1  |  5

۱۰ استراتژی کاربردی برای تبدیل SME ها به شرکت‌های بزرگ (بخش دوم)

۱۰ استراتژی کاربردی برای تبدیل SME ها به شرکت‌های بزرگ (بخش دوم)

کسب‌وکارهای کوچک قرار نیست همیشه کوچک بمانند. رشد و توسعه عامل کلیدی بقا و رفاه اقتصادی‌ کسب‌و‌کار است. اما برای اینکه کسب‌و‌کار خود را به سطحی فراتر از آنچه که هست برسانید، چه کارهایی باید انجام دهید؟ چگونه می‌توانید آن را به مرحله درآمدزایی برسانید؟

در بخش اول این مطلب، ۵ استراتژی برای پیشرفت کسب‌و‌کارهای کوچک را معرفی کردیم. در ادامه این مطلب به ۵ استراتژی دیگر اشاره خواهیم کرد:

۶. از مشتریان فعلی بخواهید دیگران را به کسب و کار شما ارجاع دهند:

جذب مشتری جدید به سمت کسب‌و‌کارتان هرگز رویکرد بدی نیست. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این منظور، این است که از مشتریان فعلی‌تان بخواهید دیگران را به سمت کسب‌وکار شما ارجاع دهند.

داشتن محصولات خوب و خدمات مشتریان عالی، صرفاً با فرض اینکه مشتریان از کسب‌و‌کارتان تعریف کنند، کمک زیادی به افزایش مشتریان‌تان نمی‌کند. شما باید به طور جدی به دنبال افزایش تعداد ارجاع‌ها باشید.

حین یا بعد از هر خرید رضایت بخش برای مشتری از او بپرسید، آیا شخص دیگری را می‌شناسد که علاقه‌مند به محصولات یا خدمات شما باشد؟

۷. در نمایشگاه‌های تجاری شرکت کنید:

برپایی نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند راهی عالی برای معرفی و رشد کسب‌و‌کارتان باشد. از آنجا که نمایشگاه‌های تجاری افرادی را که پیش‌تر علاقه‌مند به نوع محصول یا خدمت شما هستند، جلب می‌کنند، می‌توانند به طرز قدرتمندی میزان سودآوری شما را ارتقا دهد.

بنابراین نمایشگاهای تجاری را بسیار با دقت انتخاب کنید به گونه‌ای که با خدمات و محصولات شما تطابق کافی را داشته باشد.

تبدیل کسب و کارهای کوچک به شرکت های بزرگ

۸. هزینه‌های کسب و کار را کاهش دهید:

به خاطر داشته باشید وقتی راجع به رشد کسب‌و‌کار صحبت می‌کنیم، در واقع درباره رشد سودآوری کسب‌و‌کار صحبت می‌کنیم. در این راستا کاهش هزینه‌ها یکی از راهکارهای بسیار موثر است. دو روش کلیدی برای کاهش هزینه و افزایش حاشیه سود وجود دارد.

-افزایش حجم معاملات در موجودی‌ها

- به حداقل رساندن اتلاف ناشی از ساخت محصول یا ارایه خدمت

۹. یک بازار گوشه‌ای را تسخیر کنید:

یک ماهی بزرگ در حوضچه‌ای کوچک را در نظر بگیرید. بازار گوشه‌ای همان حوضچه است. یک گروه کاملاً تعریف شده از مشتریان. آنها را به عنوان زیرمجموعه‌ای از بازاری بزرگ‌تر در نظر بگیرید که نیازهای‌شان برآورده نشده است، اکنون بر آن نیازهای برآورده نشده تمرکز کنید و راهکاری برای تامین آنها بیابید. این نحوه عملکرد استراتژی تسخیر بازار گوشه‌ای برای رشد کسب‌و‌کار است.

به عنوان مثال، گلخانه‌ا‌ی ممکن است تخصص و تمرکزش در زمینه پرورش گل سرخ باشد، در عین حال یک کسب‌و‌کار طراحی داخلی منزل ممکن است تمرکز کارش روی طراحی داخلی پنجره‌ها باشد.

۱۰. از فرانشیز استفاده کنید:

فرانشیز یا حق امتیاز، گونه‌ای از کسب‌و‌کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات یا فراورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند. در عمل فرانشیز به منزله یک استراتژی کسب و کار است که هدف آن جذب و نگهداری مشتری می‌باشد.

اگر کسب و کار موفقی دارید و می‌توانید با همکاری شرکت های دیگر سیستمی را ایجاد کنید که اطمینان حاصل کنید دیگران می‌توانند موفقیت شما را دوبرابر کنند، داشتن حق امتیاز می‌تواند راهی سریع برای رشد کسب و کارتان باشد.

فرض کنید این امتیاز را دارید، حال از خود بپرسید چگونه می‌توانید کسب‌و‌کار کوچک‌تان را رشد دهید؟ پاسخی که به این سوال می‌دهید مستقیما بر ارتقای کسب‌و‌کار شما تاثیرگذار خواهد بود.

سخن پایانی

اجازه ندهید راهکارهای پیشنهادی، شما را سردرگم و دست‌پاچه کند. نیازی نیست همه این راهکارها را به کار گیرید. یک یا دو مورد از ایده‌های پیشنهادی را که مناسب با کسب‌و‌کار و شرایط شماست، انتخاب کنید و مشغول تدوین استراتژی رشد کسب‌وکارتان شوید.

احتمالاً رشد فوری را تجربه نخواهید کرد، اما هر کدام از روش‌های توسعه کسب‌و‌کاری که انتخاب می‌کنید‌، در صورتی که تداوم یابند، به پیشرفت‌تان منتج می‌شوند و کسب‌و‌کارتان به آنچه ایده‌آل شماست، تبدیل خواهد شد.

مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)

برگرفته از سایت businessdailyafrica.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com