0  |  2

5 گام برای تولید محصولی که مشتریان عاشق آن شوند

5 گام برای تولید محصولی که مشتریان عاشق آن شوند

 بحث توسعه ی محصول، ریسک بزرگی است که نیازمند سرمایه گذاری در وقت و منابع ارزشمند شماست، آن هم بدون تضمین موفقیت. اما اگر محصول جدید در بازار مورد استقبال بی نظیری قرار بگیرد، مطمئنا سودآوری آن بسیار زیاد خواهد بود، بنابراین، چگونه می توانید شانس موفقیت کسب و کار خود در بخش توسعه ی محصول را به حداکثر برسانید؟

گام اول: بین اعضای تیم طوفانی از ایده ها به راه اندازید و در مورد آنها بررسی کنید

در اولین مرحله تیم شما ابتدا باید هیاهوی ایده پردازی، بحث و تحقیق را تجربه کند تا در نهایت به یک ایده ی مناسب برسد. این مرحله اغلب به عنوان بخش مبهم مسیر توسعه محصول شناخته می شود.

این بخش می تواند به شدت آشفته و غیر قابل کنترل باشد. اگرچه ممکن است منابع یا پول زیادی مصرف نکند، اما میتواند به لحاظ زمانی، بیش از نیمی از زمان عرضه ی یک محصول به بازار را به خود اختصاص دهد.

برای اینکه این بخش به عملکرد منتهی شود، باید تمام بخش های تیم کاری شما را درگیر کند، که این امر شامل بخش فروش و بازاریابی و مدیریت ارشد است. شما به همه ی اعضای تیم خود نیاز دارید تا بتوانید یک تجزیه و تحلیل کامل استراتژیک انجام داده و ارزیابی کنید که آیا در مقابل رقبای قدرتمند خود، شانس موفقیت کافی دارید یا خیر!

اینکه محصولی را عرضه کنید که احتمالا بهتر از سایرین باشد کافی نیست، باید محصولی را معرفی کنید که به طور قابل توجهی بتواند از رقبای شما پیشی بگیرد.

بسیار مهم است که از رازداری و امانت داری کارمندان و سایر افرادی که با جزئیات مربوط به محصول جدید در ارتباط هستند (سرمایه گذاران، تامین کنندگان و مشاوران) اطمینان حاصل کنید و اگر لازم بود توافق نامه های عدم افشای اطلاعات را با این افراد امضا کنید. این توافق نامه ها باعث می شود که اطلاعات محصول شما حفظ شود، شما مسلما نمی خواهید که این اطلاعات به دست رقبا برسد و آن ها از زحمات شما سودمند شوند، از سوی دیگر این مسئله باعث می شود که حق شما برای ثبت اختراع و یا طراحی صنعتی (پس از تولید محصول) محفوظ باقی بماند.

گام دوم: تحقیقات بازار انجام دهید:

ممکن است نمونه ی اولیه ای برای محصول خود نداشته باشید که از آن برای توسعه نیز استفاده کنید. با مشتریان فعلی و بالقوه ی خود صحبت کنید تا میزان علاقه ی آن ها را به محصولات جدید پیشنهادیتان، بسنجید و یا در این افراد علاقه ایجاد کنید. از آن ها در مورد ویژگی ها و مزایای که به نظر آن ها سودمندتر است و همچنین قیمتی که مایل به پرداخت آن هستند، سوال کنید.

با این سبک از تحقیقات بازار دست اول، شما باید تعیین کنید که آیا محصول جدید شما دارای یک پرونده ی کسب و کاری مناسب برای ارائه خواهد بود یا خیر؟

حالا زمان انجام فعالیت های بیشتر است! در نمایشگاه ها شرکت کنید، از رسانه های اجتماعی برای درخواست بازخورد بازار و ارائه انگیزه های مختلف برای مشارکت استفاده کنید. می توانید از  ای- بی تست ها استفاده کنید تا متوجه شوید که کدام ویژگی ها یا تغییر در محصول، بیشترین بازخورد مثبت یا منفی را ایجاد می کنند.

ساخت نمونه اولیه

گام سوم: ساخت نمونه ی اولیه و آزمایش آن

در این مرحله، شما ایده ی خود را ایجاد کرده، آن را تحلیل کرده اید، مفهوم آن را در بازار مورد بررسی قرار داده و در نهایت پرونده ی تجاری آن را نیز ساخته اید. حتی ممکن است که ایده ی اولیه را رد کرده و آن را به بخش بایگانی برده باشید و ایده ی جدید را ایجاد کرده باشید.

اکنون زمان ایجاد نمونه ی اولیه و آزمایش آن فرا رسیده است.

محاسن ایجاد کمینه محصول پذیرفتنی را در نظر بگیرید. با استفاده از این روش، شما با یک نمونه اولیه کاملا مشخص وارد بازار می شوید تا در کوتاه ترین زمان ممکن، بتوانید از تست بازار، بازخورد بگیرید. سپس، قبل از ارسال مجدد نمونه اولیه برای آزمایش، بازخورد نمونه ی قبلی را در اصلاحات نمونه ی جدید لحاظ کنید. این کار را هرچند بار که لازم است تکرار کنید.

این عمل «آزمایش سریع بازار» مدت زمان لازم برای رسیدن به یک محصول نهایی، همراه با بیشترین شانس جذب مشتری را به نحو چشمگیری کاهش می دهد. مراقب باشید که در زمان تست های اولیه، از فرصت بازاریابی برای ایجاد هیجان انتظار برای ارائه ی محصول نهایی، غافل نشوید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که آزمایش کنندگان محصول شما نیز قراردادهای عدم افشای اطلاعات  یا محرمانه بودن محصول را امضا کنند تا در این مورد، مجبور به حفظ اطلاعات مربوط به محصول شوند.

پیگیر باشید و مطمئن شوید که نمونه اولیه شما، ثبت مالکیت فکری شخص دیگری را نقض نمی کند. رسیدگی سریع به این مسئله به شما کمک می کند تا از اتلاف وقت و منابع ارزشمند خود جلوگیری کنید، ممکن است مجبور به صرف هزینه ی سنگین صدور مجوزهای لازم و یا حتی اصلاح محصول شوید تا حقوق مالکیت فکری فرد دیگری را زیر پا نگذارید. این تحقیق می تواند به صورت آنلاین (از طریق اداره ی ثبت اختراعات، دفاتر مالکیت فکری، اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجاری و ...) و یا با کمک یک متخصص (وکلای مالکیت فکری) انجام شود. توجه و حفظ مواردی مانند محافظت از برند (نام تجاری)، حفظ ارزش های آثار ادبی، هنری، موسیقی، نمایشی (حق چاپ یا کپی رایت)، ظاهر محصول (طراحی صنعتی) و یا اختراع (حق ثبت اختراع) به شما کمک می کند تا در بلند مدت، برای محصول خود ارزش افزوده ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع برای درک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

گام چهارم: ارائه محصول به بازار

اکنون وقت آن است که جزئیات تولید، توزیع، فروش و پشتیبانی را برای تجاری سازی محصول دسته بندی کنید. در بخش تولید و توزیع ممکن است مناطقی وجود داشته باشد که نیازمند واگذاری محصول به اشخاص ثالث باشد. اگر به چنین جایی رسیدید، با همان قدرت و اطمینانی که در مراحل تحقیقات بازار انجام دادید، در مورد اشخاص و شرکت ها تحقیق کنید، به دنبال اعتبار نامه و گواهی نامه ی این افراد و شرکت ها بگردید و حتما از شرکت هایی استفاده کنید که نیازهایی قابل قیاس با نیازهای شرکت شما دارند. اگر یک شرکت تولید یا توزیع بالقوه به شما امکان دسترسی به مشتریان خود را می دهد، مراقب باشید! در این بخش باید متوقف شوید و بیشتر تحقیق کنید.

گام پنجم: رفع تمامی ابهامات

مرحله ی نهایی تنظیم دقیق همه جنبه های تولید، آزمایش، فروش و توزیع است. همچنین بر ایده «قیمت گذاری نهایی» تاکید می شود. بعد از هرگونه قیمت گذاری مقدماتی، قیمت ها را برای به حداکثر رساندن حاشیه ی سود خود تنطیم کنید، بدون اینکه خود را از دور بازار خارج کنید!

روند تولید محصولات جدید به ندرت بدون بازگشت به عقب و بدون تجربه شکست اتفاق می افتد. بنابراین انعطاف پذیر و واقع بین باشید. نکته ی اصلی این است که درک کاملی از آنچه بازار می خواهد و برای پرداخت هزینه آن تمایل دارد، داشته باشید و با توجه به این مسائل، سریع و ذکاوتمندانه حرکت کنید.

مترجم عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.bdc.ca

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com