همهی ما در مورد متاورس (فراجهان) شنیدیم، با این حال آنچه همچنان کشف نشده بهنظر میرسد، بازیسازی تجربیات و دیگر کارهای مختلف پیرامون ماست. صنعت بازی، یک بازار بزرگ است که بیش از ۳ بیلیون کاربر در سراسر جهان دارد. حال میخواهیم بررسی کنیم که چه چیزی مخاطبان و کاربران آن را جذب کرده و چرا بازیسازی اتفاق افتاده است؟
بازیها به مرور زمان تغییرات قابل توجهی داشتند. با معرفی تلفنهای همراه، مردم به دستگاهی برای بازی کردن دسترسی پیدا کردند که میتوانستند در هر زمان و مکانی از آن استفاده کنند، مثلا در مترو، در صفوف انتظار، در مطب پزشک یا در تعطیلات کاری. از زمان شروع همهگیری کرونا، فرصتهای کار از راه دور و واقعیت مجازی افزایش یافتند و قرنطینههای شهری هم موجب افزایش توسعه و پذیرش این تکنولوژیها شد.
پذیرش گستردهی تکنولوژی، حتی نحوهی تعامل ما با نزدیکانمان را نیز متحول کرد و به روش سرگرمکنندهای تبدیل شد که با حفظ فاصلهگذاری اجتماعی، امکان تعامل با دیگران را برای ما فراهم میکند. 55 درصد از کاربران گزارش میدهند که طی دوران همهگیری، بیشتر از زمانهای دیگر بازی کرده و این کار را موجب حواسپرتی و کاهش استرسشان میدانند.
صنعت بازیسازی، میتواند برای افراد بیشتری فرصت ایجاد کند
انواع بازیهایی که اکثر ما با آنها بزرگ شدهایم، بازیهای (pay to play) پول بده و بازی کن نام دارند. شما به فروشگاه میروید، یک بازی میخرید و با آن بازی میکنید. با ظهور Web 2.0 ،شاهد توسعهی بازیهای رایگان (free-to-play) بودیم، یعنی بدون پرداخت هزینه بازی میکنید، ولی برای بازکردن قفل برخی محتواهای خاص بازی یا مراحل بعدی بازی، باید مبلغی پرداخت کرده یا تعدادی تبلیغات تماشا کنید.
آخرین نوآوری در بازی، بازی برای کسب درآمد (P2E) است که طوفانی در دنیا به پا کرده است. در P2E، بازیکنان به ازای زمان و تلاشی که برای بازی صرف میکنند، توکنهای تولید شده توسط بلاکچین را کسب میکنند، سپس با آن توکنها ارز دیجیتال میخرند تا در زندگی روزمره خرج کنند.
چرا بازیسازی برای آیندهی کسبوکارها اهمیت دارد؟
تکنولوژی بلاکچین این امکان را فراهم میسازد که هر فعالیتی به بازی تبدیل شود (مثلا برای حرکت کردن، تماشا کردن، لباس پوشیدن و ... درآمد کسب میکنید). کاری که قبلا افراد بهطور معمول انجام میدادند، اکنون با مشوقهای اضافی مبتنی بر توکن میتواند جذابتر شود.
اکنون توضیح میدهیم که این نوآوری چگونه میتواند تقریبا برای هر کسبوکاری یک نقش ایفا کند.
استفاده از مفهوم حرکت برای کسب درآمد، میتواند به شرکتها کمک کند بر رفاه کارکنان خود نظارت داشته باشند. این موضوع در حال حاضر با تکنولوژی فعلی امکانپذیر است:
Health Blocks اخیرا یک برنامهی اقدام به حرکت برای کسب درآمد معرفی کرد که در آن، کارکنان میتوانند برای دستیابی به اهداف تناسب اندام، توکن کسب کنند. تماشا برای کسب درآمد، میتواند به شرکتهای تبلیغاتی و رسانهای کمک کند با سنجش عادات تماشای کاربران و تشویقشان، آنها را در سطح عمیقتری درگیر سازد. اخیرا متقاضیان کار باید فرمهای بسیار زیادی را پر کنند و این کار باعث میشود آنها به راحتی ناامید شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که 80 درصد متقاضیانی که درخواست کار دادهاند درخواست خود را رها کردهاند. اگر شرکتها با توکن بتوانند متقاضیان را تشویق کنند، این کار (پر کردن فرمها) میتواند قابلتحملتر و حتی جذابتر شود.
نوآوری در دنیای Web3، بازیسازی را از بازی بیرون آورده و آن را وارد زندگی واقعی از جمله محل کار میکند. با ادغام تمام این تکنولوژیهای جدید، یک چیز کاملا جدید بهدست میآید. من از کسب و کارها، تیمها و پروژهها میخواهم تکنولوژی بازیسازی بلاکچین را بررسی کنند، چون چیزهای بسیار زیادی در این افق فکری وجود دارد که اکنون نمیتوانیم تصورش را بکنیم، ولی مطمئنا در آیندهی نزدیک، کسبوکارها را متحول خواهد کرد.
نویسنده: Art Malkov
مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)
برگرفته از سایت forbes.com