0  |  3

چگونه در مواقع بحرانی اختلال در زنجیره تامین را مدیریت کنیم؟

چگونه در مواقع بحرانی اختلال در زنجیره تامین را مدیریت کنیم؟

پدیده جهانی شدن، دنیا را بسیار کوچکتر از قبل کرده است، تحولی که می‌تواند به سود کسب‌و‌کارها در اندازه های مختلف باشد. با تنوع زنجیره تأمین جهانی، شرکت شما می تواند با کاهش هزینه ها، افزایش ظرفیت و بهبود کارایی، محرکی برای رشد باشد.

اما جهانی سازی با خطراتی نیز همراه است. اگر شرکت شما به شبکه ای از تأمین کنندگان در سراسر دنیا وابسته باشد، زنجیره تأمین شما همیشه در معرض آسیب از طرف عواملی خارج از کنترل شما مانند بلایای طبیعی، تعرفه ها، کمبودها یا ... است.

بر اساس یک نظرسنجی که توسط موسسه مدیریت تأمین انجام شده است، تقریباً ۷۵ درصد کسب و کارها اختلال در زنجیره تامین را به دلیل کووید ۱۹ تجربه کردند.

بحران فعلی یک هشدار برای همه رهبران کسب و کار است که با مجهز کردن خود به برنامه های قوی و انعطاف پذیر آمادگی احتمالی برای مواجهه با شرایط بحرانی را داشته باشند.

در این مطلب می خواهیم به آنچه که هر رهبر کسب و کار باید در مورد مدیریت زنجیره تامین در محیط پویای کسب و کارش بداند، اشاره کنیم. در ادامه پنج مرحله‌ای که رهبران برای هدایت کسب‌و‌کار و تقویت زنجیره تامین در مواجهه با چالش‌های آینده باید پشت سر بگذارند، اشاره شده است:

۱. برای مواجهه با بحران برنامه‌ریزی کنید:

متأسفانه تهدیدها برای زنجیره های تأمین اجتناب ناپذیر هستند. انتظار اتفاقات غیر منتظره را داشته باشید که می تواند از نوع یک ویروس ناشناخته، نزول بلایای طبیعی یا هر بحران دیگری باشد. برای پشت سر گذاشتن موانع پیش بینی نشده، یک طرح حمایتی قوی با سناریوهای مختلف تهیه کنید. هنگامی که یک بحران چندین منطقه از جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، پیش بینی زمان و مکان پایان آن دشوار است. برای حالت‌های متفاوتی از بحران و دگرگونی آماده و سعی کنید همواره یک قدم از آن جلوتر باشید.

زنجیره تأمین خود را به اندازه ای سریع و تاب آور کنید که در برابر هر مرحله جدیدی از بحران بتواند مقاومت کند.

بیشتر بخوانید: «چابکی استراتژیک»، راه حل عبور از بحران کرونا

۲. اتفاقات غیر مترقبه در سطوح مختلف را پیش بینی کنید:

موقعیت های مختلف، رویکردها و پاسخ های متفاوتی را می طلبد. اگر زنجیره تأمین شما دارای ردپای جهانی است، به برنامه حمایت خود با در نظر گرفتن و پیش بینی مجموعه‌ای از پیشامدهای غیرمترقبه فکر کنید. بسته به شرایط موجود، یک تیم مدیریت بحران ایجاد کنید که وظیفه ارزیابی اولویت ها، سنجش معاملات و مشخص کردن موارد غیر قابل کنترل را داشته باشد.

هنگام برنامه ریزی موارد احتمالی، در مورد تأمین کنندگان محدود یا واحد کاملاً هوشیار باشید. بررسی کنید با توجه به تعداد محدود این تامین کنندگان در شرایط اضطراری، آیا می توانید کالای مازادی از آن تامین کننده تهیه و در انبار نگهداری کنید؟ در صورت عدم دسترسی به تامین کننده مورد نظر آیا می توانید کالای مشابهی از تامین کننده دیگر تهیه کنید؟ هدف تان همیشه داشتن یک منبع پشتیبان باشد.

مسوول خرید و انبارداری یک کارخانه صنعتی در این باره می گوید: «ما سطوح مختلفی از تامین کنندگان و منابع را در اختیار داریم که بسته به شرایط می توانیم آنها را فعال کنیم. به عنوان مثال، اگر موقعیت تامین کنندگان ما در یک مکان به خطر بیفتد، روش احتمالی اول می تواند تهیه همان محصول از همان تامین کننده در مکان دیگری باشد. اگر شرایط تشدید شود و مکانهای مختلف تامین کنندگان در دسترس نباشد، روش دوم احتمالا این است که می توانیم کالای مشابهی را از تامین کننده دیگری تهیه کنیم.»

بیشتر بخوانید: مفهوم تاب آوری در زنجیره تامین

۳. برنامه ریزی ها برای اتفاقات غیرمترقبه را به روز و آزمایش کنید:

یک برنامه مناسب نباید فقط مثل یک تمرین بر روی کاغذ باشد. از برنامه های خود  اسنادی واقعی بسازید که در طی یک سال چندین بار مورد آزمایش، ارزیابی قرار گرفته و به روزرسانی شده باشند. حداقل یک بار در سال یک برنامه آزمایشی از برنامه های احتمالی خود را در شرایط واقعی اجرا کنید تا اطمینان حاصل شود که آنها هنوز موفقیت آمیز هستند. به هرگونه آسیب پذیری یا چالش احتمالی توجه داشته باشید و متعهد شوید که آنها را تا آزمون بعدی برطرف کنید.

به عنوان مثال تصور کنید تامین کننده اصلی یک کالای خاص برای هفته ها یا حتی ماه ها از دسترس خارج شود. آیا منبع ثانویه ای در دستور کار دارید؟ با چه سرعتی می توانید آن تأمین کننده را با کمترین زمان تأخیر داشته باشید؟ این طرح احتمالی را به عنوان بخشی از بازنگری کسب و کار خود در هر سه ماه یا اواسط سال آزمایش کنید، از تأمین کننده ثانویه خود بخواهید که تولید محدودی را به بازار خاص ارسال کند. هدف شناسایی هرگونه ضعف ارتباطی قبل از تبدیل آن به مشکل واقعی است.

چگونه برای بحران و اختلال در زنجیره تامین آماده شویم؟

۴. همکاری و برقراری ارتباطات را برای شرایط واقعی تسهیل کنید:

به راحتی از فناوری برای ردیابی اختلالات احتمالی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده کنید. به دنبال اقداماتی باشید که بتوانید بلافاصله چشم انداز زنجیره تأمین تان را بهبود بخشید و ارتباط بهتری با اعضای تیم و شرکای خود داشته باشید. تحقیق در مورد فناوری های پیشرفته تر، از قبیل هوش مصنوعی را به منظور سرمایه گذاری طولانی مدت در قابلیت های همکاری شرکت خود، آغاز کنید.

همکاری بین همه سهام داران شما بسیار مهم است. بهتر است کل زنجیره تأمین از ابتدا تا انتها برای شناسایی روندها، پیش بینی مشکلات احتمالی و یافتن راه حل ها به ابزارهای فناورانه مجهز باشد. ابزارهایی مانند Slack ، Google Hangouts ، WeChat، WhatsApp و سایر پلت فرم های اینترنت را جستجو کنید که بتوانید تیم و تامین کنندگان خود را در دوران بحران در سراسر کشورها و قاره ها مرتبط نگه دارید.

۵. جلوتر از تقاضا باشید:

تقاضا در شرایط بحرانی قابل پیش بینی نیست و باید بتوانید آن را در زمان واقعی ردیابی و تحلیل کنید. چرخه تقاضا، اختلال در تأمین را به تأخیر می اندازد، بنابراین مراقب روندهای فعلی باشید و عملکرد مصرف کننده را دنبال کنید تا بتوانید بر اساس تغییرات بلافاصله میزان تولید را برآورد و هدایت کنید.

وقتی عاملی مانند ویروس کرونا وارد فضای کسب و کار و باعث تغییر در روش مصرف مشتری می شود، ما باید در اسرع وقت متوجه آن بشویم. "آنچه اکنون در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم، افزایش تقاضا برای اجناس مصرفی است.  مردم در حال خرید هر قلم جنس به تعداد دو یا بیشتر هستند. مثل خمیر دندان، صابون، مایع دست و... .

اغلب خرده فروشان در چند هفته گذشته، اعلام کردند که می خواهند سطح موجودی خود را برای یک هفته افزایش دهند. این روی زنجیره تأمین تأثیر می گذارد. در واقع ما در حال تلاش برای پوشش سایر موارد هستیم که ناگهان به تعداد بسیار زیادی تقاضا برای کالا ایجاد می شود که البته انتظار آن را نداشتیم.  

بحران بهداشت و سلامت فعلی وجود دارد و هنوز تأثیر کامل آن مشخص نیست. اما می توانید گامهایی برای تقویت زنجیره تأمین خود و تدوین برنامه های احتمالی برای محافظت از شرکت خود در برابر سایر اختلالات جدی و آماده شدن برای بحران بعدی بردارید.

مترجم: شیدا انصاری

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

مطالب پیشنهادی با موضوع «مدیریت کسب و کار در بحران کرونا»

چگونه در بحران کرونا کسب و کارم را حفظ کنم؟

چگونه در بحران Covid-19 منابع مالی خود را مدیریت کنیم؟

رهبری و هدایت سازمان هنگام وقوع بحران جهانی

۷ عبارت قدرتمند که رهبران باید در زمان بحران بگویند

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com