0  |  1

چرا هر شرکت به رئیس کارآفرین نیاز دارد؟

چرا هر شرکت به رئیس کارآفرین نیاز دارد؟

هر شرکت بزرگ باید با واقعیت نوآوری مستمر و ریسک منسوخ شدن در قرن بیست و یکم مواجه شود. امروزه بعید است شرکت­ هایی که دارای ساختارهای سازمانی هستند به رشد جدید دست پیدا کنند.

این امر، باعث نمی­ شود شرکت ­های موفقی که با یافتن مدل کسب و کار موفق و بهبود آن در طول زمان ایجاد شده ­اند بی­ اعتبار شوند. آنها در همان جایی که باید باشند هستند، زیرا یک مدل اثبات­ شده­ ی کسب و کار را به طور مستمر بهبود داده و مقیاس ­بندی کرده­ اند. با این حال شرکت ­ها برای رسیدن به رشد مستمر و قابل­ توجه در قرن 21 ام، باید به چیزی فراتر از بهبود مدل کسب و کار موجود یا راه­اندازی ساده­ ی محصولات جدید بیاندیشند. این اقدامات، دیگر باعث رشد کافی نخواهند شد.

رشد، از سازمان­ های دوجانبه ­تری حاصل خواهد شد که در بهبود مدل کسب و کار ثابت خود(بهره­ برداری) و در عین حال در اختراع موتورهای رشد فردا (اکتشاف) برتری دارند. رشد، از مدل­ های کسب و کار و ارزش­ های پیشنهادی کاملا جدید حاصل خواهد شد. به خاطر فرهنگ­ ها، مهارت­ ها، ابزارها و طرزفکرهای موردنیاز بسیار متفاوت، برتری همزمان در بهره ­برداری و اکتشاف، بسیار دشوار است. با این حال در قرن 21 ام تنها کسب و کارهایی رشد خواهند کرد که بتوانند با موفقیت، این دو فرهنگ را زیر یک سقف پرورش دهند. این کار، یک تغییر بنیادی و در عین حال مهم محسوب می­ شود.

برای موضع­ گیری موفق سازمان­ ها در جهت نوآوری، چه کاری باید انجام دهیم؟

در مرحله­ ی اول، شرکت­ ها باید فراتر از نوآوری محصول و تکنولوژی، تحقیق و توسعه­ ی سنتی حرکت کنند و روی مدل­ های کسب و کار و ارزش­ های پیشنهادی جدید تمرکز نمایند. این امر، به معنای ایجاد ساختار سازمانی کاملا جدید نیز هست که در آن، اکتشاف و بهره برداری به طور هم زمان صورت می گیرند و رشد جریان دارد. تلاش­ های اکتشافی، باید توسط رئیس کارآفرین هدایت شوند. قدرت این شخص برابر با قدرت مدیرعامل خواهد بود تا به طور انحصاری بر ابداع آینده ­ی شرکت تمرکز کند. این رئیس کارآفرین، تیمی از کارآفرینان، و مجموعه­ ای از آزمایش ­های نوآوری را مدیریت می­ کند و نگهبان فرهنگ نوآوری شرکت است.

درک رشد و نوآوری قرن 21 ام:

ما وقتی در مورد نوآوری صحبت می­ کنیم معمولا به تحقیق و توسعه، تکنولوژی جدید و محصولات جدید فکر می­ کنیم. با این حال برای سازمان­ ها به طور فزاینده­ای دشوار است که فقط از طریق نوآوری تکنولوژی و محصول(تحقیق و توسعه­ ی کلاسیک) رشد قابل­ ملاحظه ­ای داشته باشند. سازمان­ ها مشتاق هستند رشد جدیدی ایجاد کنند ولی در عین حال باید بین نوآوری کارآمد و تدریجی(که کسب و کار فعلی را حفظ می­ کند) و نوآوری متحول­ کننده(که افق­ های جدید و مدل­ های کسب و کار بالقوه مخرب را بررسی می­ کند) تمایز قائل شوند.

به عنوان مثال، یک ویژگی یا مدل محصول جدید ممکن است مقداری درآمد کوتاه ­مدت را به یک بخش راکد بیافزاید. مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فعالیت­ های کاهش هزینه، ممکن است شرکت را پابرجا نگه دارد یا موجب کارآمدی آن گردد، ولی صرفا تمرکز بر انواع نوآوری، برای بقای شرکت شما کافی نخواهد بود.

رشد متحول­ کننده، از مدل­ های کسب و کار و ارزش ­های پیشنهادی عالی حاصل می­ گردد. تکنولوژی جدید ممکن است هنوز هم در این امر نقشی داشته باشد، ولی تکنولوژی جدید باید در قالب یک ارزش پیشنهادی عالی و همراه با یک مدل کسب و کار قوی باشد.

چرا هر شرکت به رییس کارآفرین نیاز دارد؟

چرا شما به رییس کارآفرین باقدرت نیاز دارید؟

بهترین مدیرعامل­ ها در رشد و اجرای یک شرکت در نقش مدیر شناخته­ شده­ ی کسب و کار، بسیار عالی عمل می­ کنند. فقط تنها چیزی که آنها نمی ­توانند به خوبی از عهده ­اش برآیند، ابداع مجدد و نوآوری است. این ناتوانی به خاطر بی­ کفایتی آنها نیست، بلکه آنها بنا به دلایل مختلفی نمی­ توانند در این کار موفق باشند. مدیرعامل­ ها معمولا از طریق مدل اثبات­ شده ­ی کسب و کار موفق می ­گردند و تحت­ فشار قرار می­ گیرند تا برای آن کسب و کار، نتایج کوتاه ­مدت ارائه نمایند. مدیرعامل­ ها درک نمی­ کنند که چه چیزی برای نوآوری رشد نیاز است به همین خاطر در کسب و کار اثبات ­شده، هر چیز متفاوتی را پادزهر مضری برای مدل کسب و کار موجود می­ دانند. تعداد اندکی مدیرعامل نیز وجود دارند که می ­توانند دو نقش کاملا متفاوت را که به ساختارهای سازمانی و مجموعه­ مهارت­ های کاملا مختلفی نیاز دارند مدیریت نمایند.

اگر مدیرعامل نمی ­تواند نوآوری داشته باشد، پس چه کسی باید این­کار را انجام دهد؟

من معتقدم یک نقش جدید به نام رئیس کارآفرین (CE) نیاز است تا شرکت­ های قرن 21 ام وابسته و مرتبط باقی بمانند. کار اصلی رئیس کارآفرین این است که آینده­ ی شرکت را ابداع کند، در حالی که مدیرعامل (CEO)،کسب و کار موجود را اجرا می­ نماید(و بودجه­ی جستجوی رئیس کارآفرین برای آینده را تامین می­ کند). این نقش، نقش یک مدیر ارشد فناوری (CTO) یا رئیس تحقیق و توسعه یا صرفا مدیر ارشد نوآوری (CIO) که به مدیرعامل گزارش می­ کند نیست. رئیس کارآفرین، یک مدیر اجرایی است و به اندازه­ ی مدیرعامل (CEO) قدرت دارد و دارای رهبری شفاف و حفاظت در نوآوری متحول­ کننده در شرکت می­ باشد. آنها همراه با مدیرعامل، به طور مساوی به رئیس هیئت مدیره گزارش می­ دهند. یکی روی بهره­ برداری تمرکز دارد و دیگری روی اکتشاف. 

در مطلب بعدی با وظایف رییس کارآفرین آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com