3  |  7

مفهوم تولید در کلاس جهانی (WCM)

مفهوم تولید در کلاس جهانی (WCM)

در تبیین مفهوم تولید در کلاس جهانی به عنوان اصطلاح باید آن را با استفاده ار ادبیات دانش اقتصاد بین المللی باز شناسی کرد که تعاریف متعدد و گوناگونی از آن توسط افراد مختلف صورت گرفته است. برخی از این تعارف کلی و مبهم و فاقد جامعیت و مانعیت لازم است و برخی دیگر به جنبه های محدودی از  WCM پرداخته اند و از نگرش کل نگر نسبت به این حوزه دور مانده اند.

در ادامه به برخی از مهم ترین تعاریف ارائه شده توسط صاحب نظران اشاره می شود:

شونبرگر اولین کسی است که مفهوم تولید در کلاس جهانی را به همگان معرفی کرد. وی WCM را چنین تعریف می کند: سیستم تولید در کلاس جهانی یک توافق گسترده بر بهبود مستمر کیفیت، هزینه، زمان انتظار و خدمات به مشتری است. وی انعطاف پذیری را نیز به عنوان هدف اولیه، بخشی از سیستم WCM بر شمرده است.

رو بریچ WCM را شامل به کار گیری تعدادی از مفاهیم بهره وری می داند و معتقد است مفاهیم تولید بهنگام، مدیریت کیفیت فراگیر و مشارکت کارکنان بایستی به شکل مناسبی در WCM با هم ترکیب شوند.

پیتر اوربان، تلاش پیوسته جهت بهبود کیفیت، کاهش هزینه و زمان انتظار، در بستر خدمت به مشتری و نوآوری را وجه تمایز تولید در کلاس جهانی بیان می کند.

 

مقایسه پارادایم های تولید سنتی و تولید در کلاس جهانیمقایسه پارادایم های تولید سنتی و تولید در کلاس جهانی

باور حرکت به سوی WCM یک دیدگاه استراتژیک به تجارت است که برای بقای سازمانها باید بدین سو حرکت کرد؛ لذا جوهر WCM بهبود مستمر در تمامی منابع سازمان است که در پی فرصتهایی برای بهبود در بخشهای کلیدی سازمان است.

سازمان دارنده معیار جهانی، سازمانی است که می تواند در یک محیط رقابت بین المللی و جهانی به نحوی رقابت کند که نه فقط اکنون، بلکه در آینده هم بقا داشته باشد. بنابراین نه تنها باید به عوامل رقابتی یک سازمان توجه کرد، بلکه باید بر عواملی داخلی نیز تاکید نمود.

بیشتر بخوانید: چگونه در سازمان نيروی کار چابک ايجاد کنيم؟

مزایای تولید در کلاس جهانی

رقابت در عصر اطلاعات برخی چالشهای منحصر به فردی را به همراه دارد که روند کسب و کار باید توانایی رویایی با آنها را داشته باشد. مدیریت عدم اطمینان در محیط تجاری یک روش اداره است. توجه به مشتری و درک مشتریان به طور فزاینده با اهمیت شده و دانستن اینکه مشتریان چه می خواهند و چه نیازی دارند، تبدیل به یک مکتب تجاری شده است.

سازمانها اطلاعات را برای ارتباط با مشتری به کار می گیرند و باید قادر باشند تا تکنولوژی اطلاعات را با تمام فرایند تولید که شامل پژوهش، طراحی، تولید، توزیع، بازاریابی و خدمات پس از فروش است، ادغام کنند. توجه به جهانی سازی تجارت، تکنولوژی اطلاعات، موانع زمانی و مکانی، تفاوتهای میان شرکتهای کوچک و بزرگ را از بین می برد؛ لذا سازمانهای کوچک و چابک می توانند به طور اثر بخشی در برابر غولهای صنعتی رقابت کنند.

این حالت یک رقابت جدیدی را ایجاد می کند که حد و مرز بین بازار جهانی و داخلی را در می نوردد. در بسیاری از سازمانها هنوز مدیریت ها از مزایای استراتژیک حاصل از اجرای تکنیک های تولید در کلاس جهانی ناآگاهند و حرکتی از خود نشان ندادند.

برگرفته از کتاب روش‌های تولید و عملیات در کلاس جهانی (انتشارات سمت)   

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com