0  |  0

چگونه یک مربی تاثیرگذار باشیم؟

چگونه یک مربی تاثیرگذار باشیم؟

مربی بودن، چیزی فراتر از تسلط بر مهارت های فنی است .

فرقی ندارد که شما صاحب کسب و کار باشید یا مدیر عامل و یا رهبر تیم! مربیگری برای موفقیت شما ضروری است. فقط از این طریق است که می توانید افراد مشغول به فعالیت در اطراف خود را رشد دهید. شما با داشتن مهارت موثر در مربیگری، می توانید تیمی با عملکرد فوق العاده ایجاد کنید که در نهایت سرعت رشد کسب و کارتان را افزایش خواهد داد. مربی گری، نوعی مهارت رهبری به حساب می آید که برای دستیابی به اهداف بزرگتر، در مدت زمان کوتاه تر، مورد نیاز است.

این نتیجه تنها زمانی حاصل می شود که فوت و فن مربیگری به درستی اجرا شود. اما چگونه می توانید یک مربی اثرگذار باشید؟!

5 راهکار برای تبدیل شدن به یک مربی اثرگذار

1-  شنونده خوبی باشید.

اولین عادت یک مربی تاثیرگذار، تبدیل شدن او به یک شنونده باحوصله است. برای مربی گری افراد، در اولین قدم نیاز دارید که آن ها را درک کنید. این امر نیازمند این است که زمانی که آن ها در حال صحبت کردن هستن شما به صورت کامل حضور داشته باشید (حضور حواس و ذهن) و ارتباط کاملی با حرف های آن ها برقرار کنید. برای اینکه واقعا در گوش دادن عالی عمل کنید، باید به سوال کردن و صحبت کردن تان بیشتر دقت کنید. مثلا: آیا نیاز به سوالات بیشتری دارید؟ آیا نیاز به بیان اظهارات بیشتری دارید؟! در سوال پرسیدن، بیشتر دقت خود را روی گوش دادن بگذارید تا سوال کردن. مسلما برای اینکه ما دو گوش و یک دهان داریم دلیلی فلسفی وجود دارد! باید سعی کنید تا افراد را مجبور به صحبت کردن کنید و خود نیز در مورد آنچه در حال وقوع است صحبت کنید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید به آن ها کمک کنید.

2- مسوولیت پذیر باشید.

مربیان موثر افرادی هستند که می توانند پاسخگوی هر اقدامی باشند. آن ها مسئولیت کامل زندگی و کسب و کار خود را بر عهده می گیرند، این بدین معناست که شما بدون هیچ بهانه ای باید پاسخگوی 100درصد افراد زیردست خود باشید. هیچ کس هیچ وقت نمی تواند از اشتباهات خود فرار کند، زیرا اشتباه کردن بخشی از انسان بودن است. باید بپذیریم که ما همواره نقص خواهیم داشت، اما این مهم است که بفهمیم چگونه می توانیم از نقص ها و اشتباهامان استفاده کنیم، این نوعی بهانه یا سرپوش گذاشتن نیست! بلکه در مورد پذیرش مسئولیت کامل است. انتخاب یک برنامه برای حرکت رو به جلو، به مسوولیت پذیر بودن شما بستگی دارد، آن هم نه فقط در زمان موفقیت، بلکه در زمان شکست.

3- اصالت را حفظ کنید.

یک مربی موثر بودن، به این معناست که افراد می توانند به شما و صحبت های تان اعتماد کنند. و برای اینکه این اعتماد در افراد رشد پیدا کند لازم است شما فرد معتبری باشید. اعتبار و اصالت به این معنی که شما خودتان باشید، نه یک شخصیت ساختگی و نمایشی برای دیگران. شخصیت حقیقی شما بالاخره از جایی خودش را نشان خواهد داد و این کار فقط باعث بروز مشکلات بزرگتر در مدت زمان طولانی تر خواهد شد. در عصر دیجیتال امروز که همه چیز در هر لحظه به صورت آنلاین قابل دسترسی است، فقط مسئله ی زمان مطرح است تا شخصیت حقیقی شما برای افراد نمود پیدا کند.

ایجاد روابط با اعضای تیم بر اساس اعتماد و احترام متقابل بسیار حیاتی است. این کار تنها زمانی عملی است که شما اصالت و اعتبار خود را اثبات کنید. فرمول ایجاد اعتبار شما، اصیل بودن در طی دوره ی زمانی است. پس همیشه خودتان باشید!

مربی بودن، نه فقط یک شغل ساده بلکه یک سبک زندگی است4- راهنما بودن را فراموش نکنید.

متاسفانه بسیاری از مربیان، جایگاه مربی گری خود را فراموش می کنند. آن ها بر اساس نیازهای خود برنامه های عملی را ایجاد می کنند و افرادی را که قرار است تمرین و آموزش دهند، فراموش می کنند. یک مربی موثر همیشه رشد تیم خود را بالاتر از هر چیز دیگری قرار می دهد. این فرد می داند که موفقیت او به موفقیت تیمش بستگی دارد، به همین دلیل هدایت افراد و کمک به رشد آن ها را به عادت برای خود تبدیل می کند. در واقع این وظیفه ی شما به عنوان یک مربی است که مطمئن شوید افراد همواره در حال حرکت رو به جلو و پیشرفت هستند. اگر این کار را انجام نمی دهید، پس نه تنها تاثیری در افراد ندارید بلکه حتی وظیفه عادی خود به عنوان مربی را نیز انجام نمی دهید.

5- ابتدا خودتان را رهبری کنید.

اغلب اوقات افراد سعی بر این دارند که بدون هدایت کردن خودشان، افراد را هدایت کنند. این یک فاجعه است! چگونه می توانید یک تیم را هدایت کنید بدون اینکه قدرت هدایت خودتان را داشته باشید؟! حتی اگر خودتان را در مسیر درست هدایت نکنید نمی توانید انتظار داشته باشید که دیگران از شما پیروی کنند. شما باید همیشه برای خودتان زمان بگذارید. زیرا اگر مردم رشدی را که شما در مورد آن صحبت می کنید، در زندگی خودتان نبینند، شما را باور نخواهند کرد. بنابراین مسیر شما باید هم شامل هدایت زندگی خودتان و هم رشد افراد تیم تان باشد.

همیشه باید رشد شخصی تان را در اولویت قرار دهید و مطمئن باشید که در حال حرکت رو به جلو هستید، تنها در این صورت است که می توانید دیگران را نیز رهبری کرده و به رشد آن ها کمک کنید.

برای تبدیل شدن به یک مربی بسیار موثر، باید بدانید که مربی بودن، نه فقط یک شغل ساده بلکه یک سبک زندگی است. هرچیزی که می خواهید به دیگران منتقل کنید، باید ابتدا در خودتان ریشه دوانده باشد. باید بدانید که عادت های رفتاری شما عوامل بزرگی هستند که نتایج شما را هدایت می کنند. باید اطمینان حاصل کنید که ویژگی هایی که در دیگران به دنبال آن هستید، درون خودتان نیز وجود داشته باشد، باید آنچه را می خواهید، زندگی کنید. در این صورت نه فقط یک مربی ساده، بلکه می توانید یک مربی بسیار تاثیرگذار باشید.

مترجم: عاطفه جولانی (کارشناس ارشد)

برگرفته از سایت: www.entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com