0  |  4

مدیریت و روان‌شناسی پول: چگونه تمرکزمان را روی اهداف مالی حفظ کنیم؟

مدیریت و روان‌شناسی پول: چگونه تمرکزمان را روی اهداف مالی حفظ کنیم؟

اگر واقعا می خواهید رویاهای‌تان به واقعیت تبدیل شوند باید اهداف مالی برای خودتان تعیین کنید.

چگونه می توانید بدون داشتن هدف مالی، خانه دلخواه‌تان را خریداری کنید؟

چگونه می‌خواهید دوران بازنشستگی راحتی داشته باشید یا حتی به تعطیلات بروید؟

البته که این‌ها تنها چالش‌های مالی نیستند و شما برای برطرف کردن سایر نیازهای مالی‌تان باید بتوانید روی اهداف مالی خود همواره متمرکز بمانید.

در ادامه این مطلب چند توصیه مهم درباره اینکه چگونه اهداف مالی‌ واقع بینانه‌ای تعیین و آنها را در ذهن‌تان نهادینه کنید،‌ بیان شده است:

توصیه هایی برای تمرکز بر اهداف مالی:

۱.اهدافی کوچک و قابل دستیابی تعیین کنید:

اینکه بخواهید امروز برای آینده‌ای نامعلوم و مبهم تصمیم‌گیری کنید کار دشواری است. به جای پس انداز کردن برای رسیدن به یک هدف عالی و ایده‌آل، مثلا خریدن اتومبیل جدید، با چیزی شروع کنید که می‌دانید می‌توانید به آن برسید یا انجامش دهید، مانند پس انداز بخشی از درآمدتان به صورت هفتگی.

برای این‌کار می توانید از یک تقویم هوشمند یا زنگ هشدار تلفن همراه‌تان برای یادآوری استفاده کنید. یا به عنوان یک گزینه بهتر در صورت امکان از سیستم‌های بانکی برای واریز خودکار بخشی از سپرده های هفتگی به یک حساب پس‌انداز مجزا کمک بگیرید تا همیشه پس از دریافت حق الزحمه ابتدا مبلغی را وارد حساب پس‌اندازتان کنید.

۲. دلیل یا چرایی اهداف‌تان را بدانید:

دانستن چرایی اهداف‌مان چیزی نیست که تنها برای تصمیمات مالی صدق کند. بلکه یک تاکتیک ثابت شده است که می توانید برای هر هدفی که تعیین می کنید از آن استفاده کنید. دانستن دلیل و چرایی انجام هر کاری باعث می شود که انگیزه باطنی آن کار را عمیقا درک کنید و به آن پایبند باشید.

اما این انگیزه باطنی دقیقا چیست؟ چیزی نیست جز یک موتور مولد درونی برای انجام کاری که واقعا به انجامش اعتقاد دارید. در واقع فارق از تاثیر فشارهای محیط اطراف‌تان، آن کار یا هدف برای شما به یک اولویت درونی تبدیل می‌شود.

۳. اهداف‌مالی را با توجه به بودجه‌تان تعریف کنید:

با وجود تصورات غلطی که درباره پول وجود دارد، «پول واقعا چرک کف دست نیست». در حقیقت، اگر برای‌تان مهم است که به اهدافی نظیر کنترل هزینه‌ها یا ساختن یک آینده مالی مطمئن برسید، باید این تصورات غلط را کنار بگذارید و ابتدا ذهن‌‌تان را از این مفاهیم پاک‌سازی کنید.

وقتی دقیقا می‌دانید چه مقدار پول وارد حساب‌تان می‌شود و هزینه‌های شما شامل چه مواردی است، درک می‌کنید که چه مقدار از بودجه خود را می‌توانید به هدف مالی‌تان اختصاص دهید. از آنجایی که تامین بودجه باید واقع بینانه و انعطاف‌پذیر باشد، می‌توانید در صورت لزوم مقدار آن را تغییر دهید.

چگونه تمرکزمان را روی اهداف مالی بیشتر کنیم؟

به عنوان مثال، شاید شما نگران رسیدن به هدف مالی مهمی باشید، هدفی ضروری که فقط نیمی از مردم توان دستیابی به آن را داشته باشند. برای رفع این وضعیت می توانید با افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌ها در ماه مبلغ بیشتری را برای بودجه ماهانه خود در نظر بگیرید. شاید نتوانید رسیدن به یک هدف مالی مهم را فورا تحقق ببخشید اما با این روش با گذشت چند ماه می‌توانید حداقل بودجه لازم برای انجام آن هدف را تامین کنید.

4. اهداف مالی را تقسیم‌بندی کنید:

آیا می خواهید اهداف مالی خود را ملموس‌تر کنید؟ برای هر کدام از این اهداف یک حساب اختصاصی و جداگانه تنظیم کنید و برچسب گذاری آن‌ها را فراموش نکنید.

به عنوان مثال، اگر برای خریدن خودروی جدیدی پس انداز می کنید، می توانید بعد از باز کردن حساب پس انداز آن را با عنوان حساب خرید خودرو نام گذاری کنید. این کار به شما کمک می کند تا مسافت بیشتری در رسیدن به هدف تان پشت سر بگذارید.

علاوه بر اطمینان از اینکه این پول را خرج نمی کنید، بررسی تصادفی این حساب و دیدن میزان پیشرفت تان برای شما هیجان نگیز و انگیزه بخش خواهد بود.

۵. برای بازبینی‌ حساب‌ها برنامه زمان بندی داشته باشید:

هر روز به صورت وسواس گونه میزان پس اندازتان را بررسی نکنید. چون در بیشتر موارد تفاوت زیادی از هفته گذشته تا امروز در آن مشاهده نمی‌کنید. بنابراین بررسی مداوم حساب‌های پس انداز می تواند ناامید کننده باشد. این امر به ویژه در مورد اهداف مالی مدت دار صادق است. اما، اگر آن را به نقاط عطف سه ماهه تقسیم کنید و هر سه ماه یکبار حساب پس اندازتان را چک کنید، به نظر می رسد مدیریت آن ساده تر باشد.

در این صورت فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا اهداف خود را به روز رسانی و عملکرد خود را ارزیابی کنید و اگر از مسیر اصلی خارج شدید یا عقب افتادید، مجددا گام‌های درستی برای بازگشت به مسیر درست بردارید.

  «همیشه پس از دریافت حق الزحمه ابتدا مبلغی را وارد حساب پس‌اندازتان کنید»  

۶. اجازه ندهید احساسات‌ حواس شما را از اهداف‌ مالی‌تان پرت کنند:

وقتی صحبت از استرس می شود، پول می تواند مثل یک منبع جبران کننده عالی به نظر برسد. احساسات منفی از جمله ترس، ناامنی، اضطراب شدید و ... مواردی هستند که بسیاری از ما در زندگی روزمره بارها و بارها آن را تجربه کردیم. تجربه نشان داده که منابع مالی اغلب مثل یک ناجی قدرتمند برای غلبه بر این احساسات منفی ظاهر شدند، به طوری که چشم پوشی از آنها کار ساده ای نبوده است.

بیشتر بخوانید: آیا رابطه شما با پول دچار چالش شده‌ است؟

 اما خبر خوب این است که شما قدرت فوق العاده ای دارید که بتوانید بدون کمک گرفتن از منابع مالی احساسات منفی‌تان را مهار کنید. به موارد زیر دقت کنید:

آیا غمگین و ناراحت هستید؟

لیز وستون، پژوهشگر دانشگاه هاروارد می نویسد: «غم و اندوه میزان پولی را که مایل به خرج کردن آن هستیم افزایش می دهد و ما را بی قرار می کند. این در حالیست که ورزش کردن، بیرون رفتن از خانه یا معاشرت با دوستی آرامش بخش، آسایش و شادی بیشتری برای ما فراهم می‌کند». اگر نمی توانید با روش‌های معمول میزان غم و اندوه خود را تعدیل کنید، احتمالا از افسردگی رنج می‌برید و باید به دنبال مراحل درمان باشید.

آیا عصبانی هستید؟

وقتی در گیر عصبانیت هستید، ممکن است ریسک‌های بزرگ‌ةر و خطرناک‌ةری را متحمل شوید یا خودتان را به دردسر بیاندازید و از پذیرش اشتباه‌های‌تان اجتناب کنید. قبل از هر گونه تصمیم هیجانی، صبور باشید و بیشتر حوصله کنید و به خود فضا و مجال کافی برای تفکر و تامل بدهید. حتی شاید لازم باشد به شخص سومی مانند مشاور مالی یا مشاوره حقوقی مراجعه کنید..

آیا می‌ترسید؟

ترس نه تنها ما را از خطر دور نمی‌کند بلکه می تواند ما را بیش از هر احساس منفی دیگری درگیر ریسک‌های عجیب و غریب  کند. همچنین می تواند ما را ترغیب به اجرای تصمیماتی کند که از مسیر اهداف‌مان خارج شویم. در چنین شرایطی مشورت با یک برنامه ریز مالی به ما اجازه می دهد خود را در مسیر اهداف‌مان حفظ کنیم.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از entrepreneur.com

بسته آموزشی: یک راهنمای خوب برای برنامه‌ریزی مالی
فایل صوتی آموزشی: ۱۳ قانون طلایی برای انتخاب «مشاور مالی شخصی»

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com