1  |  3

11 عادت بی‌فایده که همین امروز باید آنها را ترک کنید

11 عادت بی‌فایده که همین امروز باید آنها را ترک کنید

زیاد می‌خوابم، زیاد صحبت می‌کنم، زیاد مطالعه می‌کنم، هر روز موسیقی گوش می‌دهم، فیلم تماشا می‌کنم و ...

اگر همه‌ی این کارها فایده‌ای برای من نداشته باشند حاضر نیستم هیچ کدام از آنها را انجام دهم.

فقط این را می‌دانم که نمی‌توان تمام 24 ساعت در 7 روز هفته را مفید و مولد زندگی کرد. بخش بزرگی از مولد بودن زندگی به این بستگی دارد که بتوان تمام عادت‌های بی‌فایده و غیرمولد زندگی را حذف کرد.

در ادامه، لیستی از یازده عادت بی‌فایده‌ای را که تصمیم گرفته‌ام آنها را به حداقل رسانده یا حذف کنم را آورده‌ام. حتما شما هم تعدادی از این عادت‌ها را دارید، ولی نگران نباشید. افراد زیادی هستند که از این عادت‌های بی‌فایده رنج می‌برند. ولی اگر شمار این عادت‌ها به پنج مورد یا بیشتر رسیده، پس وقت آن است که خودتان را تغییر دهید.

بیایید با هم شروع کنیم:

1 . کار بیش از حد:  

برخی روزها من می‌توانم 12 یا 13 ساعت پشت سر هم کار کنم. فقط چند دقیقه برای ورزش و غذا خوردن صرف می‌کنم و می‌توانم چند روز این روال را ادامه دهم. ولی بعد از چند روز کیفیت کارم افت می‌کند و نمی‌توانم کارهایم را انجام دهم، حتی دلم نمی‌خواهد که کوچک‌ترین کاری را انجام دهم. این اصلا خوب نیست. به همین خاطر تصمیم گرفتم در مورد تعداد ساعات کاری‌ام بازنگری داشته باشم. گاهی در اوج روز کاری‌تان، کار را متوقف کنید.

2 . نگرانی:

اگر شکست بخورم چه می‌شود؟ اگر شغلم را از دست بدهم چه؟ وای اگر او مرا دوست نداشته باشد، چکار کنم؟ شاید سرطان دارم و خبر ندارم؟ اگر اگر اگر ... مثل کبک سرتان را زیر برف فرو کرده‌اید و نمی‌فهمید که چقدر غرق در این فکرها شده‌اید. یادتان باشد که قرار نیست درست همین لحظه دنیا به آخر برسد، به این فکرهای خود غلبه کنید. نگرانی را کنار بگذارید و کار مفیدی انجام دهید.

عادت های بی فایده که باید فورا ترک شوند

3 . لجاجت:

ما همیشه با مردم سر و کار داریم. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا باید به حرف فلان کس گوش بدهم؟ یا فلان کس چه چیزی در سرش دارد؟ تا به حرف کسی گوش ندهیم نمی‌توانیم بفهمیم چه چیزی در سرش است. وقتی همیشه بدگمان و لج‌باز هستید در واقع با خودتان لج‌بازی می‌کنید.

4 . نادیده گرفتن سلامتی:

 نحوه‌ی احساس شما کیفیت کارتان را تعیین می‌کند. اگر همیشه خسته هستید و احساس بدی دارید چطور انتظار دارید بتوانید کارهای بزرگی انجام دهید؟ وقتی در وضعیت خوبی هستید و خوب غذا می‌خورید این حال خوب در کار شما هم منعکس خواهد شد.

5 . چک کردن:

وقتی از ما می‌پرسند چکار می‌کنی، معمولا می‌گوییم اینستاگرام یا فلان شبکه‌ی اجتماعی‌ام را چک می‌کنم یا پاسخی مشابه این می‌دهیم. ولی چک کردن فعالیت مفیدی محسوب نمی‌شود. شاید ظاهرا یک کار باشد ولی یک اقدام واقعی نیست. چک کردن هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد. پس دیگر این کار را نکنید.

6 . هدف نداشتن:

هر موقع فرد موفقی می‌گوید من هیچ هدفی ندارم هیچ وقت باور نمی‌کنم. مگر می‌شود کسی بدون داشتن هدف در کاری موفق شود. این داستان‌ها را باور نکنید. این افراد فقط می‌خواهند شما باور کنید آنها بدون تلاش موفق شده‌اند. یک هدف تعیین کنید و سپس در جهت رسیدن به آن هدف کار و تلاش کنید.

  «نمی‌توان 7 روز هفته را مفید و مولد زندگی کرد؛ مگر آنکه بتوان عادت‌های بی‌فایده و غیر مولد را از زندگی حذف کرد.»  

7 . بله گفتن:

اکثر افراد از نه گفتن می‌ترسند. شاید شما نمی‌خواهید روی کسی را زمین بیاندازید. شاید با کلمه‌ی نه راحت نیستید. به هر حال مهم نیست. آنچه مهم است این است که اگر به بله گفتن ادامه دهید انگار به جای کس دیگری زندگی می‌کنید. در این صورت حتی کنترل وقت خود را هم نخواهید داشت.

اگر می‌خواهید کنترل کامل زندگی خود را به دست بگیرید به میلیون‌ها چیز نه بگویید و فقط به موارد مهم زندگی‌تان بله بگویید.

8 . تکیه به حافظه‌ی خود:

ننوشتن افکار، ایده‌ها، کارها و غیره کار بسیار اشتباهی است، زیرا وقتی به حافظه‌ی خود تکیه می‌کنید میزان زیادی از قدرت مغزتان هدر می‌رود. وقتی همه چیز را می‌نویسید می‌توانید از قدرت مغز خود برای کارهای دیگر (مثل حل مسائل) بهره بگیرید. این کار بسیار مفید است و موجب پیشرفت شغلی شما می‌شود.

9 . نادیده گرفتن یادگیری و آموزش شخصی خود:

چه کسی یک چیز را یاد گرفته و برای همیشه یادگیری را متوقف می‌کند؟ من همیشه فکر می‌کردم که وقتی دوران مدرسه تمام بشود، یادگیری هم متوقف می‌شود. ولی وقتی یادگیری متوقف شود زندگی شما هم متوقف خواهد شد. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید، به دنبال یاد گرفتن باشید، کتاب بخوانید، دوره‌های مختلف را بگذرانید. می‌توانید این کارها را در خانه انجام دهید یا به کلاس‌های بیرون بروید. این مهم نیست، مهم این است که چیزهای جدید یاد بگیرید. در این صورت در زندگی، مولدتر و باانگیزه‌تر خواهید بود.

10 . شکایت و غرغر کردن:

غرغر کردن، یکی از آن عادت‌هایی است که ما همیشه سعی می‌کنیم آن را ترک کنیم. ولی هرگز این اتفاق نمی‌افتد. من همیشه به خودم یادآوری می‌کنم که غرغر کردن، نوعی اتلاف وقت است. دانستن این موضوع به شما کمک خواهد کرد که جلوی این عادت بد را بگیرید.

11 . عدم تمرکز:

 توانایی تمرکز، یکی از دلایل اصلی موفقیت بسیاری از افراد موفق ست. افرادی که در حالت گیجی و سردرگمی به سر می‌برند هرگز به جایی نخواهند رسید.

معمولا مردم نمی‌دانند که چرا من روی آنچه که انجام نمی‌دهم تمرکز می‌کنم. دلیلش این است که من دوست دارم هر چیزی را با معکوس کردن یاد بگیرم. وقتی می‌خواهید موفق یا مولد شوید ببینید اگر اینگونه نباشید چه اتفاقی می‌افتد؟سپس خلاف آن‌ها را انجام دهید.

به سادگی با اجتناب از عادت‌های بی‌فایده و غیرمولد، به طور خودکار به فردی مفیدتر و مولدتر تبدیل خواهید شد. اگر این کار را با تعدادی راهنمایی مفید بیامیزید، به سیستم قابل‌اعتمادی دست خواهید یافت. من همیشه به سیستم خودم تکیه می‌کنم تا هوشمندانه‌تر، بهتر، شادتر و کارآمدتر کار کنم.

سال‌ها طول می‌کشد تا درک کنیم داشتن یک سیستم زندگی مختص خودمان می‌تواند مفید باشد و سال‌های بیشتری طول می‌کشد تا بتوانیم این سیستم را ایجاد کنیم، ولی ارزشش را دارد. زیرا اکنون می‌توانم یک شخص مفید باشم.

برگرفته از سایت medium.com

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com