌گوید: «چیزی که از آن می ترسید، عملا قدرتی ندارد؛ این ترس شما است که قدرت دارد.» اجازه ندهید که ترس شما را ضعیف کند. از ترسیدن احساس شرم نکنید. در ترس خود قدرت پیدا کنید. این کلیدی برای باز کردن قابلیت‌ها و پتانسیل‌های شماست. ترس شما، قدرت شماست.

فرض کنید، در نوشتن یا ایده‌‌پردازی می‌خواهید الهام‌بخش تیم‌تان باشید، اما می ترسید که همه با شما موافق نباشند. نظر شما همان چیزی است که شما را می‌سازد، ایده شما، قدرت شماست. نظر خود را ابراز کنید تا قدرت خود را داشته باشید. تنوع اندیشه در نهایت چیزی است که گفتگوها و پروژه‌ها را به جلو سوق می‌دهد.

انرژی که برای ترسیدن صرف می کنید را صرف غلبه بر ترس کنید. اگر اجازه ندهید ترس نمی تواند مانند یک عامل بازدارنده عمل کند. 

  «چیزی که از آن می ترسید، عملا قدرتی ندارد؛ این ترس شما است که صاحب قدرت است.»  

‌۴. احساس راحت بودن را با ناراحتی شروع کنید:

برای شروع دوباره سفرتان به سوی هدف‌، یک قدم کوچک بردارید، سپس قدم کوچک دیگر را، تا خود را از منطقه راحت و امن بیرون بیاورید. ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی کنید.

به عنوان مثال، هدف شما صحبت در یک کنفرانس مهم است، اما نگران هستید که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرید، با صحبت کردن در رویدادهای کوچک‌تر شروع کنید، دستاوردهای خود را یادداشت کنید. دیدن کارهایی که انجام داده‌اید به شما کمک می کند تا توانایی‌‌های خود را باور کنید.

خود را در آنجا قرار دهید و کلمه «نه» را بشنوید. هرچه بیشتر «نه» بشنوید، ترس از آنچه که می خواهید انجام دهید کم‌تر می شود. کارآفرین میلیاردر «مارک کوبانسز» در این باره می گوید: «هر «نه» شما را به یک «بله» نزدیک تر می کند.»

اگر کمی احساس ترس و نگرانی نداشته باشید، به فکر تلاش برای رسیدن به هدف خود نخواهید بود، اگر احساس راحتی داشته باشید، ثابت خواهید ماند و این نگران کننده است، چون این نشان از برنداشتن گام‌هایی برای نزدیک شدن به هدف دارد.

برای رسیدن به اهداف خود، مقوله ترس را مانند کلیدی برای باز کردن قفل های مسیرتان و حرکت به سوی جلو تلقی کنید. هدف خود را بشناسید، توجه کنید که چه چیزی شما را از دستیابی به آن هدف باز می دارد، ترس را احساس کنید و به نگرانی از آن عادت کنید، اما بیشتر از آنکه از آن بترسید، آن را بپذیرید.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت forbes.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com