2  |  1

ایران، حرف اول را در خاورمیانه از نظر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌زند

ایران، حرف اول را در خاورمیانه از نظر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌زند

در یک دهه اخیر، ایران از نظر شرکت‌های دانش‌بنیان حرف اول را در خاورمیانه می‌زند؛ این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه افزایش اشتغال موفق عمل کنند.
نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران به راه های تحقق شعار "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال" اشاره و اظهار کرد: مساله حائز اهمیت این است که اگر کشور به دنبال خروج از شرایط بحرانی است باید مسیر توسعه شرکت‌های اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی را فراهم کند.
رضا پدیدار با تاکید بر اینکه در سال های گذشته هم کلیدواژه تولید مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای تعیین شعار بوده و به نوعی همیشه نقش آن در اقتصاد کشور پررنگ بوده است، گفت: بحث ما تولید ملی و نیز حمایت از سرمایه و کار ایرانی است، از یک دهه اخیر این موضوع مطرح و به نوعی اقتصاد مقاومتی، اشتغال و نیز جهش تولید عنوان شد، همه این موارد نشان می‌دهد که باید یک تمرکز راهبردی را در بحث تولید داشته باشیم و به تولید ملی بها داده شود.
نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران عنوان کرد: برای توجه به این موضوع و نیز تحقق آن باید از ظرفیت بخش خصوصی در کشور استفاده کرد، این اقدام تنها راه‌حلی است که می‌تواند مشکلات حاضر بر سر راه تولید را بردارد.
صدور مجوز فعالیت برای پنج هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور
پدیدار با تاکید بر اینکه اکنون براساس آخرین اطلاعات آماری بیش از پنج هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور مجوز فعالیت گرفتند و در حال فعالیت هستند، افزود: به نظر می‌رسد مجوز فعالیت برای برخی از این شرکت‌ها عجولانه صادر شده اما موضوع حائز اهمیت، حفظ فعالیت این شرکت‌ها در کشور است.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با توجه به ظرفیت رشد علمی کشور در منطقه و نیز توسعه فعالیت‌های مهندسی، قادر به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم اما اکنون و در این مرحله نحوه حفظ آنها مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت عبور از سختی و دشواری های اقتصادی پیش برویم باید در صدد حفظ تولید ملی باشیم، ادامه داد: یکی از راه‌های این اتفاق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است، براساس آخرین اطلاعات موجود، بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان دارای مجوز قادر به ادامه فعالیت نبودند و دچار مشکلاتی عدیده در مسیر فعالیت خود هستند.
پدیدار با اشاره به اینکه باید مساله تولید را به عنوان مهمترین مساله اقتصادی کشور قرار دهیم، اظهار داشت: رواج و رونق تولید ملی می تواند زمینه ساز تحول اقتصادی در کشور باشد، طبیعت تولید باید به گونه ای باشد که به دنبال خود اشتغال، کاهش نرخ تورم و افزایش درآمد سرانه را به همراه داشته باشد تا در نهایت زمینه ایجاد رفاه عمومی را در جامعه فراهم کنیم.
نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم برای تحقق این شعار باید به این موضوع توجه داشته باشد که نحوه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلات حاکم بر سر راه این شرکت‌ها و علت آن را مورد بررسی قرار دهد.
وی گفت: در یک دهه اخیر، ایران از نظر شرکت‌های دانش‌بنیان حرف اول را در خاورمیانه زده است که این شرکت‌ها می توانند در زمینه افزایش اشتغال موفق عمل کنند.
پدیدار ادامه داد: دولت باید شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت ارائه تسهیلاتی مانند زمین و وام قرار دهد که با این اقدام به طور حتم باعث ایجاد تحولی بزرگ در اقتصاد کشور خواهد شد.
کمک وزارتخانه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران به کمک وزارتخانه ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صمت و نیز وزارت جهاد کشاورزی باید ستادی را تشکیل دهند تا درخصوص تولید کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاع رسانی کامل انجام دهند و به شرکت‌هایی امتیاز دهند که از ظرفیت‌های موجود در کشور مانند بازار سرمایه به خوبی استفاده می کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com