0  |  2

مدیریت انرژی برای بهبود عملکرد در محیط کار (قسمت دوم)

مدیریت انرژی برای بهبود عملکرد در محیط کار (قسمت دوم)

در مطلب قبل پیرامون بالا بردن عملکرد در محیط کار به این نتیجه رسیدیم که انسان چهار منبع برای دریافت انرژی دارد و برای رسیدن به بهترین حالت کارایی باید این چهار منبع انرژی را بشناسیم و آنها را به درستی مدیریت کنیم که به آن «مدیریت انرژی» می گوییم.

اما چگونه می‌توانیم این منابع انرژی را تقویت کنیم:

۱.تقویت انرژی فیزیکی:

اولین منبع انرژی، انرژی فیزیکی است و مهم‌ترین عامل حفظ و بهبود انرژی فیزیکی توجه به سلامتی و تندرستی است. بیایید اراده کنیم و عادت‌های صحیحی در خود ایجاد کنیم تا از این نعمت سلامتی که خداوند مهربان در اختیار ما قرار داده حداکثر بهره را ببریم.

برخی نکات مورد توجه در حفظ سلامتی که منجر به حفظ و بهبود انرژی فیزیکی می شوند‌:

برای رفع خستگی زیاده از حد از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده نکنید:

چرا که باعث کاهش آب بدن می شود. بعد از اینکه قهوه یا نسکافه می نوشید حتما آب بخورید تا مطمئن باشید آب مورد نیاز بدن‌تان تامین می شود‌.

نفس عمیق بکشید و بدن‌تان را به استنشاق اکسیژن مهمان کنید‌:

بسیاری از ما در گرفتاری های روزمره غرق شدیم و به خیلی از مسائل توجه نمی‌کنیم چه برسد به نوع تنفس‌مان. اما خوب است بدانید وقتی دچار استرس و اضطراب می شوید تنفس شما کوتاه می شود و این تنفس‌های کوتاه انرژی شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد‌.

در طول روز حتما چند لحظه نفس عمیق بکشید با این کار میزان اکسیژن بیشتری به بدن خود می رسانید. شارژ انرژی فیزیکی تنها به تغذیه شما بستگی ندارد بلکه فعالیت بدنی هم بسیار مهم است.

در سازمان بورس آمریکا افراد حتی نمی‌توانند لحظه‌ای از پشت رایانه خود بلند شوند چون باید به طور مرتب اعداد و ارقام را بررسی کنند‌. آزمایشی بر این افراد انجام شد و مشخص شد که حتی ورزش و فعالیت بدنی 90 ثانیه ای تاثیر قابل توجهی بر عملکرد آنان می گذارد و اشتباهات آنها را کاهش می دهد.

در این آزمایش افراد را به دو دسته تقسیم کردند‌. دسته اول پس از یک ساعت کار 90 ثانیه ورزش می کردند یعنی از روی صندلی خود بلند می شدند، نفس عمیق می کشیدند و نرمش های چند ثانیه ای انجام می دادند. دسته دوم این کار را انجام نمی دادند و به صورت پیوسته کار می کردند. تعداد اشتباهات در گروه دوم بسیار بیشتر بود.

مدیریت انرژی برای بالا بردن عملکرد در محیط کار

هر چقدر هم که پر مشغله باشید حتما فرصت دارید که برای چند دقیقه ورزش کنید این ورزش حتی می تواند انجام حرکات کششی بدون ترک کردن صندلی باشد. البته بهتر است از جای خود بلند شوید و چند دقیقه پیاده‌روی کنید.

۲.تقویت انرژی احساسی:

شاید مهم‌ترین عامل کاهش عملکرد و پیش نرفتن کارها کم بودن انرژی احساسی باشد.

احساسات مثبت و منفی بر بدن بسیار تاثیرگذارند و حتی می توانند ما را در برابر برخی بیماری ها ضعیف‌تر یا قوی‌تر کنند چنان که حتما شنیده یا خوانده‌اید در دوران همه‌گیری کرونا هم گفته می‌شود سعی کنید از استرس و اضطراب دوری کنید. چرا که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

برای رهایی از احساسات منفی باید بفهمید که این احساسات از کجا می آیند تا بتوانید از شرشان خلاص شوید یا از همان ابتدا مانع بوجود آوردن‌شان شوید.

همه افراد دوست دارند با افرادی روبه رو باشند که انرژی مثبت دارند بنابراین اگر سعی کنید انرژی و افکار منفی را از خود دور کنید هم خودتان از مواهب آن بهره‌مند می شوید هم در روابط کاری خود موفق‌تر خواهید بود. چرا که دیگران به وقت گذراندن با شما علاقه بیشتری نشان خواهند داد.

به خاطر بسپارید این اتفاق‌ها و دیگران نیستند که در شما احساس منفی ایجاد می‌کنند بلکه نحوه تفسیر شما از اتفاقات و حوادث است که حس بدی در شما ایجاد می‌کند. انسان به گونه‌ای مختار آفریده شده و شما می‌توانید کنترل ذهن و احساس خود را در دست بگیرید.

سازمان گالوپ که یک مجموعه تحقیقاتی بزرگ و معروف است سال‌ها بر این موضوع تحقیق کرد که «مهم ترین عامل خلاقیت و ابتکار در کارمندان چیست؟»

شاید فکر کنید زیبایی محیط کار، میزان حقوق، تفریحات در محل کار و مواردی شبیه این بیشترین اولویت را داشته باشند ولی نتیجه این تحقیق بسیار غیرمنتظره بود. مهم‌ترین عامل برای افزایش عملکرد و خلاقیت، ارتباط دوستانه و سالم با رئیس و افراد ارشد است. کارمندانی که با مدیران خود دوست هستند و هر روز با یکدیگر صحبت می کنند و از طرف مدیر تشویق می شوند بالاترین میزان خلاقیت و ابتکار را نشان می دهند. در واقع ارتباط خوب و دوستانه باعث ایجاد احساسات مثبت در کارکنان می شود. اگر شما مدیر کسب و کار خود هستید برای بالابردن انرژی کارکنان خود به این نکته توجه کنید.

در مطلب بعدی با ادامه بحث مدیریت انرژی، تقویت انرژی فکری و روحی با ما همراه باشید.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com