0  |  1

نقش کسب‌وکارهای کوچک بر توسعه جوامع محلی (قسمت دوم)

نقش کسب‌وکارهای کوچک بر توسعه جوامع محلی (قسمت دوم)

زادگاه خود یا جامعه ی محلی خود را در ذهن تصور کنید! در ذهن خود به خیابان اصلی یا مراکز خرید بروید. اکنون آن را بدون هیچ شغل کوچکی تصور کنید. بلافاصله این منطقه تمام جذابیت های خود را از دست می دهد.

همان طور که در قسمت اول این مطلب خواندید، کسب و کارهای کوچک می توانند از جنبه های گوناگونی به بهبود جوامع محلی خود کمک کنند. سایر این موارد را در ادامه می خوانید:   

کسب‌و‌کارهای کوچک به ارتقای سطح کیفی محیط زیست کمک می کنند:

بسیاری از مشاغل محلی، در واقع بخشی از روند احیای مجدد مرکز شهر هستند. ساختمان های قدیمی مراکز شهر برای استفاده توسط کسب و کارهای نوپا تغییر کاربری داده می شوند و معمولا زیر ساخت های این چنینی را به عنوان انباری برای فروشندگان عمده، هدر نمی دهند. هم چنین این مکان ها با ایجاد رشد های هوشمندانه، باعث کاهش آسیب های زیست محیطی ناشی از پروژه های ساختمانی جدید به خصوص برای ساخت انبارها و پارکینگ های مختص فروشگاه های بزرگ می شود. به علاوه، یک ساختمان کوچک برای دو یا کسب و کار کوچک، می تواند به محافظت از مناطق حساس زیست محیطی در جامعه و کاهش بیماری های شهری متداول در مناطق مرکزی که توسط مراکز خرید عظیم و شلوغ تسخیر شده اند، کمک کند.

تجمع کسب و کارهای کوچک در نزدیکی مناطق مسکونی، می تواند باعث کاهش استفاده از اتومبیل و تشویق به دوچرخه سواری و پیاده روی برای خریداران شود. بر همین اساس، مناطقی از شهر که برای پیاده روی و خرید در فضای باز طراحی شده اند، عمدتا به کاهش انتشار آلودگی ناشی از وسایل نقلیه و بهبود کیفیت هوا کمک می کنند. در این مناطق ازدحام ترافیکی بسیار کمتر شده و خیابان ها ایمن تر می شود که باعث تجربه رانندگی بهتری برای رانندگان جامعه خواهد بود.

صاحبان کسب و کارهای کوچک، که به دنبال فروشگاه های ویترین دار هستند، می توانند از ساختمان های قدیمی و تاریخی که حس جذابیت و منحصر به فرد بودن را به مغازه آن ها می بخشد بهره ببرند. محافظت از سلامت محیط زیست جامعه محلی، روشی غیر مستقیم است که مشاغل کوچک می توانند شهرهای خود را بهبود بخشند.

کسب‌و‌کارهای کوچک به رشد درآمدهای مالیاتی شهرشان کمک می کنند:

مشاغل محلی مالیات های محلی را پرداخت می کنند و باعث فراهم شدن درآمد شهری برای بهبود جاده ها و فضای سبز و بهینه سازی مدارس می شوند. وقتی خریداران پول خود را صرف خرید کردن از کسب و کارهای محلی می کنند، مالیاتی که برای خرید خود متقبل می شوند نیز به نفع خودشان و زندگی بهتر مردم است! مثلا خرید آنلاین ممکن است این درآمد از طریق مالیات را برای محله ایجاد نکند.

صاحبان کسب و کارهای کوچک نیز بیشتر اوقات درآمد خود را در همان محل کار و زندگی خود خرج می کنند. بنابراین مالیاتی که آن ها برای خرید مواد اولیه محصولات خود پرداخت می کنند، به تقویت سلامت اقتصادی شهر کمک می کند. بر همین اساس، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک، می توانید با حمایت از همکاران خود، وظیفه خود را انجام دهید. تجمع کسب و کارهای کوچک در بخش مرکزی خرید شهر، به نسبت ایجاد فروشگاه های بزرگ عمده فروشی در برخی از نقاط شهر، بازدهی بسیار بیشتری خواهد داشت، بیش از صدها برابر!

با این حال حفظ زیر ساخت هایی که فروشگاه های بزرگ به آن ها احتیاج دارند، مانند انبارها و پارکینگ های وسیع، و افزودن مراکز خرید و عمده فروشی ها، در واقع می تواند منابع مالیاتی یک شهر را تامین کند.

کسب و کارهای کوچک محلیکسب‌و‌کارهای کوچک به ایجاد مشاغل محلی کمک می کنند:

بر اساس تحقیقات انجام شده، از سال 2014 تا کنون، در هر دوره ی سه ماهه، از هر سه شغل مستیقم، دو کسب و کار کوچک ایجاد شده است. این رقم بسیار فراتر از چیزی است که اکثر مردم می توانند تصور کنند، با این حال هر کسب و کار کوچکی که راه اندازی می شود به این معنی است که مردم آن منطقه می توانند در جامعه ی خود باقی بمانند!! در یک نگاه کلی، بیشتر مردم شهرهای کوچک یا متوسط خود را ترک می کنند، به این امید که در شهری بزرگ، به فرصت های شغلی بهتری دست پیدا کنند. از سوی دیگر، شهرهایی با داشتن رونق کسب‌و‌کار های کوچک، مردم را به ماندن ترغیب می‌کنند و باعث عملی شدن این مسئله از نظر اقتصادی می‌شوند.

به این معنا که کارگران محلی، در همان محل خرید می کنند و جریان نقدینگی در سراسر شهر حفظ می‌شود. با عملی شدن این طرح، مردم به جای رفت و آمد به یک شهر همسایه، قادر به کار در نزدیکی خانه خود هستند و این امر باعث بهبود کیفیت زندگی بسیاری از آنان خواهد شد. مثلا بسیاری از افراد از مغازه‌های اغذیه فروشی نزدیک محل کارشان، غذای بین روز خود را می خرند. بنابراین کار در یک شهر، به معنای رونق گرفتن تمام کسب و کارهای کوچک مرتبط با نیازهای مردم خواهد بود و در نهایت در فضای یک محله همبستگی و پیوند ایجاد می شود.

کسب‌و‌کارهای کوچک ترویج کارآفرینی را تشویق می کنند:

جامعه ای با مشاغل کوچک موفق به دیگران القا می‌کند که این جهش را انجام داده و ایده‌ها و اشتیاق خود را گسترش دهند. شروع یک کسب و کار کوچک به این معناست که صاحب آن کسب و کار، آینده خود را از طریق نوآوری و شکوفایی و پیشرفت به عهده بگیرد. بنابراین باعث می شود تا افراد همفکر دیگر نیز با دیدن موفقیت در کسب و کارهای کوچک، این الگو را دنبال کنند. البته باید اشاره کرد که در شهرهایی که مقررات کار و اعتبارات مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک مفید باشد، رسیدن به موفقیت برای کسانی که دارای قدرت تحمل و پشتکار هستند، آسان تر خواهد بود.

از سوی دیگر، توسعه مشاغل کوچک می تواند به عنوان بخشی از برنامه درسی دبیرستان های محلی یا هنرستان ها باشد، این مسئله ممکن است به دانش آموزانی که می خواهند آینده خود را بسازند کمک کند تا از ابزارهای لازم برای موفقیت برخوردار شوند.

معمولا موسسات مالی یک جامعه، وام هایی با شرایط مطلوب برای کسب و کارهای کوچک محلی دارند. مسلما گرفتن وام از یک موسسه محلی، خود به چرخه اقتصادی محله نیز کمک می کند. پرورش فعالیت های کارآفرینی می تواند به رهبران کسب و کارهای کوچک کمک کند تا جو مناسبی را برای ادامه این فعالیت ها در آینده، ایجاد کنند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.medium.com

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com