0  |  2

مزایای ارزیابی امکان سنجی پروژه

مزایای ارزیابی امکان سنجی پروژه

مطالعه امکان سنجی پروژه، تعدادی متغیر را بررسی می‌کند و می‌تواند نشان دهد حتی اگر پروژه‌ای برای شرکت‌تان سودآور و مفید باشد، ممکن است شما منابع لازم برای بهره برداری از آن را نداشته باشید. مطالعه امکان سنجی نشان می‌دهد که باید با پروژه پیش بروید اما در یک زمان خاص. انجام مطالعه امکان‌سنجی امکان موفقیت‌تان را تعیین می‌کند و می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه و در چه مدت زمانی باید پروژه‌تان را انجام دهید.

تجزیه و تحلیل سود:

اینکه می‌توانید پروژه‌ای را انجام داده و به پایان برسانید، به این معنا نیست که حتماً باید آن را دنبال کنید. یک پروژه سودآور ممکن است منابع شما را در مناطق دیگری تخلیه کند یا توانایی شما را برای پیگیری پروژه دیگری که بازدهی بالاتری از سرمایه‌گذاری‌تان را فراهم می‌کند؛ محدود کند. مطالعات امکان‌سنجی پروژه مزایای ریسک، پاداش، هزینه‌های فرصت و بازده را به‌طور‌کلی نشان می‌دهد.

شناسایی زمان بهینه:

اگر سعی کنید پروژه‌ای که در بهار برای فعالیت مناسب است را در زمستان انجام دهید؛ ممکن است فشار زیادی به شرکت‌تان تحمیل کند. این مقوله بستگی به کار شما، ظرفیت تولید، زنجیره تأمین، جریان نقدینگی و گزینه‌های تأمین مالی دارد. اگر مطالعه امکان‌سنجی زمان پروژه را در نظر نگرفته است، مطالعه را مجدداً ارزیابی کنید تا تعیین کنید آیا نتایج پیش‌بینی‌شده آن بسته به زمان انجام پروژه تغییر خواهد کرد یا خیر.

مزایای ارزیابی امکان سنجی پروژه

پیش‌بینی‌های جریان نقدی:

ممکن است لازم باشد که پروژه را تا زمانی که پول نقد کافی در اختیار داشته باشید؛ کنار بگذارید. ممکن است فروش خوبی در ماه ژانویه داشته باشید، اما اگر شما کالا یا خدمت‌تان را به‌صورت اعتباری 90 روزه‌؛ ارایه دهید، نمی‌توانید پول نقد حاصل از آن فروش را برای شروع پروژه خود تا آوریل استفاده کنید. ملاحظات جریان نقدینگی در هر مطالعه امکان‌سنجی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید پروژه‌ای را که به‌واسطه سایر نشانه‌های دیگر هزینه می‌شود، بفروشید.

مدیریت زنجیره تأمین:

پروژه‌ای که به‌نظر می‌رسد انجامش آسان نباشد، ممکن است فشار زیادی را بر یک یا چند بخش از شرکت شما ایجاد کند، که موجب آسیب بیشتر به کسب‌وکارتان می‌شود. به‌عنوان‌مثال، راه‌اندازی محصول جدید می‌تواند روی کاغذ سودمند باشد، اما ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای قابل‌توجه بخش بازاریابی داشته باشد. اگر کارکنان بازاریابی در حال حاضر با ظرفیت کامل کار می‌کنند، شما نباید انتظار داشته باشید نسبت به راه‌اندازی محصول جدید تلاشی در حد مطلوب از خود نشان دهند. به‌علاوه ساخت و فروش محصول و خدمات می‌تواند بر تولید، فروش، انبارداری و حمل‌ونقل نیز تأثیر گذارد.

تجزیه و تحلیل کار:

مطالعه امکان‌سنجی خوب به جای کمیت به کیفیت کارکنان‌تان نگاه می‌کند. به‌عنوان‌مثال، گرافیست شرکت اینترنتی ممکن است زمان زیادی برای کمک به راه‌ اندازی کسب و کار چاپ مجله صرف کند، اما ممکن است همین هنرمند در آموزش ایجاد شبکه‌ای از مجلات، درک تایپوگرافی چاپ و یا ... چندان مناسب نباشد. یا مثلا نیروی فروشی که با استفاده از رویکرد فروش‌گرا متکی به تماس تلفنی با حجم بالا است، ممكن است واجد شرایط فروش خدمات جدیدی نباشد. در این صورت بهتر است از روش فروش مشورتی استفاده کند.

اگر به مبحث «مطالعه امکان‌سنجی» علاقمندید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

انواع، اهداف و الزامات مطالعات امکان سنجی

چرا کارآفرینان قبل از ایجاد طرح کسب و کار،‌ نیازمند مطالعه امکان‌سنجی هستند؟

کسب و کارتان به کدامیک نیاز دارد؟ «مطالعه امکان‌سنجی» یا «طرح کسب و کار«

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com