1  |  1

موفقیت «اپل» در گرو شناسایی اجزای SWOT

موفقیت «اپل» در گرو شناسایی اجزای SWOT

بدون شک دیدن سیبی گاز زده شما را به یاد شرکت معروف استیو جابز خواهد انداخت! «اپل» بزرگترین و مشهورترین شرکت در زمینه تکنولوژی که هرساله مصرف کنندگان محصولاتش را با نوآوری های خارق العاده خود شگفت‌زده می‌کند

بررسی swot شرکت اپل:

نقاط قوت:

۱.نوآوری: از جمله نقاط قوت شرکت اپل نوآوری آن در عرصه تکنولوژی‌ست. تولید اولین گوشی های تاچ و هوشمند، تولید آیپاد و ... چه در دوره مدیریت استیو جابز و چه در دروره مدیریت کوک خلق نوآوری از جمله نقاط قوت و نوعی مزیت رقابتی برای اپل مطرح می شود به‌گونه ای که بسیاری از برندها بعد از رونمایی از محصولات جدید اپل محصولات خود را اصلاح و ارزیابی کرده، روانه بازار می‌کنند.

۲.عملکرد مالی: فروش یک میلیاردی محصولات اپل در یک دهه! شاید بتوان گفت دستیابی به چنین فروش حیرت آوری در طول یه دهه به عنوان کالای لوکس بسیار گران قیمت تر از رقبا، رکوردی فوق العاده محسوب می‌شود.

۳. امنیت و احترام به مشتریان: کوک علی رغم درخواست پلیس فدرال برای دریافت اطلاعات شخصی کاربران اپل، از چنین کاری خودداری کرد و همین امر محبوبیت این شرکت را در میان طرفدارانش دو چندان کرد. از طرفی سیستم‌های امنیتی جدید برای بازگشایی ایفون‌ها نظیر شناسایی چهره توسط ایفون ایکس اوج نبوغ نوآوری و احترام به مشتری را نمایش می‌دهد.

۴.حفظ و نگه داری کارمندان مستعد: شرایط استخدامی دشوار، آزمون های هوش و ... نشانگر سیستم جذب کارمندان قوی می باشد. نقطه قوت بالای این شرکت گزینش مناسب و حفظ کارمندان مستعد و توجه به خلاقیت آن‌ها است .

۵. برند سازی بسیار قوی: اپل همان سیب گاز زده ای که حتی در انتخاب لوگوی آن ظرافت خاصی به کار رفته است نامی اشنا و جاوید برای تمامی دنیا می باشد. گرچه کناره گیری استیو جابز و مرگ آن نگرانی هایی را برای روند این شرکت فراهم آورد اما افزایش فروش و خلاقیت در تولید محصولات این نگرانی ها را کمرنگ نمود.

نوآوری کلید موفقیت اپل

نقاط ضعف:

۱.قیمت بالای محصولات اپل: بدون شک با کمی تحقیق و بررسی متوجه خواهید شد که محصولات اپل در مقایسه با رقیب قوی همچون سامسونگ  قیمت بسیار بالاتری دارند. قیمت بالاتر محصولات اپل مشتریان بالقوه را به سمت رقبای این شرکت سوق می‌دهد، هرچند این شرکت از وفاداری مشتریان بالفعل خود سود خوبی به دست می‌آورد. برای مثال محصول جدید شرکت سامسونگ به نام نوت ۹ با قیمت حدود ۱۰۰۰ یورو در مقابل محصول جدید اپل با نام ایفون ایکس با قیمت حدود ۱۵۵۰۰۰۰ دلار قرار گرفته است!

۲.محدودیت های محصولات اپل: با توجه به درنظر نگرفتن بلوتوث، عدم جابه جایی و تعویض باتری و ثابت بودن حافظه داخلی این محصولات و ... نوعی ضعف در تولید محصولات در نظر گرفته می‌شود.

۳.تنوع بسیار کم محصولات: برای مثال شما اگر متقاضی محصولات سامسونگ باشید با سری گلکسی، نوت ها و ... مواجه خواهید شد اما اپل چنین تنوعی را در محصولات خود در نظر نگرفته است.

نوآوری رمز موفقیت اپل

فرصت ها:

۱.تقاضا و وابستگی مردم: امروزه سن دسترسی به تکنولوژی کاهش یافته است و این امر فرصت بسیار خوبی برای اپل محسوب می شود. چرا که مردم پیش از پیش به تکنولوژی و این گونه محصولات وابستگی دارند.

۲.تکنولوژی: تکنولوژی و ظرفیت بی پایان آن برای پیشرفت و خلق نوآوری و خلاقیت، فرصت تمام نشدنی برای اپل محسوب می‌شود. هرساله مشتریان این شرکت در انتظار نوآوری های اپل در تکنولوژی هستند.

تهدید ها:

سامسونگ: وجود رقیبی چون سامسونگ با استراتژی های کاهش قیمت، تنوع در محصولات، توجه به نوآوری و .... بزرگترین تهدید برای شرکت اپل محسوب می‌شود.

اندروید: سیستم عامل اندروید در مقایسه با ios از مزیت هایی چون رایگان بودن، در دسترس همگان بودن و .. برخوردار است.

برای مطالعه بیشتر:

بررسی پنج نیروی رقابتی و swot « استارباکس»

مروری بر استراتژی های بازاریابی و تحلیل SWOT شرکت «ردبول»

تحلیل SWOT برای شرکت «سینپلکس اودئون»

نویسنده: ملیکانصیر( دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی)

اینجا ماتریس SWOT کسب و کار خود را آسان و آنلاین طراحی کنید

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com