0  |  2

راهکارهایی برای رشد کسب و کارهای کوچک و خانگی

راهکارهایی برای رشد کسب و کارهای کوچک و خانگی

1.سفارش های از دست رفته را ثبت کنید:

برای موفقیت در هر کاری به «ارزیابی» نیاز داریم. یکی از کارهایی که برای ارزیابی کسب و کار خود باید انجام دهید این است که معاملات از دست رفته را ثبت و بررسی کنید.

سفارش هایی که از سوی مشتریان کنسل شده است. مشتریان مشتاقی که مراجعه کردند اما خرید انجام ندادند و مواردی از این دست را یادداشت کنید و به صورت دوره ای مثلا هر دو ماه یکبار آنها را مورد بررسی قرار دهید.

دلایل این معاملات از دست رفته را مشخص کنید تا ایرادات احتمالی کار خود را پیدا کنید. شاید قیمت گذاری شما منصفانه و متناسب با توانایی خرید مشتریان تان نیست. شاید مشتری از برخورد اولیه راضی نیست. حتی اگر کسب و کار شما مجازی است، روش و چگونگی برخورد با مشتری بسیار مهم است.

اگر در اینستاگرام فعالیت می کنید و خودتان پاسخگویی به دایرکت مشتریان را انجام نمی دهید بدانید  بسیار مهم است چه کسی این کار را انجام می دهد و مسئول این کار چقدر درباره مشتری مداری اطلاعات و توانایی دارد. اگر برای پاسخگویی به مشتریان کسی را استخدام کرده اید نیاز دارید بر فعالیت او نظارت مستمر داشته باشید .

شاید کیفیت محصولات یا خدمات شما در مقایسه با رقبا قابل رقابت نیست، شاید محصول یا خدمتی که ارائه می دهید ارزش کافی برای مشتریان ایجاد نمی کنند و .... با ثبت معاملات از دست رفته می توانید دلایل از دست دادن آنها را ردیابی کنید و در آینده از بروز اشتباهاتی که منجر به کنسل شدن برخی سفارشات شده است جلوگیری کنید. گاهی این بررسی ها ایراد یا نقطه ضعف احتمالی کسب و کار شما را نشان می دهند.

2- شبکه حرفه ای خود را رشد دهید.

خانگی بودن کسب و کار شما به این معنا نیست که دایره فعالیت شما محدود به محیط منزل می شود. سعی کنید دایره فعالیت خود را گسترش دهید تا از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید و خودتان و محصول و خدماتتان را به دیگران بشناسانید.

اگر دیگران ندانند شما چه مهارتی دارید، داشتن این مهارت برایتان سودی نخواهد داشت. پس به سرای محله ها ، انجمن های مرتبط ، فرهنگسراهای شهر خود، گروه های اجتماعی  و ... مراجعه کنید و درباره محصولات و خدمات خود صحبت کنید و آنها را از کسب و کار خود آگاه کنید. در نمایشگاه هایی که از سوی شهرداری ها ، انجمن ها و ... تشکیل می شود شرکت کنید تا دایره مشتریان خود را گسترش دهید.

3.یک وبینار رایگان ارائه دهید:

این استراتژی می تواند به شما کمک کند اعتبار خود را در میان مشتریان بالقوه افزایش دهید، همچنین می تواند منجر به افزایش فروش شما و افزایش آشنایی افراد با شما شود .

یک وبینار به مشتریان بالقوه اجازه می دهد تا در یک دوره کوتاه آنلاین که به میزبانی شما برگزار می شود، حضور داشته باشند این دوره ها معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت است و به شما امکان می دهد نکاتی را ارائه دهید و به سوالات مربوط به محصولات و خدمات خود پاسخ دهید.

راهکارهایی برای رشد کسب و کارهای کوچک و خانگی

اگر کسب و کار شما مرتبط با محصولات غذایی و آشپزی است می توانید در این وبینار یک دستور پخت ویژه را آموزش دهید و در ارتباط زنده با مشتریانی که قبلا از محصول مورد نظر شما استفاده کرده اند نظرخواهی کنید یا از یک کارشناس تغذیه خواهش کنید فواید مواد اولیه استفاده شده در این محصول را برای مخاطبان بازگو کند.

می توانید در ادامه وبینار روش هایی برای دیزاین این محصول در منزل آموزش دهید. می توانید به سوالات آشپزی شرکت کنندگان پاسخ دهید. اگر کسب و کار شما در حیطه لوازم اتاق کودک است می توانید در این وبینار از مصاحبه زنده با یک کارشناس کودک کمک بگیرید و ویژگی های محصولات مناسب اتاق کودک را از او جویا شوید این اطلاعات برای خانواده ها و نومادران جذاب و ضروری است و ارائه آموزش های رایگان یکی از ابزارهای جذب مخاطب است.

با این کار به مشتریان بالقوه خود نشان می دهید که امن بودن محصولات و خدمات تان برای شما بسیار مهم است و نیز آنها مطمئن می شوند شما در کارتان خبره هستید به دانش تخصصی و به روز در زمینه کسب و کار خود واقف هستید.

روزهای قبل از ارائه وبینار از طریق پیج های مرتبط با کسب و کار خود این وبینار را اطلاع رسانی کنید تا مخاطبان بیشتری جذب کنید.

4.مشتریان راضی را تشویق کنید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند:

افراد تمایل دارند محصولات و خدماتی را بخرند که قبلا امتحان خود را پس داده اند پس هنگامی که یک مشتری راضی در مورد محصولات یا خدمات شما در شبکه های اجتماعی صحبت می کند، مشتریان بالقوه به این نتیجه می رسند که استفاده از محصول یا خدمات شما مقرون به صرفه و مناسب است. در شبکه های اجتماعی، بازاریابی دهان به دهان هنوز هم عاملی بزرگ در تصمیم خرید افراد است  و 71٪ از مصرف کنندگان بیشتر بر اساس مراجعه به شبکه های اجتماعی خرید می کنند .

اگر مشتریان به شما می گویند که محصول شما را دوست دارند، آنها را تشویق کنید تا این احساس خود را با مخاطبان شما به اشتراک بگذارند.

سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com