1  |  5

هوش مصنوعی چه کمکی به بازاریابی و کسب و کارها می کند؟

هوش مصنوعی چه کمکی به بازاریابی و کسب و کارها می کند؟

هوش مصنوعی انقلابی در اقتصاد ایجاد کرده و بر هر صنعتی که فکرش را بکنید تاثیر گذاشته است.

الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند بیست و چهارساعته کار کنند و اشتباهاتی که ممکن است بشر مرتکب شود را انجام نخواهد داد. برنامه های هوش مصنوعی منجر به افزایش اتوماسیون فرآیندهای پیچیده، تجربه شخصی مشتری، بهبود مدیریت ریسک و موارد دیگر می شود.

چرا هوش مصنوعی برای کسب و کارها مفید است؟

هوش مصنوعی از طریق داده هایی که جمع آوری و تحلیل می کند به تصمیمات بازاریابی کمک می کند. در واقع می توان گفت هوش مصنوعی کمک می کند تصمیمات بازاریابی درست تری گرفته شوند و اقدامات موثرتری انجام شود.

نمایه سازی مشتری

نمایه سازی مشتری یا تقسیم بندی مشتری، روشی است که کسب و کار، مشتری خود را از طریق نمایه سازی بهتر شناسایی میکند. با استفاده از تکنیک های خوشه بندی و سایر تکنیک های یادگیری ماشین، بازاریاب ها می توانند اطلاعات جمعیتی (سن، جنسیت) و جغرافیا (موقعیت مکانی) مشتری را بهتر درک کنند. با این کار بازاریاب ها می توانند تبلیغات و پیام رسانی را بهتر هدف قرار دهند تا با بازار هدف خود ارتباط برقرار کنند.

هوش مصنوعی و تدارکات:

یکی از بزرگترین توانایی های هوش مصنوعی در تدارکات ، از جمله انبارهای خودکار و وسایل نقلیه خودکار است.

منظور از انبارهای خودکار چیست؟

وقتی به انبارهای خودکار فکر می کنید، احتمالاً به انبارهای آمازون فکر می کنید که صدها هزار ربات موبایل موجودی خود را از نقطه A به نقطه B منتقل می کنند. انبارهای خودکار همچنین به معنای استفاده از داده ها برای بهینه سازی سطح موجودی کالا است که در نتیجه فضای انبار کمتری مورد نیاز است، هزینه حمل و نقل کمتری دارد و در کل هزینه کمتری دارد.

وسایل نقلیه خودکار یا هوشمند:

مورد دیگر استفاده از هوش مصنوعی در تدارکات، وسایل نقلیه خودکار است. همانطور که قبلاً گفتم، انسان ها مستعد خطا هستند. این امر خصوصاً در مورد حمل و نقل اتفاق می افتد. انسانها به خواب، غذا خوردن، استفاده از دستشویی، استراحت و غیره نیاز دارند. با وسایل نقلیه خودکار یا هوشمند، دیگر حمل و نقل به هشت ساعت در روز محدود نمی شود.

تسلا نمونه بارز وسایل نقلیه خودکار است که نه تنها وسایل نقلیه مصرفی بلکه کامیون های خودران نیز می سازد. 

چرا هوش مصنوعی برای کسب و کارها مفید است؟آیا هوش مصنوعی در صنایع خرده فروشی هم بکار می آید؟

بله هوش مصنوعی می تواند راهکارهایی ارائه کند برای ایجاد ارزش در خرده فروشی. هوش مصنوعی به طرق مختلف در کل چرخه محصول و خدمات اعمال می شود.

 ربات های چت و دستیارهای ربات:

ربات های چت طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی بهینه شده اند. اگرچه آنها هنوز قادر به جایگزینی کامل به عنوان نمایندگان خدمات مشتری نیستند، اما در پاسخ به سوالات ساده بسیار ماهر هستند و برای راهنمایی مشتریان به تیم های پشتیبانی مناسب استفاده می شوند. آنچه حتی جالبتر از ربات های چت است، دستیاران ربات هستندPepper ، رباتی که توسط Softbank طراحی شده است، یک ربات انسان نمای اجتماعی است که در فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی برای تعامل با مشتریان و کمک به آنها استفاده می شود.

آمازون یک مثال عالی دیگر است که با استفاده از هوش مصنوعی محصولات پیشنهادی را براساس تاریخچه جستجو قبلی و سابقه خرید به مخاطبان خود ارائه می دهد.

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی)

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com