0  |  2

در سال 2022 چگونه طرح کسب و کارمان را تدوین کنیم؟

در سال 2022 چگونه طرح کسب و کارمان را تدوین کنیم؟

با نزدیک شدن به دو ماه آخر سال 2021، زمان آن فرا رسیده است به چگونگی رشد و توسعه کسب و کارتان، در سال آینده، بیشتر فکر کنید.

مسلما چیزی که همیشه برای یک کسب و کار ضرورت دارد، تدوین یک بیزنس پلن عالی است. حتی پس از اینکه آغاز به کار کردید و بخش هایی از این پلن نیز اجرا شد، هم چنان نیاز دارید که مدام طرح تان را تجزیه و تحلیل کنید، آن را در صورت لزوم اصلاح و تکمیل کنید تا زمانی که عملیات و طرح هایی که دارید کاملا ارتقا پیدا کند. البته که با وجود همه گیری ویروس کرونا و تغییرات مکرر آن، برنامه ریزی برای سال 2022، ممکن است که دشوارتر از گذشته به نظر برسد. با این حال، یک خبر خوب وجود دارد: اینکه پایبندی به چند نکته ی کلیدی، باعث می شود که برخی از حاشیه ها از بین برود. در ادامه این نکات را با هم بررسی می کنیم

1- فرضیات و جهت گیری های خود را شناسایی کنید

اکثر طرح های کسب و کار؛ بر اساس حداقل چند فرضیه ساخته شده اند. به عنوان مثال ممکن است فرض کنید که باید از مجموعه ای از مقررات خاص پیروی کنید، یا فرض شما همواره این باشد که شما، فرد مناسبی برای مدیریت سازمان تان هستید. یکی از چیزهایی که در دنیای تجارت با آن به خوبی آشنا می شوید، این است که حتی اگر چرخه ها تکرار شوند، هیچ چیزی به طور دقیق قابل برنامه ریزی نیست! آنچه شما در فرضیات خود ایجاد کرده اید، می تواند با چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد بسیار متفاوت باشد.

در قدم اول، به فرضیات سال گذشته خود نگاه کنید!

چه چیزی برای شما حفظ شد؟

چه چیزی از بین رفته است؟

مهم تر از آن، چرا در برخی مراحل تاب آوری بیشتری از خود نشان ندادید؟

اگر بتوانید به این سوال پاسخ دهید، می توانید از تکرار همان اشتباهات جلوگیری کنید. اگر قبلا هیچ طرح و پلنی برای خودتان نریخته اید، حداقل سعی کنید جهت گیری هایی را که می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند، شناسایی کنید! و در هر صورت، کمی به خودتان وقت استراحت بدهید، به یاد داشته باشید که زندگی همیشه مملو از «غیر منتظره ها» ست!

طرح کسب و کار در سال 2022

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

2- به نتایج خود نگاه کنید

گاهی اوقات، نتایجی که به دست آورده اید، با آنچه انتظار داشته اید بسیار متفاوت هستند! این لزوما به این دلیل نیست که شما کاری را درست یا غلط انجام داده اید، اما می تواند به این دلیل باشد که ناخودآگاه بخش های متحرک زیادی را درگیر کرده اید. همین جایی که ایستاده اید، به آنچه که به دست آورده اید نگاه کنید! اجازه دهید این نتایج به کسب و کار شما جهت بدهد! به عنوان مثال، اگر متوجه شده اید که مردم، دو برابر بیشتر از آنچه که شما فکر می کردید از یک محصول خریداری کرده اند، ولی شرایط و نگرش های بازار هم چنان ثابت باقی مانده است، پس منطقی است که برای سال آینده روی آن محصول، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید. در مورد این موضوع فکر کنید که کدام یک از نتایج، محصول ناهنجاری ها هستند و کدام یک در واقع نشان دهنده روندهای بلندمدت برای کسب و کارتان! دقیق باشید ولی کورکورانه کاری را شروع نکنید.

3- چند پیش بینی ایجاد کنید

پیش بینی های شما در واقع می گوید که شما به چه چیزی متعهد هستید! به عنوان مثال ممکن است بگویید که 500 هزار دلار برای تبلیغات یا 1 میلیون دلار برای پروژه A هزینه خواهید کرد. مشخص بودن این مسیر برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که می خواهند فرایند کار شما را بدانند، بسیار جذاب است.

در شرکت های نوپا، این نوع پیش فرض‌ها کمک می کند تا شرکای تجاری خوبی پیدا کنند. اگر هم صادق باشید و هم به اندازه کافی جسور باشید، پیش بینی های شما می تواند شرایط شما را شکل دهد و بر حمایتی که دریافت می کنید، تاثیر بگذارد.

این پیش بینی ها در عملکرد شما، مسائل پیش بینی شده را نیز تصدیق می کنند و هم چنین بینشی از شرایط نیز به شما می دهند تا برای آن آماده باشید. برای درک دقیق این نکته، زمانی را فرض کنید که یک کسب و کار کوچک مثلا در حوزه تکنولوژی مالی، راه اندازی می شود، بنیانگذاران مبلغی را به عنوان بودجه در نظر می گیرند و فکر نمی کنند که شاید به بودجه ی بیشتری نیاز داشته باشند. آن ها هرگز به این امر فکر نمی کنند که اگر بازار سهام واقعا سقوط کند چه اتفاقی می افتد؟ آن ها فقط حدس می زنند که همه چیز در نهایت درست می شود.

  « هرچه زودتر هدف و هویت خود را روشن کنید، اتفاقات بزرگ سریعتر اتفاق می افتند»  

 در این حالت اگر سرمایه گذاران خطر پذیر از بنیانگذاران بپرسند که تحت سناریوهای مختلف، چگونه از نظر مالی، تضمین می شوند، آن ها پاسخی ندارند. زمانی که مشکلی پیش آید راهکار از پیش تعیین شده ای برای زنده نگه داشتن کسب و کارشان ندارند و در نهایت همه چیز از بین خواهد رفت.

بنابراین اگر همیشه بدانید که تحت شرایط مختلف، چه کاری را انجام خواهید داد، احتمالا می توانید درهایی را همواره به روی کسب و کارتان باز نگه دارید!

بنابراین، همیشه و همیشه به بهترین و بدترین سناریوهای ممکن فکر کنید. با کارکنان تان در  بخش های مختلف کار کنید و سعی کنید پیش بینی هایی داشته باشید که ارائه دهنده تصویری واقعی از کسب و کار شما باشد.

طرح های کسب و کار باید همواره روان و انعطاف پذیر باشند، زیرا هم بازار و هم محیط کسب و کار چه در سطح ملی چه در سطح جهانی با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است.

بنابراین در قلب کسب و کارتان باشید و همیشه آماده پاسخگویی!

هربار که نیاز به تدوین طرحی برای کسب و کارتان داشتید، کافیست همین سه نکته را اعمال کنید.

هرچه زودتر شروع کنید! مشخص کنید چه کسی هستید و تعهدات تان را انجام دهید!

هرچه زودتر هدف و هویت خود را روشن کنید، اتفاقات بزرگ، سریعتر رخ می دهند.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت  www.entrepreneur.com

اینجا ثبت نام کنید و طرح کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com