0  |  2

نکات تکمیلی برای نوشتن یک طرح کسب و کار خوب

نکات تکمیلی برای نوشتن یک طرح کسب و کار خوب

نوشتن طرح کسب و کار معمولا با سه هدف انجام می شود:

طرح کسب و کار یک برنامه عملیاتی را برای شما به صورت شفاف ترسیم می کند.

می توانددر زمان تلاش برای تأمین مالی کسب و کار از سرمایه گذاران مفید باشد.

به دیگران (شرکای بالقوه ، مدیران و ... ) نشان می دهد که چشم انداز شما برای شرکت چیست و چگونه قصد دارید به آنجا برسید.

در ادامه نکات تکمیلی برای نوشتن یک طرح کسب و کار خوب را با هم می خوانیم:

1.بررسی ایده از طریق نوشتن طرح کسب و کار قبل از اجرا ضروری است: 

بسیاری از افراد تا زمانی که مجبور نشوند طرح کسب و کارشان را نمی نویسند. به عنوان مثال اگر مجبور باشند به بانک و یا سرمایه گذار مراجعه کنند به ناچار طرح کسب و کار تهیه می کنند. آنها می گویند کارهای زیادی دارند و وقتی برای نوشتن طرح کسب و کار ندارند اتفاقا هرچقدر شما کارهای بیشتری داشته باشید ضرورت برنامه ریزی بیشتر است و نوشتن طرح کسب و کار به برنامه ریزی شما بسیار کمک می کند. اگر برای نوشتن یک طرح کسب و کار کامل وقت کافی ندارید از بوم مدل کسب و کار کمک بگیرید.

2.هر طرح کسب و کاری اجرا نمی شود:  

در واقع ما طرح کسب و کار را می نویسیم برای اینکه یک نگاه جامع به ایده خود داشته باشیم و از منظر نیروی انسانی مورد نیاز، سرمایه مورد نیاز، زمان لازم برای اجرای ایده و موارد دیگر ایده را بررسی کنیم. در برخی موارد نوشتن طرح کسب و کار به ما نشان می دهد این ایده اجرایی و مناسب نیست در اینجا طرح کسب و کار ماموریت خود را انجام داده راه را به ما نشان می دهد که باید از این ایده دست بکشیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

3.پیش بینی هایی محافظه کارانه داشته باشید:

پیش بینی های محافظه کارانه داشته باشید تا بتوانید از آنها دفاع کنید. در صورت تردید، کمتر خوش بین باشید. در حقیقت، ممکن است منطقی باشد که چندین پیش بینی عملیاتی انجام شود،  پیش بینی ای که محافظه کارانه عمل کند، خوش بینانه تر باشد و عملکرد واقعی شما را منعکس کند. پیش بینی های بیش از حد خوش بینانه، زنگ های هشدار را به صدا در می آورد و باعث رد شدن طرح شما می شود.

4.نگویید هیچ رقیبی نداریم :

بعضی صاحبان مشاغل جدید می گویند «ما هیچ رقیبی نداریم» به این امید که منحصر به فرد به نظر برسند، اما ضروری است که رقبای خود را منطقی و درست بررسی کنید.

نکات تکمیلی برای نوشتن یک طرح کسب و کار خوب

هنگام تهیه این بخش از طرح کسب و کار خود درباره رقبا این موارد را بررسی کنید:

 آنها چه کاری را درست انجام می دهند؟ چگونه آنها موفق می شوند؟ چرا مشتریان آنها را انتخاب می کنند؟ دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند استراتژی خود را برای تمایز کسب و کار خود نسبت به رقبا پیدا کنید.

5. یک استراتژی مشخص داشته باشید:

طرح کسب و کار شما باید استراتژی شما را در کار بیان کند. به عنوان مثال شما نمی توانید فقط بگویید که می خواهید در کار خود بهترین باشید بلکه باید یک طرح کلی از چگونگی برنامه ریزی برای تبدیل شدن به بهترین و یا رسیدن به اهداف شرکت خود ارائه دهید.

6. نقاط ضعف تان را مدیریت کنید:

 نقاط ضعف خود را پنهان نکنید اما آنها را بیش از حد برجسته هم نکنید. هر فرد و هر کسب و کاری نقاط ضعف خود را دارد با پنهان کردن آنها و یا برجسته سازی بیش از حد آنها، سرمایه گذار را نترسانید. اما راه موجود برای رفع این نقاط ضعف شامل یک استراتژی دقیق در مورد چگونگی برنامه ریزی برای رفع این مشکلات را نشان دهید.

7.طرح کسب و کارتان را طولانی ننوسید:

خودتان را جای سرمایه گذار بگذارید و از دید او نگاه کنید، آیا اگر یک سرمایه گذار بودید، تمایل داشتید یک طرح تجاری 200 صفحه ای را بخوانید؟ هدف طرح کسب و کار شما نشان دادن عمق دانش شما نیست بلکه تمرکز بر عناصر اصلی کسب و کار شماست. نوشتن روشن و مختصر همیشه مورد استقبال قرار می گیرد و اگر اطلاعات اضافی دارید که می خواهید در سند وارد کنید، پیوست ایجاد کنید.

8.ارائه آمارهای ضد و نقیض:

ذکر آمارهای متناقض یک سرمایه گذار را دچار تردید می کند که آیا شما کسب و کار خود و بازار آن را به اندازه کافی می شناسید؟

اگر بخش هایی از طرح کسب و کار در زمان های مختلف یا توسط افراد مختلف نوشته شده و سپس با هم در یک سند جای گرفته اند برای مرور هر بخش از طرح کسب و کار خود وقت کافی بگذارید.

سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی )

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com