0  |  2

کلید موفقیت در محیط‌های کاری ترکیبی (هیبریدی) چیست؟

کلید موفقیت در محیط‌های کاری ترکیبی (هیبریدی) چیست؟

در دوسال گذشته، با همه‌گیری جهانی کرونا، کار کردن از راه‌ دور چالش برانگیزترین مسئله برای شرکت‌ها و افراد بوده است، اما این مسئله بدون دسترسی به ابزارهایی که بتواند به طور یکسان، برای همه امکان کار کردن از راه دور، برقراری ارتباط و همکاری موثر را فراهم کند، پیچیده‌تر می‌شود.

تحقیقات جدید Adobe نشان می‌دهد، استفاده از فناوری‌های به‌روز و پیشرفته، برای بهره‌وری و تطبیق‌پذیری سازمان‌ها ضروری هستند.

مسئله «محل کار ترکیبی در آینده»، یکی از واضح‌ترین نکات در آخرین بررسی‌های محققین حوزه‌ی کسب و کار محسوب می شود که چالش ها و فرصت های دوره جدید کاری را بررسی کرده اند.

محققین در آخرین پژوهش‌های خود، تاثیر تغییرات ناشی از دورکاری و محیط‌های کار ترکیبی را که سازمان‌های زیادی به آن رو آوردند، بر چگونگی کار افراد و نقشی که فناوری در دنیای مدرن و این سبک کاری ایفا می‌کند، بررسی کردند.

آنها با یک نظرسنجی گسترده، دیدگاه‌ها و نظرات ۱۴۰۰ کارمند و مدیر شرکت‌های کوچک، بزرگ و متوسط را در مورد محیط کار ترکیبی، فناوری و آینده‌ی بهره‌وری، همچنین تاثیر تغییر آرایش کاری بر ارزشمندترین سرمایه‌ی انسان یعنی زمان، سنجیده و بررسی کردند.

یافته‌های این پژوهش برخی از بزرگترین چالش‌های پیش روی کارمندان امروزی را مشخص می‌کند و در کنار آن، توصیه‌هایی را برای پیش‌گیری از رکود تیم‌های کاری در سازمان‌هایی که در حال سرمایه‌گذاری روی محیط کار هیبریدی هستند، ارایه می‌دهند.

فناوری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد!

کار ترکیبی برای بسیاری از کارکنان فعال در حوزه‌ی اطلاعات و داده، یک موهبت بزرگ است زیرا به آنها این امکان را داده که از مزایای کار از راه دور مانند کاهش رفت و آمدهای طولانی و پس گرفتن زمان شخصی بیشتر، بهره‌مند شوند و در عین حال عملکردهای مهم درون سازمانی مانند فرهنگ سازمانی و جامعه‌پذیری را نیز حفظ کرده و ارتقا بخشند.

البته که این تغییر با چالش‌هایی همراه بوده است، به ویژه در حوزه‌ی فناوری‌های درون سازمانی. کارمندان و مدیران در محیط‌های کار ترکیبی که زمان خود را بین خانه و محل کار تقسیم کرده اند، بیان کرده اند که هر هفته حدود پنج تا هفت ساعت را صرف عیب‌یابی یا راه‌اندازی فناوری می کنند. از میان بزرگترین چالش‌های محیط‌های کار ترکیبی، تقریبا 70% کارمندان به بحث فناوری اشاره کرده‌اند، مسائلی از جمله راه‌اندازی، فایل های اشتراکی و عیب‌یابی، هم چنین مشکلاتی مانند قطعی اینترنت، تفاوت سرعت اینترنت بین شرکت و خانه، مدیریت اسناد و ویرایش اسناد مشترک بین همکاران و ...!

مدل کار ترکیبی یا هیبریدیدر حالی که فناوری، برخی از موانع موجود بر سر راه محیط های ترکیبی را برجسته‌تر کرده و می بایست بر آنها غلبه کرد، از سوی دیگر، خوشبختانه نقش مهمی در بهبود مسائل مهم حوزه بهره‌وری ایفا کرده است.

 از میان کارمندانی که مورد بررسی قرار گرفته اند، بسیاری اعتقاد دارند که کار ترکیبی بدون دسترسی به ابزارهای دیجیتال و مدرن، غیرممکن خواهد بود، به طوری که از هر چهار نفر، سه نفر اذعان داشته اند که دسترسی به ابزارهای دیجیتال نقش مثبتی بر انتقال آن ها به محیط کار ترکیبی داشته است.

در اینجا نظر یکی از افراد را عینا نقل می‌کنیم: «کار ترکیبی بدون فناوری ممکن نبود، من باید یاد می گرفتم که کارهایی را در خانه به تنهایی انجام دهم که قبلا در شرکت، کارکنان فناوری اطلاعات برای من انجام می دادند و من قادر به انجام آنها نبودم! در واقع اگر فناوری امکان انجام آن فعالیت ها را در اختیارم قرار نمی داد، من نمی توانستم کارها را به درستی انجام دهم ».

پر کردن شکاف تعامل مدیر و کارمند

با کم شدن همه‌گیری کرونا در سطح جهانی، شاهد هستید که شرکت‌های بیشتری در حال اجرای سیاست‌های جدید بازگشت به دفترکار هستند. در این زمان بین احساس مدیران و کارکنان، نسبت به آخرین پیشرفت‌های کاری، مسلما شکاف‌های آشکاری ایجاد خواهد شد. اگر کمی عمیق‌تر کنکاش کنید، می‌بینید که فناوری می تواند برخی از این شکاف‌های بین مدیران و تیم‌های کاری را توضیح دهد. زمانی که با کارمندان صحبت می‌شود آن ها بیان می‌کنند که مدیران عادت به استفاده از فناوری‌های قدیمی را دارند! یا اگر در حال تلاش برای استفاده از ابزارهای مدرن هستند، معمولا احساس می‌کنند مسلط به استفاده از آنها نیستند! فقط تعداد کمی بیان کرده‌اند که مدیران‌شان تا حدودی زمینه‌ی بهره‌گیری از فناوری اطلاعات جدید را دارند. بسیاری از کارمندان این موضوع را گوشزد می‌کنند که در محیط‌های شرکتی، به دلیل استفاده از فناوری‌های ناکارآمد قدیمی، در ازای زمان طولانی تر، بازدهی کمتری در محیط کار دارند.

تنها نقطه ای که کارمندان و مدیران همسو و هم نظر هستند این است که: چگونه ذهنیت های دیجیتالی و انعطاف پذیر می توانند به طور واقعی تیم ها را توانمند کنند؟!

در این جا هم مدیران و هم کارمندان، طرفدار ساعت کاری منعطف، روزهای بیماری برای همه‌ی کارمندان و البته ارتقای فناوری‌های موجود در دفتر برای ایجاد یک ترکیب مناسب برای همه سطوح شرکت هستند. البته شرکت ها باید بدانند که این گزینه های برای همه سطوح و تمام کسب و کارها، یکسان و یک اندازه نیستند! در این جا مدیران تشویق می شوند که به حرف های کارمندان گوش دهند تا بفهمند چه چیزی باعث توانمندی بیشتر تیم ها می شود و البته چه سبک های کاری برای کسب و کارشان منطقی‌تر است.

نقش فناوری در پرداختن به جابه‌جایی کارمندان

ایجاد شکاف های دیجیتالی، یکی از مهم ترین دلایل استعفای کارمندان محسوب می شود. در این زمینه 72% از کارمندان و 88% از مدیران مورد بررسی گفته اند که دسترسی به ابزارهای دیجیتال مدرن، یک عامل کلیدی در ارزیابی مشاغل جدید است.

نظر سنجی اخیر نشان داده که 61% از کارمندان در نتیجه ی استعفای تیم، احساس فرسودگی بیشتری می کنند و این احساس در میان کارمندانی که گفته اند به ابزارهای فناوری مدرن دسترسی ندارند، بیشتر هم بوده است.

این زنگ خطری برای مدیران است زیرا یک سوم کارمندان گفته اند که در صورت ادامه‌دار بودن این موضوع، در سال آینده شغل جدیدی را دنبال خواهند کرد. بنابراین برعهده‌ی کسب‌و‌کارهاست که فناوری‌‌های خود را ارتقا دهند تا بتوانند بازده محیط کار ترکیبی را بالا ببرند و در نتیجه تاثیر کار همه‌ی افراد را بدون توجه به مکان، دفتر شرکت یا خانه، یکسان‌سازی کنند.

البته! زمان ایجاد این تغییرات امروز یا آینده نیست. بلکه دیروز بوده است!

نویسنده: Bernard Marr

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

منبع: www.inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com