0  |  4

سرمایه‌گذار فرشته‌خو کیست؟

سرمایه‌گذار فرشته‌خو کیست؟

سرمایه‌گذار فرشته‌خو، فردی است که سرمایه‌اش را در کسب‌و‌کاری‌ نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند. تامین مالی به شیوه‌ی سرمایه‌گذاران فرشته‌خو، در سال‌های اخیر افزایش ‌یافته است. برخلاف باور عمومی، اغلب این نوع سرمایه‌گذاران میلیونر نیستند. آن‌ها ممکن است متخصصینی همچون پزشکان و وکلا باشند یا همکاران کسب‌وکار مانند مدیران، تأمین‌کنندگان و مشتریان و حتی دیگر کارآفرینان. برخلاف بسیاری از سرمایه‌داران، سرمایه‌گذاران فرشته‌خو تنها با سودآوری برانگیخته نمی‌شوند. آنها بیش از سرمایه‌داران معمولی به کارآفرینان اعتماد و به موفقیت، تلاش خستگی‌ناپذیر و نظم ذهنی کارآفرینان ایمان دارند. اگر سرمایه‌‌گذار‌ کارآفرین باشد یا پیش‌تر کارآفرینی را تجربه کرده باشد؛ احتمالا برای کمک به کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینان جوان، انگیزه‌ بیشتری دارد و با اشتیاق بیشتری در کسب‌و‌کار آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

سرمایه‌گذاران فرشته‌خو معمولاً ریسک‌پذیرند. تمایلی به کنترل کسب‌وکار ندارند، اما مایلند در ازای سرمایه‌گذاری‌‌شان درصدی از ارزش شرکت را دریافت کنند.

این فرشتگان سرمایه‌گذار را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: وابسته و غیر وابسته. سرمایه‌گذار فرشته‌خوی وابسته، کسی است که با شما یا کسب‌وکارتان ارتباط دارد، اما لزوماً با شما آشنا نیست. سرمایه‌گذار فرشته‌خوی غیر وابسته، هیچ ارتباطی با شما یا کسب‌وکارتان ندارد.

اگر فرض کنیم که فرشتگان سرمایه‌گذارتان از نوع وابسته هستند. باید به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم، توجه کنید:

متخصصان: این مورد شامل ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای هستند- پزشکان، دندان‌پزشکان، وکلا، حسابداران و .... که شما این افراد را می‌شناسید، بنابراین جلسه گذاشتن با آنها نمی‌تواند کار سخت و پیچیده‌ای باشد. متخصصان معمولاً درآمد اختیاری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارجی دارند. حتی می‌توانند همکاران‌شان را به شما پیشنهاد دهند.

سرمایه‌گذار فرشته‌خو کیست؟

همکاران کسب‌وکار: این‌ها افرادی هستند که در طول دوره کاری‌شان با آن‌ها در تماس بوده‌اید. آن‌ها را می‌توان به چهار زیرگروه تقسیم کرد:

۱- تأمین‌کنندگان: صاحبان شرکت‌هایی که مواد اولیه شما را تامین می‌کنند؛ علاقه زیادی به موفقیت شرکت شما و تبدیل شدن به فرشتگان کسب‌وکار دارند. سرمایه‌گذاری تامین‌کننده ممکن است به شکل نقدی صورت نگیرد اما در قالب شرایط پرداخت بهتر یا قیمت‌های ارزان‌تر؛ مشاهده می‌شود. تأمین‌کنندگان حتی ممکن است از اعتبار خود برای دریافت وام استفاده کنند.

۲- مشتریان: این افراد گزینه‌های بسیار خوبی هستند. به خصوص اگر از محصول یا خدمات شما برای ایجاد یا فروش کالای خودشان استفاده کنند. لیستی از مشتریان‌تان که به این شکل با کسب‌وکارتان ارتباط دارند، فهرست کنید.

۳- کارکنان: بعضی از کارکنان کلیدی شما ممکن است سرمایه‌ای در خانه داشته باشند که بتواند کمک خوبی برای کسب‌وکارتان – به‌عنوان وام‌های تجاری- باشد. البته اگر کارمندی در سازمان مالکیت داشته باشد؛ انگیزه بیشتری برای اینکار خواهد داشت.

۴- رقبا: این دسته، صاحبان شرکت‌های مشابه شما هستند که با آن‌ها رقابت مستقیم ندارید. اگر رقیبی در بخشی از کشور فعالیت ‌کند و اقدامات سرمایه‌گذاریش قلمرو خودش را نقض نکند، ممکن است نقش سرمایه‌گذار را در کسب‌و‌کارتان به عهده بگیرد. حتی ممکن است نه‌تنها سرمایه بلکه اطلاعات را نیز به اشتراک بگذارد.

اما سرمایه‌گذاران فرشته‌خو غیروابسته عبارت‌اند از:

متخصصان:‌ این گروه می‌تواند شامل وکلا، حسابداران، مشاوران و کارگزارانی باشد که شما شخصاً آن‌ها را نمی‌شناسید و یا با آنان سروکاری نداشته‌اید.

مدیران میانی: فرشتگان در موقعیت‌های مدیریت میانی، به دو دلیل اصلی سرمایه‌گذاری می‌کنند - یا اینکه آن‌ها از مشاغل خود خسته شده‌اند و به‌دنبال منافع خارجی هستند، یا در حال نزدیک شدن به دوران بازنشستگی هستند و از اینکه کارشان را کاملا از دست بدهند، می‌ترسند.

کارآفرینان: این فرشتگان در کسب‌وکارشان و سرمایه‌گذاری در سایر فعالیت‌های کارآفرینی موفق بوده‌اند. کارآفرینانی که با صنعت شما آشنا هستند، می‌توانند سرمایه‌گذاران خیلی خوبی باشند.

  «اگر سرمایه‌‌گذار‌ کارآفرین باشد یا پیش‌تر کارآفرینی را تجربه کرده باشد؛ احتمالا برای کمک به کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینان جوان، انگیزه‌ بیشتری دارد و با اشتیاق در کسب‌و‌کار آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.»  

نزدیک شدن به سرمایه‌گذاران فرشته‌خو وابسته به‌سادگی هماهنگی برای قرار ملاقاتی دوستانه است اما برای جستجوی فرشتگان غیر وابسته، این روش‌های اثبات‌شده را امتحان کنید:

تبلیغات:‌ بخش فرصت‌های کسب‌وکار روزنامه‌ها یا سایت‌های مرتبط، مکانی عالی برای تبلیغ و یافتن سرمایه‌گذار فرشته‌خو است. تبلیغات در ‌چنین مکان‌هایی می‌تواند به گونه‌ای طبقه‌بندی شده، ارزان، ساده، سریع و مؤثر صورت گیرد.

بازاریابی تلفنی:‌ این رویکرد «شماره‌گیری برای کسب پول» نامیده می‌شود. ابتدا لیستی از افراد ثروتمند در منطقه خود را پیدا و سپس آن‌ها را فراخوانی کنید. باید بسیار باانگیزه باشید تا بتوانید به خوبی این رویکرد را امتحان کنید. توجه داشته باشید تهیه یک لیست خوب مهم‌ترین ابزار شماست. اگر احساس راحتی نمی‌کنید و نمی‌توانید از طریق تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنید؛ کسی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

شبکه‌سازی: گرچه حضور در جلسات گروه سرمایه‌گذاری محلی و دیگر انجمن‌های کسب‌وکار برای برقراری روابط، رویکردی زمان‌گیر است، اما می‌تواند بسیار مؤثر باشد. با مراجعه به سایت‌های مرتبط و روزنامه‌‌ها و ... می‌توانید لیست و زمان برگزاری این نوع نشست‌ها را پیدا کنید.

واسطه‌ها:‌ واسطه‌ها شرکت‌هایی هستند که فرشتگان را برای کسب‌وکارهای کارآفرینانه پیدا می‌کنند و معمولاً «بانک سرمایه‌گذاران» نامیده می‌شوند. اینها شرکت‌های کوچکی هستند که در درجه اول بر معاملات کوچک مالی تأکید دارند و معمولا درصد بالایی از مبلغی را که برای شما به ارمغان می‌آورند را خودشان دریافت می‌کنند.

در آخر اینکه فرشتگان بیشترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌شان را از طریق دوستان و همکاران کسب‌وکار پیدا می‌کنند، لذا هر روشی که برای جستجوی فرشتگان سرمایه‌گذار استفاده می‌کنید‌ را گسترش دهید. از مشاوران حرفه‌ای و افرادی که در رویدادهای مختلف ملاقات کرده‌اید، یا هرکسی که به‌نظرتان می‌تواند منبع خوبی باشد، کمک بگیرید.

اگر به مبحث «سرمایه‌گذاری به شیوه سرمایه‌گذاران فرشته‌خو» علاقمندید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

7 نکته‌ای که باید درباره سرمایه‌گذاران فرشته‌خو بدانید

10 توصیه برای کسب و کارهای جدیدی که به دنبال سرمایه گذاران فرشته خو هستند

مهم‌ترین معیارهای سرمایه‌گذاران برای ارزیابی استارتاپ‌ها

5 مورد از بدترین اشتباهاتی که کارآفرینان هنگام جذب سرمایه‌گذار فرشته‌خو مرتکب می‌شوند

آیا استارتاپ شما می تواند به این 23 سوال در جلسه ارائه ایده به سرمایه گذار پاسخ دهد؟

مترجم: مارال مختازاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com