1  |  4

آغاز راه «نوآوری در سازمان» با پرورش فرهنگ « تفکر متنوع»

آغاز راه «نوآوری در سازمان» با پرورش فرهنگ « تفکر متنوع»

نوآوری همان چیزی است که بازار امروز خواستار آن است. گرچه نوآوری بازگشت سرمایه کسب و کارها را تضمین می‌کند، اما برای بسیاری از شرکت‌هایی که در مرحله رشد هستند، مفهومی مبهم است.

با داشتن سرمایه و منابع محدود، هر اشتباهی گران تمام شده و موجب دردسر سرمایه‌گذاران، سهامداران و اعضای هیئت مدیره می‌شود. نوآوری با جسارت و تمایل به تفکر متفاوت آغاز می‌شود که معمولا از سطوح ارشد و مدیریتی سازمان نشات می‌گیرد.

هنگامی که رهبران متفاوت فکر می‌کنند، دیگران را در سازمان به چالش می‌کشند تا آن‌ها نیز متفاوت فکر کنند.

«تنوع اعضا» در مقابل «تنوع افکار»

برخی معتقدند، «متفاوت فکر کردن شاید به زبان آسان باشد، اما در عمل چندان آسان نیست». این فرض درستی نیست. متفاوت فکرکردن واقعا ساده است. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی اعضای مختلف و متنوعی به هیئت مدیره معرفی می‌شوند، جادوی شگفت انگیزی رخ می‌دهد.

اخیرا، در مطالعه‌ای تأثیر تنوع در رهبری شرکت‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. درحالی‌که بسیاری گفته‌اند اضافه کردن ۱ تا ۳ نفر مختلف به اعضای هیئت مدیره، نتایج نهایی را تغییر می‌دهد، این تحقیق معتقد است که تنوع در اعضا به خودی خود جادو نمی‌کند، بلکه تنوع در فکر و فرهنگ اعضای آن تیم است که می‌تواند تغییر ایجاد کند.

برای به اشتراک گذاری آزادانه تفکرات متنوع، مهم این است که در هیئت مدیره و سطوح مدیریتی محیط امن اجتماعی ایجاد شود. نوآوری ناشی از اعتماد است. هنگامی که بذر کوچک ایده در بطن گفتگویی آزاد و امن پرورش می‌یابد‌، ذهنیت و کنجکاوی افزایش پیدا می‌کند. وقتی اعتماد برای هر گروه به‌عنوان یک هنجار اجتماعی مطرح باشد، می‌توان با خیال راحت باورهای بنیادی موجود را به چالش کشید و راه‌هایی را برای نتایج بهتر از گذشته متصور شد.

تفکر متنوع آغاز نوآوری در سازمان

فکر کردن به شیوه‌ای متفاوت با «تفکر متفاوت» شروع می‌شود

اپل، مطمئناً یکی از خلاق‌ترین شرکت‌های موفق در سطح جهان است. این شرکت با شعار «متفاوت فکر کنید» روی کار آمد. این شعار بسیار گیرا بود و در اذهان عمومی جای خودش را پیدا کرده بود. مصداق این پیام را در محصولات تولید شده اپل می‌شد به وضوح مشاهده کرد.

سه درس در مورد نوآوری که در شرکت اپل آموختم

شاید بسیاری «متفاوت فکر کردن» را جدی نگیرند ولی این چیزی است که باعث موفقیت و صدرنشینی بسیاری از شرکت‌های امروزی شده است. تجربیات و دشواری‌های مختلفی که افراد متحمل می‌شوند، نه تنها به ایجاد نظرات و ایده‌های متفاوت می‌انجامد، بلکه دیدگاه‌های جدیدی ایجاد می‌کند که باید آن‌ها را در نظر گرفت.

افراد هنگامی‌که به چالش کشیده می‌شوند، اغلب ناامید و تحریک‌پذیر شده و همه چیز را رها می‌کنند. سعی می‌کنند از افرادی که تفکرشان را به چالش می‌کشند، دوری کنند چون احساس می‌کنند، پرداختن به این چالش‌ها نیاز به کار و انرژی زیادی دارد.

اضطراب معمولاً جز جدایی‌ناپذیر در فرایند بیرون آمدن از «منطقه امن» است. چیزی است که می‌تواند فرد را متوقف کند یا در مسیرهای‌ پیش‌رویش تحریک کرده و بیش از پیش به جلو براند، چراکه در چنین مواردی از اضطراب به‌عنوان نشان طبیعی موفقیت یاد می‌شود.  

این که آیا بتوان در شرایط چالشی و پرتنش همچنان به جلو پیش رفت یا خیر، به شخصیتی که از فرد تاکنون ایجاد شده است، بستگی دارد.

برای مثال وقتی درمورد چیز جدیدی کنجکاو می‌شوید، یادگیری بسیار لذت‌بخش‌تر می‌شود. ترسناک‌ترین کلاس خود در دانشگاه را به یاد آورید. گاهی اوقات دشوار است که بخواهید وارد محیط آزمایشگاه شوید و به تنهایی شروع به مطالعه و آزمایش کنید. ولی وقتی که کلاس، یک گروه کوچک آزمایشگاهی داشته باشد، یادگیری شیمی محض می‌تواند برای همه جذاب‌تر باشد.

 وقتی به جای اطمینان و یقین با کنجکاوی بیشتر در کنار هم کار می‌کنید، رشد و شکوفایی بیشتری برای خود رقم می‌زنید و بیشتر احساس می‌کنید که زنده و اثربخش هستید. 

  «نوآوری با جسارت و تمایل به تفکر متفاوت آغاز می‌شود که معمولا از سطوح ارشد و مدیریتی سازمان نشات می‌گیرد.»  

نوآوری در چند گام:

چند توصیه مهم برای افزایش تنوع فکری در اعضای تیم عبارتند از:

۱. در تیم‌تان شجاعت و اعتماد ایجاد کنید:

به‌عنوان رهبر تیم، شجاع و جسور باشید و آن را در تیم‌تان ترویج دهید. فضایی مبتنی بر اعتماد ایجاد کنید. بدون اعتماد‌، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. اگر از تفکر متفاوت استقبال نکنید و اگر فضایی امن و به دور از قضاوت‌های آنی برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ها فراهم نکنید، نوآوری هرگز اتفاق نمی‌افتد. تغییر از شما شروع می‌شود.

۲. تنوع ایجاد کنید: 

نگاه بلندمدت به شرکت‌تان داشته باشید. آیا تیم شما متفاوت فکر می‌کند؟ یا فقط برای افزایش ضریب تنوع در اعضای تیم‌تان مشغول استخدام هستید؟ آیا اعضای مختلف تیم‌تان به اندازه کافی جسارت به اشتراک‌گذاری ایده‌های‌شان را دارند؟ آیا برای تیم تان محیطی جذاب و مبتنی بر اعتماد ایجاد کرده‌اید که بتوانند در آن پیشرفت و مشارکت کنند؟

۳. تابوها را بررسی کنید:

به تیم خود کمک کنید تا در مورد موضوعات تابو صحبت کنند. تفکر خود را بررسی کنید. از یک فرد بی‌طرف بخواهید، به این سؤال پاسخ دهد که «چرا» این چنین است؟

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

اگر به مبحث «نوآوری در سازمان» علاقه‌مندید،‌ مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم: 

چگونه بدون ایجاد مقاومت در سازمان نوآوری ايجاد كنيم؟

«تفکر طراحی» راهبردی برای نوآوری در کسب و کار

کارهایی که می‌توان برای نوآوری بیشتر انجام داد

بزرگ‌ترین موانع نوآوری در سازمان‌ها

ترويج فرهنگ نوآوری در سازمان راهی برای خلق ایده‌های سودآور

چگونه کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند صاحب نوآوری شوند؟

7 گام تا ترویج و مدیریت نوآوری در سازمان

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com